Takový nápad…..
Pomalu se přibližuje doba našeho zimního létání s modely Vosa na plzeňském Sylvánu. Letošní ročník bude definitivně posledním, který budeme létat naposledy s neřízenými modely. Stavba obchvatu pokročila…. Jak budeme létat na Sylvánu dále jsem již naznačil, ale zatím to není aktuální.
Napadla mě však jiná myšlenka: seriál šesti soutěží létáme v posledních letech vždy v neděli od 14. hodin. Na tom se nic nemění ani letos. Napadlo mne, zda se nesejít dříve a krátce si nezalétat současně soutěž s modely CRC Classic. Málo s nimi létáme a řada „vosařů“ jimi disponuje. Tím, že byla obnovena výroba v MP Jet, mohou i případní noví zájemci stavět. Navíc létání na nedělní procházkové trase je nejlepší propagací činnosti našeho klubu. Tyto naprosto nenáročné modely jsou s daným motorem typicky „zimní“ kategorií.
Pamětníci jistě vzpomenou, že dlouhá léta organizuji tradiční štědropolední létání CRC Classic 0,6ccm, většinou soutěžní. Na následujících fotografiích si můžeme připomenout počátky létání s motory a modely CRC classic v době, kdy se s nimi nikde jinde nelétalo. Snímky pochází z let 2008 – 2009. Fotky dnes skutečně památeční….
Létalo se i v dešti a sněhu….
Na prvním létání jsme se sešli 4, ale někdy kolem roku 2009 či 2010, se nás sešlo na Štědrý den 14 s celkem 17! modely. Paradoxem bylo, že na celostátním sletu Samu 78 v roce tuším 2009 v Chotěboři jsem byl jediným létajícím účastníkem…. V současné době se nás na Štědrý den schází v Plzni do desítky soutěžících. Pro mnohé z místních je to ale příležitost se vidět a tak se nás schází, spíše že spolenských důvodů, více…
Tolik tedy k historii a nyní, jak si to celé představuji:
Scházeli bychom se na Sylvánu ve 12.15 hodin před závodem s Vosama. Soutěž by se nazývala například Sylvánská hodinovka. V čase od 12.30 do 13.30 by si každý soutěžící odlétl tři lety. Čas by se měřil vzájemně, nebo samoměřením na vysílači. Maximum by bylo podle starých pravidel, tedy 420 sekund. Modely musí splňovat stavební, dokumentační a časová pravidla KHMM. Původně jsem chtěl výběr modelu omezit jen na modely kabinové, ale to bychom neviděli létat modely skutečně historické až raritní, které v klubu také létají. Jednotlivá kola se budou pouze evidovat a na závěr vosího seriálu by byl vyhlášen pouze vítěz, který obdrží tradiční cenu a diplom. Pokud by došlo k rovnosti výsledků, bylo by při vyhlášení ještě rozlétávání bez omezení času. V případě velmi nepříznivého počasí, kdy Vosy ještě létají, bychom s motoráky neletěli. Na rozdíl od Vos nebude pevně stanoven počet kol.
Prosím tedy všechny z Vás, kteří na Sylván jezdíte, vzneste případné Vaše nápady, či vyjádření, zda byste do toho takto šli. Podrobně bych vše připravil k publikaci až to bude aktuální.
Pojďme se hromadně pobavit s nejlevnějšími a nejdostupnějšími historickými modely se skutečným motorem !!!! Provozní náklady jsou téměř nulové a již léta v klubu víme, že to tak skutečně je. Pro povzbuzení přikládám pár fotografií modelů CRC Classic 0.6 se kterými se setkáváme a létáme na sletech KHMM. Všechny jsou samozřejmě v měřítku 1:1 a nejmladší jsou z roku 1950. Splňují podmínku obecně uznávané časové hranice Old Timer.
Věřím, že se s modely 0,6 Classic dokážeme na Sylvánu scházet stejně, jako s Vosama a budeme tak prožívat, v jeden den, dvojí modelářskou radost. Nevylučuje se samozřejmě ani to, aby někdo létal třeba jen s motoráčkem.
Psáno v Plzni 23.10.2022 Dr. Karel Slupský