Pravidla pro stavbu modelů

Hlavní zásady

  • vznik modelu: do 31.12.1950
  • model musí být postaven v měřítku 1:1 podle původního výkresu (nebo jeho kopie), který byl prokazatelně vydán tiskem v odborném časopise, knize nebo v samostatné edici ve výše uvedené době
  • dodatečné vydání plánu modelu se souhlasem autora, za jeho života, nebo pozdější publikace modelu přímo autorem, považujeme za základní princip doložení podkladů na model, v rozhodné době nepublikovaný
  • model musí být postaven v co největší konstrukční shodě s předlohou, musí co nejpřesněji zachovávat vnější tvary, vnitřní konstrukci, profily, počet a rozmístění žeber nosných ploch, průřezy trupu a tvar i umístění podvozku včetně průměru podvozkových kol
  • u rádiem řízených modelů je povolené jen řízení kormidel na ocasních plochách při zachování obrysové shodnosti ocasních ploch s originálem, vypínání spalovacího motoru a případné ovládání jeho otáček
  • model musí být postaven v co největší míře z původních materiálů, na stavbu nesmí být použity žádné moderní materiály (např. skelné lamináty, uhlík, kevlar, polystyrén, atd.)
  • model musí mít pouze originální pohon, který měla jeho předloha, tj. větroň jen bez pohonu (start šňůrou nebo gumicukem), model na gumu musí mít gumový svazek, motorový model musí mít spalovací motor, buď historický originál, nebo jeho repliku, mohou být použity i motory moderní konstrukce (2- nebo 4-taktní). Povoleny jsou i motory na CO2 pokud jej originál měl. Pohon elektromotorem NENÍ POVOLEN!
  • potah modelu musí být proveden potahovým papírem nebo tkaninou (přírodní nebo umělé hedvábí), nebo Vliesem, Litespanem, Airspanem či nažehlovací tkaninou (Solartex, Oratex, Polytex, atd.). Nažehlovací plastové fólie nejsou povoleny!

Je povoleno:

  • vnitřní zesílení konstrukce pro zabudování radiové soupravy
  • upravit konstrukci ocasních ploch v souvislosti s řízením rádiem, ale vnější obrysy a velikost ocasních ploch musí zůstat zachovány dle původní dokumentace
  • použití jakéhokoliv druhu determalizátoru, i když jej původní model neměl
  • zhotovení odnímatelných ocasních ploch, děleného křídla a odnímatelného podvozku, i když je původní model neměl
  • invertně uložený motor dle originální dokumentace může být nahrazen motorem v poloze hlavou nahoru při zachování osy motoru podle originálu. Používání motorového krytu není povinné, i když jej předloha měla
  • použití drobných plastových dílů jako příslušenství v souvislosti s řízením rádiem (například plastové koncovky táhel, kormidlové páčky, závěsy kormidel, bowdeny na táhla, atd.)
  • použití komerční vrtule (i plastové), pokud svým druhem, charakterem a tvarem vyhovuje původní dokumentaci
  • zatahovací podvozek může být nahrazen pevným

Není povoleno:

  • měnit měřítko a konstrukci modelu
  • upevňovat křídlo nylonovými šrouby místo gumou
  • měnit 1-kolový podvozek na 2-kolový a naopak
  • používat laděné výfuky a speciálních tlumičů pro zvýšení výkonu spalovacích motorů
  • jiné než dřevěné nebo kovové motorové lože