Modely Playboy nejen z Clevelandu
Dne 23.3.2020 uplyne 18 let od smrti Joe Elgina, jehož život a dílo jsme si před časem na našich webových stránkách připomněli zde.
V tomto článku jsme se jen okrajově dotkli jednoho z jeho modelu – vlastně modelů, které se staly jeho nejznámějšími a nejúspěšnějšími, do dnešních dnů hojně stavěnými. A to modelů nesoucí jméno Playboy. A jak bylo také ve vzpomínce slíbeno, napíšeme nyní něco více o vzniku, vývoji a typech, případně velikostech Cleveland´s Playboyů, neboť si to rozhodně Joe i model zaslouží.
Ve společnosti Cleveland Model &Supply Company vznikl jako první z modelů tohoto jména Playboy Junior třídy „B“ a byl představen v katalogu č.30 z roku 1940, plán však vykazuje vznik autorských práv z roku 1939, a tak je i do tohoto roku vzniku datován. Model měl rozpětí 46″ a plochu křídla 270 čtverečních palců a křídlo na pylonu, jak se osvědčilo u konkurence.
Stavebnice se prodávala pod číslem GP-5006 a obsahovala stavební výkres, natištěné díly pro výřezy na prknech balsy, překližkovou motorovou přepážku, nosníky, potahový materiál (žlutý a pro doplňky černý), lepidlo pro stavbu i potah. Dále duralové motorové lože, kola, podvozkový materiál, montážní bižuterii (šroubky apod.) – takže vše potřebné ke stavbě. Chyběl jen pohon – motor, doporučeným byl Ohlsson&Rice.23 SP, a příslušenství k zapalování. Cena stavebnice byla 2,50$.
Reklama a popis dál uváděl, že tento model třídy B je navržen i tak, aby mohl spadat do třídy „A“, a to zmenšením rozpětí o 4″ (vynecháno na každém středu jedno pole žeber) s plochou křídla 246 čtverečních palců, v tomto případě s motorem Ohlsson&Rice.19 SP.
Též v roce 1940 vznikl největší z modelů toho jména, Playboy Senior s rozpětím 80″ a plochou křídla 800 čtverečních palců, a byl nabízen ve stavebnici s číslem GP-5017. Navržen byl opět jako pylonový model, ovšem už s možností dvojitého lomení křídel (polyhedral), nebo s jednoduchým lomením (V). Těsně před tím, než šly výkresy do tiskárny navrhl majitel společnosti Ed Packard, že by tu mohli ještě staviteli nabídnout možnost stavby kabinové verze tohoto modelu. Proto byla na poslední chvíli před tiskem zakreslena do výkresu tečkovaně tato úprava. J.E. to ve vzpomínkách hodnotil jako dobrý nápad, Playboy Sr. CABIN se tak mohl stát zdatným konkurentem pro soutěže s čistě kabinovými modely.
Doporučeným (zakresleným) pohonem byl motor Ohlsson&Rice.60 CUSTOM, ale motorů pro tuto třídu „C“ bylo již k výběru mnoho. Model měl být konkurencí ostatním závodním pylonovým modelům (Goldbergův Zipper apod.) a spěchalo se s jeho uvedením na trh tak, že v době prodeje ještě nebyl postavený prototyp pro fotografování. Proto byly pro obal a reklamy nakresleny skicy jejich dvorním kreslířem Jimem Powellem. J.E. dostal povolení dát první 2 stavebnice svému kamarádovi Billu Schwabovi, ten je sice rychle postavil, ale nešlo provést jejich zálet v zimních horách Clevelandu. V sezóně s nimi pak vyhrál mnoho soutěží.
V roce 1940 se začala prodávat pod číslem GP-5008 i stavebnice nejmenšího z Playboyů s rozpětím 33″ a plochou křídla 144 čtverečních palců – Baby Playboy třídy „A“. Na stavebním plánu je pro pohon zakreslen tehdy populární motor The Mighty Atom, s možností postavit tento model s pohonem gumovým svazkem (dokreslen zadní závěs gumového svazku a tečkovaně prodloužení konstrukce přední části trupu s hlavicí).
Baby Playboy se již nikdy dále neměnil a neupravoval. Jsou však známy 2 stavební výkresy s identickou konstrukcí, lišící se jen skicou letícího modelu (směr letu modelu a navržené zbarvení modelu). To bylo asi dáno mnoholetou výrobou stavebnice, protože i ty se „obalově“ měnily a lišily.
Také Playboy Sr. se vývojově už nevylepšoval a neupravoval, jsou ale známé a dostupné 2 stavební výkresy s mírným rozdílem. Výkres, kde nosníky vodorovné ocasní plochy jsou ohnuté a takřka kopírují její náběžnou hranu, stejně jako u Baby a Juniora. Dále je zde právě tečkovaně zakreslena možnost kabinové verze modelu, a opět nechybí obligátní skicy modelu (pylonového i kabinového). Další je výkres čistě pylonové verze se skicou jen tohoto provedení, na které jsou ale nosníky vodorovné ocasní plochy rovné.
