Vosování na Sylvánu – jak to bude dál ??
Zpomalený prázdninový život je tím pravým okamžikem odpovědět na otázku: jak budeme dále létat na plzeňském Sylvánu s Vosama ???
V každém případě se poměrně rychle přibližuje konec volných letů do údolí. Uvědomil jsem si to v okamžiku, kdy jsem zhlédl stavbu přivaděče obchvatu. Je pravděpodobné, že komunikace bude dokončena ještě letos. Zprovozněna bude určitě na jaře příštího roku spolu se zbykem obchvatu. Pokud nám bude osud nápomocen, rozloučíme se s volným létáním na svahu Sylvánu 9. ročníkem. Buďme však připraveni !! Oblíbená soutěž bude pokračovat dál v RC verzi.
Základní logikou je, abychom nevytvořili soutěž „vosích RC házedel“, proto není povoleno řídit výškovku. Co nejvíce se let musí blížit letu volného modelu. Klasické svahování není na Sylvánu prakticky možné, neb jižní vír je zde velmi vzácným.
Stavební zásady budou následující:
- Plně budou platit stávající stavební pravidla. Záměna smrku za balsu na nosných plochách, hlavně kormidlech není povolena. Po loňské zkušenosti budu kontrolovat, abych předešel pozdním stížnostem.
- Povoleny jsou tyto Vosy: Vosa S a SG, Vosa 2 a Vosa V /21.1. 1951/. Úprava hlavice pro zástavbu RC je povolena. V případě plochých hlavic musí být dominantní plocha hlavice z tuzemského materiálu – dýha, překližka. Viditelná montáž serva a baterie do hlavice nevadí.
- Povoleno je řídit pouze směrovku. Pokud bude použita Vosa se řízenou výškovkou, musí být odpojeno táhlo řízené plošky a tato zablokována třeba zalepením izolepou. Může být i odpojené servo a potom na startu soutěžící doloží před každým startem nefunkčnost výškovky.
- Při létání musí model přistát na svahu, nebo v poli pod kopcem na straně svahu. Přistání za silnicí nebo na silnici se hodnotí nulou za celý pokus.
Je již v soutěžním pelotonu několik Vos, které se řízením létají volně, tak pro majitele nepředstavuje přechod žádný problém. Abych uvažovanou variantu létání sám na Sylvánu odzkoušel, postavil jsem Vosu V a zhotovil řízenou směrovku. Hmotnost modelu činí 200g včetně všeho, tedy letová hmotnost. Ač mám model zhotovený asi půl roku, poprvé jsem jej na Sylvánu zkusil až 1. srpna letošního roku. Proti volné Vose jsem startoval výše, šikmo proti východnímu vánku. V-Vosa má profil s rovnou spodní stranou. Letěla poměrně rychle, ale naprosto stabilně. Příjemně se směrovkou řídí, pokud přistane pod kopcem, tak lety měly délku kolem 20 sekund. Žádný zázrak svahového efektu se nekonal, ale byl to pěkný zážitek a bude to napínavé, protože budeme létat z větší výšky a každý si volí svoji taktiku letu a svoji stopu letu nad kopcem.
Jak může RC Vosa na Sylván vypadat v detailech vidíte na snímcích:
Závěrem připomínám, že volné svahové Vosy budou i nadále létat na každoroční akci na svazích na Českomoravské Vysočině, která je trvalou a největší akcí Vos na svahu. Letos se můžeme těšit na sobotu 15.10.2022, kdy proběhne již 8. ročník Vos na Vysočině.
Psáno v Plzni 5.8.2022 Vosařům 3x ZDAR !!! Dr. Karel Slupský