Felgiebel 14,3 ccm.
O motorech Felgiebel na našem webu podrobně psal Jaromír Pipek v listopadu 2017. Jeho článek naleznete ZDE. Jaromír v článku zmiňuje i motory, které mám ve své sbírce. Proto jsem se rozhodl napsat několik posledních postřehů. Doba za ty dva roky pokročila, nicméně se pokusím o jakýsi úvod o motorech Felgiebel, byť jej dostatečně popsal Jaromír Pipek.
Počátek těchto motorů spadá do roku 1939, kdy byla v Německu vydaná kniha autora Alfreda Felgiebla o konstrukci těchto motorů. Překlad této knihy byl v Československu publikován v roce 1941 a zásluhu na tom měl hlavně pan Kyzlink a nakladatelství Šole a Šimáček z Prahy. Technický popis a stavební popis výroby motorů Felgiebel je zde podrobně sepsán. Omezím se pouze na několik technických údajů a popis motoru.
Motory byly konstruovány o dvou objemových velikostech. Ten menší měl vrtání 21 mm a zdvih 22 mm. Zdvihový objem vycházel na 7,6 ccm. Hmotnost cca 270 gramů. Větší motor měl vrtání 26 mm a zdvih 27 mm. Zdvihový objem je 14,3 ccm a hmotnost samotného motoru se pohybuje kolem 480 gramů. Oba motory jsou levotočivé, tedy po směru hodinových ručiček. Motory jsou dvoutaktní, sání je řízeno pístem. Kliková skříň je odlita z hliníkové slitiny stejně tak, jako hlava válce, jež je ocelový. Hliníkový píst je těsněn dvěma litinovými kroužky, ojnice je ocelová a má bronzové vypouzdření. Kliková hřídel je ocelová, pohybující se v bronzovém pouzdře. Zapalování je klasické s přerušovačem a indukční cívkou. Palivová soustava včetně nádrže je pevnou součástí motoru.
A nyní již k mým motorům Felgiebel. Zajímavé je, že mám pouze motory se zdvihovým objemem 14,3 ccm… Ale nějak jsem propadl jejich kouzlu…
Felgiebel 1
Motor jsem získal asi před sedmi lety… Tento můj první „Felgíbl“ pochází z Plzně. Zhotovil jej známý lodní, rychlostní modelář pan Jaroslav Bolek. Povídá se, že nejenom tyto motory vznikaly v plzeňské škodovce… Nicméně, jedná se o nádherný kousek řemeslného zpracování.
Felgiebel 2
Několik dílů pro tento motor jsem dostal od kamaráda Miloše Petrboka před několika lety se slovy: pokus s z toho nechat udělat motor. Tehdá jsem se obrátil s žádostí o spolupráci na pana Jana Krátkého z Dolního Újezdu, který mi již několikrát realizoval opravy mých spalovacích motorů. Díly jsem odeslal a následovala čilá telefonická konverzace, kdy pan Krátký zhodnotil zaslané díly těmito slovy:
Díly motoru jsou vyrobeny velice dobře, z kvalitních materiálů a jsou obrobeny na profesionálních strojích, třeba s použitím brusky na „kulato“. A tu rozhodně každý doma nemá… Vyrobím chybějící díly, motor sestavím a pochopitelně i vyzkouším. Až bude vše hotové, tak zavolám.
Po několika měsících se dozvídám, že motor je hotov a abych si jej přijel vyzvednout. Tedy vyrážím do dílny pana Krátkého vzdálené asi tak dvě stě kilometrů… Po nezbytné kávě již v dílně u pana Krátkého vidím „Felgíbla“ ve zkušebním stojanu přichystán na motorovou zkoušku. V podstatě nebylo co zkoušet… motor zavrčel na první pokus a já jsem si v tento moment po několikáté uvědomil, že když někdo umí, tak prostě umí !!!
Při mém odjezdu mi ještě pan Krátký řekl: musím se Vám k něčemu přiznat. Nevím proč, ale z tohoto motoru mám velikou radost a několikrát jsem si jej pro potěchu musel nastartovat. Tak ať Vám také přinese spoustu radosti.
Felgiebel 3
Nedokončený motor jsem získal v únoru loňského roku od pana Krepse z Říčan u Prahy. Motor vyniká řemeslným zpracováním, aby také ne, když pan Kreps byl nástrojařem. Zajímavostí je, že karter motoru není odlitkem, ale pan Kreps jej obrobil z celistvého hliníkového bloku. Výkres přikládám na obrázku.
I tento nedokončený motor jsem svěřil do dílny pana Krátkého a již v květnu 2019 byl motor zkompletován a já jsem si jej byl vyzvednout. Opětně krásný, funkční kousek!
Napadá mi: byť jsem byl s panem Krátkým takřka v neustálém telefonickém kontaktu, tak toto bylo vlastně moje poslední setkání s tímto mistrem motorářem… (zemřel 8.11.2019). Čest jeho památce!
Felgiebel 4
Zatím posledních několik dílů na tento motor jsem obdržel od Pana Černého z Opatovic nad Labem. No a nedávno mi Michal Sloup přivezl odlitek karteru. Kroužky pocházejí z „Buzuluku“ Komárov. Tedy mám v podstatě vše na zhotovení motoru Felgiebel 14,3. Tentokrát jej budu dokončovat sám. Další obrázky a informace naleznete zde na našem webu. Jenom ten čas…
Ladislav Kulhavý 25.10.2020 Beroun.
P.S. tento článek bych rád věnoval panu Janu Krátkému, jakožto vzpomínku na tohoto mistra motoráře !