Zálet Powerhouse aneb co jsme vyznávali před 10 lety.
Čas prázdnin je pro někoho časem odpočinku, pro někoho naopak čas horkých aktivit, na které nezbývá čas jindy. Já to mám tak napůl. Dělal jsem si trochu pořádek v počítači a narazil na dávný článek, který byl na webu KHMM publikován počátkem roku 2012. Později se ocitl mezi články znehodnocenými napadením webu. Článeček jsem si se zájmem přečetl a napadla mě myšlenka jej znovu publikovat s obnovením fotografií. Je jakýmsi zrcadlem naší činnosti, zrcadlem toho jaké hodnoty v historické modelařině dodržujeme, jak moc jsme věrni původnímu odkazu klubu ve dnešní době…. Odpověď na tuto otázku nechť si každý udělá sám…
Já, sám za sebe, jsem docela rád za konzervativní přístup k historii, jsem rád, že dominantní pro nás je společenské pojetí našeho setkávání na letových akcích a stavba historických modelů podle trvale platných logických pravidel. Jsem rád, že život klubu může fungovat bez fůry soutěžních kategorií, které mnohdy nemají s historií nic společného a ve kterých je obtížné se orientovat. Tak nějak ze mě, možná z nás, naše soutěžní ambice vyprchaly a dnes stavíme i modely vyloženě nesoutěžní a to si myslím je dobře, neb do historie modelařiny patří a také umožňují použít i jiné motory než ty soutěžní speciály, se kterými, paradoxně, modely často nikdy nelétaly.
Repasovaný článek je dokladem doby, kdy jsme viděli smysl existence klubu v soutěžním použití modelů a jaksi nám unikala ona prostá radost ze stavby a zprovoznění historického modelu a společně sdílená radost z jeho letu. Za sebe jsem rád, že se v klubu stala soutěžní činnost vedlejším produktem naší činnosti, neb spektru modelů na sletech a modelářské historii to nesmírně prospívá….
Pro úplnost zbývá dodat, že model byl, jako jeden z mála mých modelů a k mojí škodě, později prodán. Dnes uvažuji znovu o jeho stavbě, pro svoji radost se 4T motorem, s možností výměny za původní motor Forster .99 se kterým originál létal.
Plzeň 15.3. 2012
Před koncem minulého roku jsem získal motor Anderson Spitfire 60. Motor jsem vydražil za velmi zajímavou cenu na portálu E-Bay a netrpělivě jsem očekával, co mi vlastně přijde. Jednak to byla moje první zkušenost s dražbou na těchto stránkách a jednak to byl můj úplně první spalovací motor s jiskřivou svíčkou. Motor, který dorazil, asi za týden po zaplacení, mě velmi mile překvapil. Byl totiž ve velmi pěkném technickém stavu, málo běhaný, všechny součásti originál z roku 1948. Popis prodejce v USA opravdu nelhal. Žádné vůle, komprese téměř jako u detoňáku. Opatřil jsem si tedy cívku, vydražil novou náhradní svíčku a začal stavět Powera. Protože jsem věděl, že tento model staví již Láďa a v Plzni začaly také vznikat další dva, přidal jsem se k vytvoření letky shodných modelů. Nakonec jsem byl téměř nejrychleji hotov, od konce února jsem čekal na zálet. Další dva plzeňské Powery se nakonec opozdily, takže jsem byl v Plzni připraven zatím sám.
K zapojení zapalování jsem využil všech článků, které byly publikovány na našich stránkách a zvolil jsem osvědčený systém Jardy Pipka na vyjímatelné desce. Vše jsem zapojil a doufal, že bude vše fungovat. Žádnou předchozí zkušenost jsem neměl. Nakonec jsem nevydržel a asi týden před vlastním záletem jsem naložil trup modelu, přidal svoji servisní bednu a za letově nevhodného a větrného počasí jsem vyrazil na letiště k pokusničení s motorem. Předpokládal jsem, že to celé bude značně hlučná záležitost, pokud motor nastartuji. Proto ten odjezd na letiště. Zakotvil jsem trup, naplnil palivo, zapnul vysílač a zapalování, stříknul trochu paliva pod píst. Na první ťuknutí startérem motor „bafnul“. Ač laik, tak usuzuji, že je vše zapojeno správně. Asi 5 minut mi trvalo správné nastavení předstihu a paliva. Zároveň se asi i motor vyčistil od zbytků konzervačního oleje. Naplnil jsem znovu nádrž, dal těžší vrtuli Bambula 14×6 a přiložil starter. Motor okamžitě chytá, seřizuji pravidelný chod a beru digitální mincíř. Vrtule dává tah 3,3 kg!! Nechci tomu ani věřit! Rovněž hluk je daleko větší, než na co jsem zvyklý z provozování detonační desítky. Další měření potvrzuje předpoklad brutálního tahu tohoto historického motoru. Vzhledem ke své profesi, se chovám velmi obezřetně, neb si nemohu dovolit zranění ruky, i když, v případě tohoto motoru, by asi nejpravděpodobnější byla amputace prstů…
Těžiště modelu mi vyšlo asi 14 cm za náběžnou hranu křídla, intuitivně se rozhoduji, že model nebudu zaklouzávat a prostě ho „odpálím“ na plný výkon motoru, neb to prostě „nemůže neletět“. Den D nastal 15 .3. 2012. Okolo 16. hodiny kotvím model proti větru asi 2-3 m/s na našem klubovém letišti. Motor chytá okamžitě, brutální výkon cloumá zakotveným modelem. Pro jistotu ještě kontroluji všechny funkce, uvolňuji kotvení a model se po jednom metru rozjezdu odlepuje od země. Ve vzduchu očividně zrychluje a za skutečně impozantního a charakteristického řevu historického motoru, plynule stoupá. Nikam nepadá, na kormidla reaguje přiměřeně. Prostě nádhera !!! Asi v 50 metrech si vychutnávám zastavení motoru a zkouším kluz. Lehce trimuji, model se mi zdá zbytečně těžký na předek. Pohodlně přistávám téměř k noze s doběhem asi 10 metrů. Po přistání posunuji baterie do těžiště a v dalších letech se potvrzuje zlepšení kluzu.
Další den začínám pomalu trénovat na OTMR-C. Na 35 vteřin motoru dostupuje model odhadem do 150 – 180 metrů výšky. Velmi však záleží na řízení modelu ve stoupavé fázi letu. Zatím se zdá, že model bude bez termiky dosahovat letů kolem 5 minut. Na kabinový model docela dobré. Létání této kategorie je pro mě osobně, velkou výzvou, zvláště pokud se létá s modely stavěnými důsledně jako repliky v měřítku 1:1. Při povinném plošném zatížení těchto modelů, je nalétnutí maxima bez termiky prakticky nemožné a tak je soutěž velmi zajímavá a zároveň není létání únavné. Výchozí letová hladina je poměrně nízko, modely jsou dobře vidět a prakticky neohrožují letecký provoz, na rozdíl od stávajících „Evropských pravidel“ pro Texaco… Ale to zase někdy jindy….
Zálet modelu se tedy zdařil, sezona pomalu začíná. Všem Vám přeji stejně úspěšný vstup do nové sezony a těším se na setkání s Vámi všemi na akcích Klubu historických modelů a motorů CZ. První akcí klubu je slet ve Všechově 5.5., který proběhne společně se SP volných modelů. Přijďte si porovnat kontrast historie a současnosti leteckého modelářství !!
Psáno v Plzni 18.3.2012 Historikům 3x zdar!!! Dr. Karel Slupský