15. Jubilejní slet historických modelů v AMG Mýto.
To nám to uteklo… máme tady 15. jubilejní Slet Historických modelů.
Když se tak trochu ohlédnu zpět, tak první „historická“ akce byla na letišti AMG Mýto v srpnu roku 2009… Myslím tímto opravdové historické modely postavené, dle již jasných pravidel ve správné velikosti a se správným druhem pohonu. V dnešní době by se mohlo říci, že se této akce zúčastňuji modely stavěné podle stavebních pravidel našeho spolku.
V rámci online přihlášení účastníku bylo do uzávěrky přihlášek přihlášeno 29 pilotů a více jak padesátka historických modelů. Pravda, někdo se omluvil a nepřijel, ale zase přijeli ti, kteří nebyli přihlášeni. Například kluci z Krkonoš. Tedy vše zůstalo na počtu 33 účastníku a více jak padesátka historických modelů. Slovy pana Františka Peterky by se asi dalo říci: „zřejmě slušnej oddíl“ …
Ale popořadě. Příprava takovéto akce nezačíná měsíc předem, ani tři měsíce předem, nýbrž v podstatě předešlým končícím ročníkem. A zase vše vymyslet, domyslet a doladit. Rozhodl jsem se, že opětně oslovím pana Hastrmana ze štěpánského rybníku pod letištěm o záštitu. Nakonec si takto rozumíme již několik let. Jó, jalovcová je jalovcová! Tedy mám přislíbené letové počasí, vítr jižních, nebo jihozápadních směrů, do síly mírného větru. Tak uvidíme…
A začalo zase to obligátní: připravit, naložit, odvést, vyložit a dokončit přípravu této akce na letišti AMG Mýto. Ve čtvrtek začínáme sečením vzletové plochy. Za volant našeho sečícího oře tentokrát zasedla třináctiletá Anička Hrabáková a vykouzlila povrch letiště do podoby golfového hřiště.
V pátečním odpoledni jedenáctého srpna odjíždím bivakovat do řídící věže na plochu letiště.
Společnost mi bude dělat Michael Vosika z Rudy na Moravě, který dorazil před šestou večerní s modely, spacákem a s dobrou náladou vlakem…
Konverzujeme napříč modelářským spektrem, probíráme zážitky a zkušenosti…. Je krásný večer. Sledujeme padající Perseidy a před půlnocí jdeme spát. Procitám kolem šesté ranní, před řídící věží je složena velká fůra nařezaného dřeva… Prý jsme chrápali o závod a toto je výsledek…. Teplota je dvanáct stupňů… jdu uklidit nařezané dřevo, abych se zahřál…
Kolem osmé hodiny ranní již začínají přijíždět první účastníci.
Po půl deváté prolétá nad plochou letiště se svým aeroplánem pan Jaroslav Konvička ze Strunkovic. Již nějakou dobu jsme spolu domluveni, že se přiletí podívat na nefalšovanou historii leteckého modelářství. Tedy přiletěl a já jsem tomu moc rád. Přiletěl se svým žlutým dvouplošníkem FISCHER o rozpětí 6600 mm a délky 5200. Letadlo pohání pětiválcový, hvězdicový motor VERNER SCARLET SV o výkonu 44 kW, otáčky jsou 2300 RPM. Cestovní rychlost dvouplošníku FISCHER je cca 110 km/hod a hmotnost cca 260 kilogramů.
V podstatě před půl desátou jsou na ploše letiště všichni piloti, mechanici, doprovod a i diváci. Po nezbytném úvodním brífinku, kde jsou řečeny veškeré důležité body programu, následuje stanovení bezpečnostních limitů a způsobu létání.
Slet je následně zahájen a odstartován. Panuje počasí o teplotě cca 18. stupňů Celsiuse, vítr jihozápadní, cca 2-3m, zatím dobré… Tedy začínáme létat.
Kolem jedenácté hodiny přijíždí se svým autoveteránem HUDSON pan Jiří Kalista. Šoféruje tentokráte Jirkovo vnuk.
HUDSON 20 Tourer – 1910
Jedná se o automobil poháněný benzínovým čtyřválcem o objemu 3,3 litru a výkonu 25 koní. Každý válec motoru je osazen dvojicí zapalovacích svíček, kterým dodává energii zdvojené zapalování. Motor se startuje pochopitelně klikou. Převodovka je 3-stupňová s nezbytnou zpátečkou. Jednou ze zajímavostí tohoto automobilu je lahůdka v podání acetylenového vyvíječe pro osvětlení, pochopitelně zcela funkční. Hudson byl zakoupen před několika lety na aukci v USA. Po přepravě do Čech byla na automobilu provedena kompletní repase, která se povedla k naprosté dokonalosti.
Stále se pilně poletuje.
Mezi pohybujícím se lidmi na letišti jste mohli zaregistrovat člověka s fotoaparátem jehož teleobjektiv připomínal rouru kouřovodu od kamen… Jedná se o mého klubového kolegu a kamaráda z AMG Mýto, pana Honzu Krejčíře, kterého jsem požádal o focení této akce. Kdo z Vás Honzu znáte, tak víte, že je také vášnivým železničním modelářem. Onehdá jsem se dozvěděl, že veškerý provoz na svých kolejištích ovládá digitálně pomocí jedniček a nul. Tak trochu si i postěžoval, že mu občas chybí nějaká ta dvojka…Tedy jsem Honzovi věnoval knihu Automatizace železničního modelářství z roku 1977, kde nalezne inspirace pro ovládání dvěma dráty. Vždyť je to tak jednoduché. Slovy pana Jaroslava Uhlíře: „Od pantáty vedou dráty do žárovky nade vraty. Odtud proud se rozlévá do stodoly, do chléva“.
Stále se pilně poletuje
Třešničkou na dortu je účast nestorů modelářství: Ladislav Davidovič, Jaromír Pipek, Václav David a Richard Metz.
V letošním roce slaví osmdesáté narozeniny legendární model SATYR pana konstruktéra Jiřího Smoly pozdějšího zakladatele časopisu Modelář a jeho šéfredaktora. V době vzniku spolku KHMM jsme hledali český model, který bychom mohli umístit do našeho loga (logo KHMM je zaregistrováno jako ochranná známka). A zvolili jsme právě siluetu modelu Satyr. V rámci tohoto výročí se na letišti sešlo několik těchto modelů. Stejné narozeniny má i letos model Orion od pana Jiřího Smoly.
Dámská sešlost si stále měla o čem povídat. Zajímavé je, že recepty na domácí marmelády, koláče a buchty jim z patra diktoval pan Jindřich Dvořáček… Asi jsem se v něm spletl…
Blíží se šestnáctá hodina. Balíme… nakládáme a po půl páté zamykám závoru na vjezdu k letišti. U stavidla štěpánského rybníka zaklepám na stavidlo a tímto se loučím s panem Hastrmanem a jedeme domů…
Rád bych tímto poděkoval kolegům a kolegyním z AMG Mýto za přípravu letiště. Děkuji Jaroslavu Konvičkovi za to, že přiletěl. Děkuji klukům Kalistovým, že přijeli s Hudsonem, děkuji Honzovi Krejčířovi, že nafotil. V neposlední řadě děkuji své manželce Janě za katering a trpělivost.
Tak zase za rok přátelé. Tentokrát již na 16. Sletu historických modelů v AMG Mýto.
Historikům třikrát zdar !!!
Kompletní fotogalerii od všech fotografů naleznete ZDE.
Videoreportáž od Petra Knoba naleznete ZDE.
V Berouně 13.8.2023 sepsal Ladislav Kulhavý