Předpokládám, že tohle je ale výkres pozdější a za původní z r. 1940 považuji ten prvně jmenovaný, a to na základě vzpomínek J.E. a historce o vzniku kabinové verze.
Největší změnou a vývojem prošel Playboy Jr., a to po odchodu Joe Elgina ze společnosti a tedy bez jeho přičinění. Nešlo však o výrazné změny tvarové – pouze velikostní a konstrukční, reagující na pokrok doby, zkušenosti ze soutěžních létání a konkurenční modely. Obal stavebnice a plán modelu Playboy Jr. z roku 1941 nesl též číslo GP-5006 a vedlo to k počátečním zmatkům, co je vlastně změněno a jaká verze se kupujícímu do rukou dostala.
Rozdíly si tedy detailně projdeme.
Model měl zvětšené rozpětí na 54 ½“ (uváděno takto i v katalogu, ale obecně se uvádí 54″), hloubka křídla 7″ (původně 6″) a s plochou křídla 358 čtverečních palců. Také bylo zvětšeno celkové lomení na 7″ (původně 5 ½“). Trupy byly stejné (délka 32″), ale u větší verze z r.1941 byl trup doplněn trupovými výztuhami, či spíše tvarovými nosníky na všech stranách (osách) trupu, stejně jako měl vždy Senior. Vodorovné ocasní plochy jsou velikostně stejné, ale opět se setkáme s rozdílem v nosnících: původně byly ohnuté a kopírující náběžnou hranu VOP, u větší verze pak byly rovné (tedy rozdíl jako u výkresů Seniorů, potvrzující domněnku pozdějšího vydání). Další změnou byla konstrukce směrovky: původní Junior měl vodorovné příčky doplněny diagonálami, u většího tyto nakresleny už nejsou.
Všechny zmíněné stavební výkresy 1:1 máme v klubu k dispozici, takže berme tato fakta jako ověřená a oměřená. Takže pustíte-li se do stavby Playboye, dbejte prosím těchto rozdílů a detailů. Vyberte požadovanou velikost, konkrétní stavební výkres a nekombinujte jejich vývojové fáze, jen tak docílíte autentického historického modelu.
Ještě zajímavost či vysvětlení: v rohu plánů Baby i Seniorů je nápis Cleveland´s Playboy (Baby nebo Sr.), na všech plánech Juniorů je ale uvedeno C-D Playboy Jr. Už jsem se setkal s označením a výrazem „céčkový a déčkový Playboy“. Nic takového ale neexistuje – „céčkový“ je Senior a „déčkový“ není. Ono C-D je totiž právě a jen zkratka onoho slova Cleveland, které tu chybí !
A jak už jsme psali a vysvětlovali v článku o Joe Elginovi, jeho jméno tu nehledejte. To spíše najdete připisovanou konstrukci Edu Packardovi.
V katalogu plánů AMA lze ještě najít v seznamu model Playboy Jr. v rozpětí 44″ a 56″, ale k těmto velikostem se mi nepodařilo nalézt žádné stopy a opodstatnění, takže je nechávám s otazníkem. Ale pokud víte – napište nám a rádi doplníme.
Modely Playboy byly vždy hojně stavěné a úspěšné, zvláště Jr. a Sr. A staví se dodnes, což lze vidět na četnosti odkazů při vyhledávání na internetu. Jsou pověstné svojí spolehlivostí, nezáludností, ochotným strmým startem a výtečným kluzem s citlivostí na termické závany. Najdete je i ve většině výsledkových listin ze soutěžních klání SAM a lze se přesvědčit, že úspěšné jsou i dnes. Ne vždy je bohužel pohání autentický spalovací motor, ale o to větší radost je pak vidět Playboye právě s původně zamýšlenými motory Ohlsson&Rice. Nicméně na motorech OR nelze trvat, a tak jsou poháněny různými spalovacími motory, dobovými i novodobými. Také jejich stavebnice se stále vyrábějí, s CNC frézovanými nebo laserem připravenými díly.
O pohodovém létání s těmito spolehlivými modely, stejně jako o jejich dnešní konkurenceschopnosti při soutěžním létání vás jistě přesvědčí i následující fotografie.
Protože i v „naší letce KHMM“ jich vždy dost létalo a létá, přidáváme je jako poctu J.E. k tomuto příspěvku. Fotografie modelů, doplněné zkušenostmi a vzpomínkami stavitelů, informacemi o motorizaci a létání s nimi najdete v galerii zde.
Co napsat na konec? Ne, žádný konec vlastně nebude, protože se domnívám, že dokud se budou stavět historické modely letadel, s Playboyem se budeme setkávat stále. A to myslím hovoří za vše !
Playboy oslavil své 80té narozeniny, ale i tady platí, že „playboyové“ nikdy nezestárnou…
Těšíme se tedy na další modely a létání s nimi nejen na našich sletech.
V Rudě nad Moravou 22.3.2020 Michael Vosika