Felgiebel 14,3 ccm
Německé benzinové motory FELGIEBEL.
V roce 1939 vznikly v Německu benzinové motory FELGIEBEL s jiskřivou svíčkou, které byly ve 40. letech poměrně populární i u nás. Zapříčinila to hlavně kniha „Spalovací motorky pro letadélka – Návod k domácí výrobě“ z roku 1941 autorů Alfreda Felgiebela a T. Kyzlinka, která byla „českým překladem“ německé knížky „Benzinmotoren für Flugmodelle und ihr Selbstbau“, napsaná konstruktérem motorů ing. A. Felgiebelem.
Ve výše uvedených knížkách byla podrobně popsána „domácí“ výroba motorů FELGIEBEL o obsahu 7,6 cm3(měl označení Fe I) a 14,3 cm3 (s označením Fe II) a na přílohách byla vytištěna i jejich kompletní výkresová dokumentace, včetně výkresu na vhodné vrtule pro oba motory.
Motory v tom prvním vydání té původní německé knížky z roku 1939 a v tom „českém překladu“ z roku 1941 byly sice konstrukčně téměř identické, ale lišily se provedením hlavy válce a nádrže. Ten „český překlad“ tedy musel vzniknout přeložením nějakého pozdějšího vydání ze začátku 40. let…
Motor z roku 1939 měl totiž hlavu „hladkou“, bez žeber a válcovou palivovou nádrž, vyrobenou z mosazného plechu, měl „podvěšenou“ vzadu za motorem pod sací trubkou karburátoru.
Motory z naší knížky z roku 1941 měly hlavu válce „žebrovanou“ (s vysokými žebry, jejichž výška se směrem dozadu snižovala, což byl typický znak motorů Felgiebel…) a velká válcová nádrž byla sice také vyrobená z mosazného plechu, ale byla umístěna „v ose“ motoru, přišroubována třemi šroubky vzadu za motorem k odnímatelnému víku klikové skříně.
Toto provedení Flegiebelů bylo logicky u nás více rozšířené než to starší provedení z roku 1939.
I když byly v obou těch knihách podrobně popsány všechny potřebné rady nejen pro jejich „domácí výrobu“, ale i pro obsluhu a provoz motorů a i výroba indukční cívky a u nás byly navíc v prodeji i „surové“ odlitky klikové skříně, přesto k rozmachu výroby těchto motorů u nás výrazně nedošlo, protože tu tehdy již existovaly „modernější“ a výkonnější motory naší české konstrukce i výroby, takže jsou dnes pro sběratele poměrně vzácné…!
Oba motory FELGIEBEL byly vzduchem chlazené dvoudobé jednoválce se zapalováním jiskřivou svíčkou, sání měly řízené pístem a měly příčné vyplachování. K tenkému ocelovému válci s chladicími žebry byly mosazí mosazí připájeny přepouštěcí kanál a sací trubka karburátoru. Hlava válce, vyrobená z hliníkového odlitku, byla k válci připevněna čtyřmi šrouby, stejně jako dolní příruba ocelového válce k hliníkovému odlitku klikové skříně. Píst z lehké slitiny se dvěma pístními kroužky měl deflektor a otvor pro průchod palivové směsi. Ocelová byla ojnice a kliková hřídel, která mohla být vyrobená buď z jednoho kusu (vysoustružená z ventilu nějakého velkého spalovacího motoru…), nebo složená ze 3 samostatných dílů. Odnímatelné zadní víko klikové skříně bylo vyrobeno z hliníkové slitiny. Přerušovač měl kulisu z ocelového plechu, kontakty byly až uprostřed výšky kulisy.
Motory Felgiebel jsou dnes vyhledávány sběrateli modelářských motorů do svých sbírek, vzhledem k jejich „domácí výrobě“ se ale často kus od kusu tochu liší! Pěkný motor Felgiebel Fe II o obsahu 14,3 cm3, odpovídající podkladům z té české knihy T. Kyzlinka (tedy se žebrovanou hlavou…), vyrobený Jaroslavem Bolkem z Plzně, se podařilo získat do sbírky Láďovi Kulhavému a ten si můžete prohlédnout na přiložených fotografiích…
V Milevsku 24.11.2017 Jaromír Pipek
A malý dovětek:
Před nějakým časem jsem dostal od kamaráda rozpracovaný motor Felgiebel 14,3 ccm se slovy, že jej „někdo“ dokáže určitě dodělat a zprovoznit. Tedy jsem oslovil pana Krátkého, požádal jej o konzultaci a motor jsem mu zaslal. Po několika dnech mi pan Krátký telefonoval a já se dozvěděl asi následující zprávu:
Díly motoru jsou vyrobeny velice dobře, z kvalitních materiálů a jsou obrobeny na profesionálních strojích, třeba s použitím brusky na „kulato“. A tu rozhodně každý doma jen tak nemá… Vyrobím chybějící díly, motor sestavím a pochopitelně i vyzkouším. Až bude vše hotové, tak zavolám.
Tak momentálně čekám na telefonát od pana Krátkého a pevně věřím, že svoji sbírku obohatím o další zajímavý historický motor.
Přikládám několik fotek zmíněných dílů.
V Berouně 24.11. 2017 Ladislav Kulhavý
.