Zapalovací zkušenost….
Několikrát jsem nás všechny upozorňoval na nezbytnost vypnutí zapalování v modelu po skončení letu. Jak jsem uvedl, tak pokud zůstane sepnutý přerušovač motoru a nevypnete obvod zapalování, tak cívkou protéká proud. Většina cívek z tehdejší doby byla konstruována na napětí 2,4 – 3,6 Voltu. Jako napájecí článek dnes většinou používáme jeden článek LiOn, který má nabitý napětí 4,2 Voltu. Dle odporu cívky obvodem protéká dosti značný proud. Ten dokáže spolehlivě zničit zapalovací cívku. Že tomu nevěříte? Nakonec i mistr tesař se…. V sobotu 5. května jsme se sešli na našem prvním, zahajovacím Sletu na letišti ve Všechově. Po příjezdu a pozdravení s kamarády jsem pomalu začal skládat své modely. Při sestavování modelu Powerhouse s benzínovým motorem Anderson Spitfire .65 jsem si povšiml, že je sepnutý vypínač zapalování, který používám jako pojistku, kdybych náhodou nevypnul zapalování pomocí mikrospínače servem. Kouknu do modelu a , co myslíte? Mikrospínač byl sepnut !!! Tedy kompletně sepnutý obvod zapalování, včetně přerušovače motoru. A cívkou teče proud a teče a teče, cívka se zahřívá a zahřívá a napájecí článek se vybíjí. A to po nějaký čas. Skončí to vybitím článku a … totálním spálením originální zapalovací cívky Aero-Spark z USA v ceně okolo čtyřiceti dolarů. Výsledek tohoto nedopatření vidíte na přiložených obrázcích. Mohlo to, ale skončit i požárem modelu! V podstatě se stalo pouze to, že jsem nevypnul na vysílači zapalování a při nějaké manipulaci jsem si zapnul ten hlavní vypínač zapalování a bylo to. Tak jsem si s Powerhousem ve Všechově nezalétal a ještě mě čeká výměna cívky. Ach jo! Plyne z toho jedno velké ponaučení – důsledně vypínejte zapalování!
|
|
|
Historikům třikrát zdar !!!