BROWN JUNIOR – další z prvních spalovacích modelářských motorů v předválečném Československu
Tímto článkem navazuji na můj příspěvek s názvem “ Modelářské spalovací motory – historie začátků jejich používání v Čechách… “ ze dne 24.11.2011, ve kterém jsem popsal začátky používání spalovacích modelářských motorů u nás. Byl tam popsán americký motor BABY CYCLONE a zmíněn tam byl i další tehdy u nás používaný skvělý americký motor BROWN JUNIOR , jehož popis jsem slíbil na pozdější dobu a nyní tedy plním svůj slib.
Motor BROWN JUNIOR poprvé popsal známý český modelářský průkopník a publicista Karel Pečiva v časopise MLADÝ LETEC z března roku 1937, kde uveřejnil i jeho pěkný technický nákres. V článku K. Pečiva mimo jiné píše : “ Pro Československo byly zakoupeny 2 motorky tohoto typu. Pro jeden postavil pražský modelář Jarda Horáček přesnou kopii sportovního letadla E-114 „Praga Baby“ a dosáhl pěkných úspěchů. Model i jeho let byl filmován pro žurnál „Foxův zvukový týdeník“ (viz. přiložené fotografie).
Technická data motoru BROWN JUNIOR :
Motor jest konstruován jako jednoválec 2-takt o obsahu 15,35 cm 3 (zde se autor ale spletl, obsah tohoto motoru je 9,75 cm 3 – poznámka autora), s bateriovým zapalováním a knotovým splynovačem. Vrtání 27,78 mm, zdvih 25,4 mm, výkon 0,2 ks, 1200 – 6000 obrátek za min. Váha: kompletní motor se zapalovací cívkou, kondensátorem a nádrží 226 gr. Váha s benzinem, dvěma bateriemi a vrtulí 567 gr.
Motorová skříň litá do kokily z lehké slitiny (aluminium a hliník). Válec ocelový se zalisovanými žebry a nitrován (zde je také chyba, válec motoru byl vysoustružen z jednoho kusu z oceli včetně chladicích žeber – poznámka autora). Rovněž píst ocelový, nitrovaný. Mezi válcem a pístem je jen nepatrná vůle, takže kroužky odpadají. Pístní čep ocelový, kalený. Kliková hřídel jednostranně uložená, kovaná, kalená a broušená. Ložisko hřídele vytočeno z bronzu, s tlakovým mazáním. Vačka přerušovače zapalování ocelová, upevněná na klikové hřídeli. Přerušovač : ocelová kalená pružina opatřená kontaktem z tungstenu proti opálení. Ojnice kovaná, ocelová. Splynovač knotový, opatřený mikrometrickou regulací směsi a difuzorem.
Benzinová nádrž o obsahu směsi (benzin a olej) pro 10ti neb 18timinutový let je připevněna na motorovém loži. Může však býti použito nádrže i o větším obsahu pro lety delší. Zapalovací cívka a kondensátor specielně konstruován. Svíčka abnormální a vyjímatelná. Motor, nádrž, zapalovací cívka a kondensátor jsou upevněny na dvou dřevěných lištách, jež tvoří jakési sáňky, neb motorová lůžka, čímž je usnadněna montáž do modelu, neboť vše je již předem zapojeno továrnou a stačí jen připojiti baterii a nalíti benzin. „
Podrobný popis výše uvedeného modelu PRAGA BABY Jaroslava Horáčka s benzinovým motorem BROWN JUNIOR byl uveřejněn v knize J. Vyskočila „Jak zhotovím letadélko s benzinovým motorem“, která byla vydána roku 1939 a protože to byl vlastně úplně první český motorový model, tak se mu budeme také věnovat trochu podrobněji.
