14. ročník sletu historických modelů v AMG Mýto
V předstihu několika týdnů jsem začal plánovat letošní ročník. V prvním okamžiku bylo potřeba zajistit správné letové počasí. Tak, jako i v jiných letech, jsem hodlal požádat hastrmana od Štěpánského rybníka o spolupráci… Letos máme nového. Nesměle klepám na stavidlo a nic…Hastrman totiž seděl na nedaleké vrbě a poblafával ze své fajfky. Nesměle jsem jej požádal o spolupráci a předal jsem mu tekutou pozornost. A ejhle: jalovcovou má prý také rád. O počasí se nemám starat, vše klapne, jako klapot mlýnského kola.
V pátečním odpoledni se stěhuji na letiště AMG Mýto s autem plným modelů a nezbytného materiálu. Je horko…
Po ubytování v řídící věži letiště a nezbytné kávě, sleduji poletování motorové tříkolky Miloše Petrboka.
Je pátek 12. srpna a na potemnělém nebi se chystá tak zvaný měsíční superúplněk. Měsíc je jako kolo od vozu nízko nad obzorem. Krásná podívaná. Jdu spát.
Procitám v sobotním brzkém ránu. Venku je jen devět stupňů pana Celsia. Brrrr. Obloha je jasná a vane mírný severovýchodní vítr. Tak snad měl hastrman pravdu a vše bude v pořádku.
Po sedmé hodině jako první přijíždí Karel Slupský, aby zalétal svůj nový retro model Veron Cardinal z roku 1951.
Začínají přijíždět přihlášení účastníci a stojánka se plní modely. Nakonec se nás sešlo 24 s více jak čtyřicítkou historických modelů postavených dle stavebních pravidel našeho KHMM.
Při nezbytném brýfinku a společném focení byly oznámeny bezpečnostní pravidla létání na ploše AMG Mýto. S odstupem mohu konstatovat, že po celý den panovala pohoda a nikdo nikoho jakkoliv neomezil a ani neohrozil. V letošním ročníku byla vyhlášena anketa o model, který se odborné porotě bude jevit jako nejvíce autentický model. Odborná porota byla v tomto složení: Ladislav Davidovič, Vlasta Loukotová a Jana Kulhavá. A jak to dopadlo se dočtete v závěru tohoto článku. Po předáním pamětních listů a samolepek se začalo hojně poletovat.
Atmosféru dne Vám nejvíce přiblíží následující fotografie:
V roce 1967 byl v časopisu Modelář (číslo 10) uveřejněn plánek na motorové rogalo Flex-Wing poháněným motorem JENA 1D. Autorem tohoto plánku a stavitelem modelu byl tehdy dvaceti tří letý mladík Jaromír Pipek z Tábora.
Jaromír mi poskytl několik následujících fotografií:
A proč to vlastně píši?
Tento model si totiž postavil, zalétal a přivezl ukázat Miloš Petrbok. Jeho Flex-Wing je tentokrát poháněn detonačním motorem FOK 1. Pokochejte se následující fotogalerií:
Co by to bylo za slet historických modelů, kdyby se na něm neobjevil nějaký ten skutečný veterán. Tentokrát nám můj klubový kolega z AMG pan Jiří Kalista přivezl po vlastní ose autoveterán HUDSON původem z USA.
HUDSON 20 Tourer – 1910
Jedná se o automobil poháněný benzínovým čtyřválcem o objemu 3,3 litru a výkonu 25 koní. Každý válec motoru je osazen dvojicí zapalovacích svíček, kterým dodává energii zdvojené zapalování. Motor se startuje pochopitelně klikou. Převodovka je 3-stupňová s nezbytnou zpátečkou. Jednou ze zajímavostí tohoto automobilu je lahůdka v podání acetylenového vyvíječe pro osvětlení, pochopitelně zcela funkční. Hudson byl zakoupen před asi dvacet lety na aukci v USA. Po přepravě do Čech byla na automobilu provedena kompletní repase, která se povedla k naprosté dokonalosti.
Úderem třinácté hodiny zasedla odborná komise a vyhlásila vítěze nejvíce autentického modelu, kterým se stal Orion Jaroslava Hybbena. Po zásluze tak obdržel diplom a tekutou odměnu.
Po čtvrté odpolední letiště osiřelo… Děkuji všem za pohodový den, děkuji klukům z AMG za spolupráci, děkuji manželce za katering, děkuji za fotografování a děkuji za HUDSONa.
Tak jenom zamnkout závoru a příští rok nashledanou a…
Historikům třikrát ZDAR !!!
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.
Fotografie od Petra Bortela naleznete ZDE.
Video od Petra Knoba naleznete ZDE.
Sepsáno v Berouně 14.8.2022