13. ročník sletu KHMM v Chřibské.
Letošní akce našeho KHMM na letišti LKCHRI v Chřibské byla již třináctým ročníkem tohoto setkání na severu Čech. Nápad hlavního organizátora Víti Frimla. A tak přivážíme na sever Čech ukázat ty správné historické modely, ve správné velikosti a se správným druhem pohonu.
Setkání jsme opětně pojali jako setkání historických modelů s datem vzniku do konce roku 1950 a jako setkání modelů kategorie RETRO. Vše dle stavebních pravidel našeho spolku KHMM.
Jak již to bývá v tento čas obvyklé, tak část našich členů využívá možnosti ubytování v okolních destinacích. Pepík Bašta s manželkou jsou v penzionu Na Bělidle, poblíž Krásné Lípy. Karel Slupský je kousek od letiště v penzionu Mezi Buky. Já jsem s Janou již tradičně ubytován v penzionu U Krkovičky v Mikulášovicích. No a manželé Loukotovi jsou v penzionu Braun. Ve čtvrtek 28.8. panuje krásné počasí, a tak jej využíváme k výletům do blízkého okolí. A pochopitelně jedeme ne letiště LKCHRI kam za námi dorazil „kolmo“ Karel Slupský.
Trošku máme obavy z počasí, neboť předpověď není v dalších dnech zrovna příznivá… To se večer začíná vyplňovat. Leje jako z konve.
V pátečním sychravém ránu se z oblohy valí proudy vody… Nezbývá než čekat…
A skutečně se v pátečním podvečeru obloha protrhala.
A tak Karel Slupský provětral legendární model Amigo.
Tak, copak nám přinese sobota?
Mimochodem:
Již řadu let probíhá o posledním srpnovém víkendu v těchto končinách setkání historických motocyklů Čechie. Vše je organizováno na počest konstruktéra tohoto motocyklu pana Albina Hugo Liebische . Letošní ročník je jubilejní. Je tomu právě 100 let, co vznikl první motocykl Čechie – (německy Böhmerland).
Čechii (německy Böhmerland) zkonstruoval mezi léty 1921 – 1925 v Krásné Lípě ve Šlunkovském výběžku rumburský rodák pan Albin Hugo Liesbich (1888-1965). Čechie byla nejdelším sériově vyráběný motocyklem na světě, měřila na délku 3,2 m. Původně motocykly vyráběl v Krásné Lípě, později svůj podnik přesunul do Kunratic u Šluknova. Cena tohoto motocyklu byla v roce 1928 14 500 korun. Vyrobeno bylo asi 775 kusů, včetně různých modifikací.
Od roku 2013 jsou repliky tohoto motocyklu vyráběny v Turnově.
(čerpáno ze stránek info centra v Krásné Lípě)
Video ze setkání Čechií naleznete ZDE.
Protrhaná a částečně i slunečná obloha sobotního rána naznačuje, že by mohl být pěkný den. Po nezbytné snídani se z penzionu přesouváme na letiště. Máme to nejdál. Asi dvacet kilometrů.
Po tradičním nástupu, sdělení bezpečnostních opatření a vytyčení letového prostoru došlo na rozdání pamětních listů, které pro nás navrhla manželka Vítka Frimla, paní Ivana Frimlová. Tentokrát jsou pamětní listy s motivem modelu Record Breaker.
Slety v Chřibské bývají komornějšího pojetí, ale letos se nás sešlo třináct létajících. Díky předpovědi počasí je to vlastně zázrak.
Počasí se nakonec opravdu umoudřilo. Polojasno s mírným větrem od jihovýchodu a teplota přes 21 C°. V podstatě se stále poletuje, a to včetně modelů větroňů.
Před nějakou dobou jsem byl požádán panem Zdeňkem Matuškem o konzultace ohledně výroby motoru Felgiebel 14,3 ccm. Pan Matušek se rozhodl zhotovit dva motory, a to od píky. Tedy počínaje získáním plánu na výrobu motoru, zhotovení forem, odlitků a všeho dalšího soustružení a frézování. Pan Matušek je z Varnsdorfu, tedy to Chřibskou měl kousek. Výsledek jeho perfektní strojařské práce je na následujících fotografiích:
Video chodu motorů naleznete ZDE.
Pravidelně na naše Slety do Chřibské jezdí pan Jan Voldřich z Prahy. Letos přivezl známý dvouplošník Coquette na motor MP-JET 040, ale hlavně přivezl představit a prolétnout model P-903-Uragan konstruktéra Zdeno Staníčka z roku 1940. Replika modelu je zhotovena dle původní dokumentace a plně splňuje stavební pravidla KHMM. Je potěšující, že stavební pravidla našeho spolku respektují i nečlenové KHMM. Abych nezapomněl, tak model je poháněný upraveným motorem TONO. Uragan předvedl krásné realistické lety a shodli jsme se na tom, že Uragan byl nejhezčím modelem tohoto setkání v Chřibské.
Stále se pilně poletuje.
Jako po kolejích létal se svým Zlínem (kategorie RETRO) Luboš Zalabák.
Kolem patnácté hodiny se začíná od severozápadu nasouvat fronta… černá mračna a vzdálené burácení. Začínáme balit a loučit se. Cestou zpět do penzionu projíždíme průtrží mračen…
Byl to krásný Slet.
Děkuji tímto Vítkovi za uspořádání akce, děkuji Ivaně Frimlové za krásné pamětní listy, děkuji všem, kteří na tuto akci přijeli. Těším se na další ročník v roce 2026.
Historikům třikrát zdar!!!
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.
V Berouně sepsal 31.8. 2025 Ladislav Kulhavý