To, že byly tehdy spalovací motory ještě velká vzácnost a nebyly s nimi vůbec žádné zkušenosti, dokumentuje úvod popisu tohoto modelu, který z výše uvedené knihy přetiskujeme :
“ Modelářský kroužek MLL (Masarykova letecká liga) na Letné udržuje starou tradici v uvádění novinek z oboru leteckého modelářství. V roce 1935 objednal jsem z Ameriky k pokusným účelům modelářského kroužku dva motorky typu BROWN JUNIOR, kterážto značka byla svého času jedna z nejlepších. Jelikož v tehdejší době chyběly potřebné zkušenosti v stavbě modelů s benzinovými motorky, byl jsem zpočátku na rozpacích, pro jaký model se rozhodnouti. Původně jsem měl návrh na stavbu modelu, při níž jsem přihlížel spíše k účelnosti nežli k tvarové eleganci, neboť nebylo ještě jasné představy o letových vlastnostech motorových modelů a o pevnosti motorků. Tehdy se mělo za to, že se motorek při prvním špatném přistání rozbije, nebo v nejlepším případě se ohne jeho osa a podobně. Všechny tyto domněnky se ukázaly nesprávnými díky dobré konstrukci a výbornému materiálu amerických motorků.
Výkres modelu PRAGA-BABY uveřejněný v knize J. Vyskočila z roku 1939
Nežli však bylo přikročeno k stavbě zamýšleného modelu, obdržel kroužek pozvání na leteckou výstavu a pořadateli bylo vysloveno přání, aby byl vystavěn model nějakého úspěšného českého letadla. Bylo to v době největších úspěchů typicky českého sportovního letadla „Praga Baby“, a nebylo tedy divu, že jsem se rozhodl právě pro tento typ, který sliboval, že i v miniaturním modelářském provedení bude dobře létati. Skutečnost to též potvrdila, třebaže „Bejbinka“ neprovedla žádných rekordních letů, pro které nebyla také stavěna.
Stavba modelu byla svěřena modeláři J. Horáčkovi, který se dobře zhostil svého úkolu. Jak vidíme z výkresu, je model hornokřídlý, samonosný jednoplošník s jednopodélníkovým křídlem. „
Tolik úvod popisu stavby prvního českého motorového modelu, článek pak pokračuje dosti podrobným popisem stavby, rozpisem materiálu a končí jeho technickými údaji :
Charakteristika :
rozpětí …………………………………. 2.400 mm
délka …………………………………… 1.360 mm
nosná plocha………………………….. 68,2dm 2
váha …………………………………… 1.700 g
plošné zatížení ……………………….. 25g/dm 2
zatížení výkonu ………………………..8,5 kg/HP
motor BROWN-JUNIOR – výkon…..…0,2 HP
V knize byl uveřejněn i nákres tohoto modelu nakreslený Karlem Pečivou, který také přetiskujeme.
Z dnešního pohledu je velmi pozoruhodné, že první český motorový model byl vlastně maketou skutečného letadla, jejíž letové vlastnosti nemohly být tak ideální, jako třeba vlastnosti nějakého čistě účelového a stabilního modelu s velkým vzepětím křídla. Doufám, že se mezi dnešními historickými modeláři najde brzo někdo, kdo tento model postaví třeba jako rádiem řízenou repliku!
Ale zpět k motoru BROWN JUNIOR :
Pěkný popis tohoto motoru a jeho historie byl také napsán J. Kalinou v jeho známé knize „Modelářské motory“, I. díl, z roku 1980 : “ V roce 1932 zkonstruoval Bill Brown ve Philadelphii benzinový motor BROWN JUNIOR, který byl později vyráběn sériově firmou JUNIOR MOTORS CORPORATION a dosáhl mezi modeláři největší obliby v letech 1936 až 1939. Byl to skutečně první masově používaný modelářský motor a stal se vzorem pro řadu dalších konstrukcí.
BROWN JUNIOR : vzduchem chlazený dvoudobý jednoválec se zapalováním jiskřivou svíčkou; sání řízené pístem, příčné vyplachování. Zdvihový objem – 9,75 cm 3 , vrtání/zdvih – 22,2/25,4 mm; výkon – 0,2 kW při otáčkách 1200 až 5000 l/min s vrtulí 350/250 mm; hmotnost s palivovou nádrží, cívkou a kondensátorem – 450 g.
Válec motoru byl vysoustružen z oceli včetně chladicích žeber, přepouštěcí kanál byl k němu připájen mosazí nebo mědí a trubka karburátoru byla přivařena. Ocelový píst bez kroužků měl deflektor. Válec byl našroubován do klikové skříně z hliníkové slitiny (odlité již moderně pod tlakem do kovové formy) uzavřené vzadu ocelovým víkem se závitem. Zapalovací svíčka značky AC nebo CHAMPION byla již malého provedení pro modelářské motory. Válcová palivová nádrž z ocelového plechu byla upevněna ke klikové skříni. Karburátor se stavitelnou jehlou byl nad nádrží motoru. Přerušovač zapalování byl na klikové skříni zespodu za unášečem vrtule a nastavoval se plechovou kulisou. Vyplachování motoru bylo tzv. tříkanálové, píst otevíral tři kanály : sací, přepouštěcí a výfukový. To bylo základní uspořádání dvoudobého motoru, dnes již zastaralé a používané jen ojediněle. Dva motory BROWN JUNIOR dovezl do Československa v roce 1935 Jaroslav Vyskočil. Jeden zkoušel Jaroslav Brož, na druhý postavil pražský modelář Jaroslav Horáček volně létající maketu čs. sportovního letadla PRAGA BABY E-114 o rozpětí křídla 2400 mm a vzletové hmotnosti 1700 g. Model z tuzemského materiálu dobře létal, objevil se dokonce v tehdejším Foxově filmovém týdeníku.
Motor BROWN JUNIOR byl vzorem pro vývoj nejen u nás, ale i v SSSR, Anglii, Francii, Japonsku a jinde. Například odborný učitel na průmyslové škole v Kutné Hoře J. Knopp zhotovil jeho funkční kopii a výrobní dokumentaci zveřejnil ve známé Vyskočilově knize „Jak zhotovím letadélko s benzinovým motorem“, která vyšla v roce 1939… „
(Konec výňatku z knihy J. Kaliny : Modelářské motory, I. díl, rok 1980)
V obou výše uvedených popisech motoru BROWN JUNIOR je sice uvedeno několik rozdílných údajů, ale to mohlo být zapříčiněno také tím, že motory tohoto typu byly vyráběny od roku 1932 v několika verzích s označením A, B, C, D a M (M = Marine, s chlazením válce vodou) a jednotlivé verze se od sebe odlišovaly třeba provedením pístu, který byl u některých ocelový lapovaný, u jiných hliníkový s pístními kroužky, dále provedením přerušovače, tvarem a umístěním nádrže, koncepce motoru ale zůstala stejná až do ukončení výroby v roce 1946.
Největší počet BROWN JUNIORů byl vyroben ve verzi D v letech 1938 a 1939 – 31.900 kusů, ale i ty se mezi sebou lišily ve tvaru přerušovače a nádrže.
Ve své sbírce motorů mám krásně zachovalý BROWN JUNIOR .60 verze „D“ výrobního čísla D 12733 z roku 1938, který má hliníkový píst opatřený dvěmi pístními kroužky, jehlu karburátoru tvoří jen o 90 o zahnutý ocelový drát, který je jen jednostranně zbroušený „na plocho“ (tedy ne do kužele) a ten je v trysce jen volně otočný, bez jakékoliv aretace, což asi nebylo praktické, proto se toto provedení vyrábělo jen krátce a další série měly již klasickou „kuželovitou“ jehlu karburátoru se závitem. Plechová válcová nádrž mého motoru o objemu asi 34 cm 3 není k motoru nijak připevněna, je sice umístěna pod karburátorem, ale pomocí bočních plechových patek se přišroubuje na motorové lože. Motor váží jen 192 gramů (!), nádrž má 21 gramů, celkem tedy váží jen 213 gramů a je to tedy asi vůbec nejlehčí benzinová „desítka“ s jiskřivou svíčkou! Motor je plně provozuschopný, má velmi pěknou kompresi, dobře se startuje a s vrtulí FORTE 14×6″ (356 x 152 mm) točí 5.400 ot/min.
Celkem bylo vyrobeno na naše poměry neuvěřitelných více jak 54.000 kusů tohoto motoru. V 70. letech byly v USA vyráběny firmou Herb Wahl také nádherné repliky tohoto legendárního motoru a tyto se občas objevují na dražebním serveru E-BAY v USA vedle originálních motorů, kterých se také poměrně dost zachovalo až do dnešní doby, ovšem ne vždy v dobrém stavu, protože byly v „historických dobách“ s oblibou hodně provozovány…