Tradiční slet v Rožmitále pod Třemšínem letos již po jedenácté…
Poslední víkend před prázdninami v KHMM již tradičně patří sletu v Rožmitále pod Třemšínem. Letos jsme se sešli na 11. ročníku. Někteří účastníci se tradičně ubytovali v nedalekém pensionu a místního letiště si užívali v perfektním termickém počasí od středy. Po krásném počasí v týdnu, dostihla v pátek večer naše území bouřková fronta, prudké deště a poměrně silný vítr. Sám jsem tentokráte odjížděl na slet ze šumavské Kvildy, kde proběhla velmi bouřlivá noc se silnými srážkami. Za silného deště opouštím Kvildu v 7.30 hodin ráno s představou, že možná na slet nikdo nepřijede….. V Brdech se však oblačnost trhá a po dojezdu na vzorně připravené letiště neprší, oblačnost se valí kolem nás za větru asi 6 m/sec od západu…. K mému překvapení, v půl desáté, vidím z hlavní silnice řadu aut na letišti… První mne vítá Jindra Dvořáček z Jaroměře.
Tradice se jistě vyplácí a tak bylo na letošní soupisce přihlášených 20 jmen. I přes neúčast asi tří historiků ze soupisky, se nás sešla prakticky polovina klubu, neb se objevili další nepřihlášení….. Již léta je duší zdejšího podniku Ivan Hejra. Všechny naše akce jsou vždy postaveny na práci jednotlivců a Ivanovi nelze, již léta, než poděkovat. Dokonale připravený terén letiště, golfový koberec pro motoráky, posekaná louka pro větroňáře, odpočinkové posezení, stan s občerstvením. Prostě obrovské množství práce. Pohostinnost místního LMK si vždy užíváme.
Tradiční nástup jsme letos udělali bez modelů. Po předání pamětních diplomů a nálepek vyhlašuje Ivan volné létání po celý den bez časových omezení. V tento okamžik netušíme, že nakonec budeme létat celé odpoledne….
Očekáváme všichni spíše déšť, ale doufáme, že „jedenáctá“ rozhodne. Zatím se většina členů spíše vrhá k občerstvení a po tropických dnech oblékáme bundy… V jedenáct hodin se skutečně zlověstná oblaka trochu zvedají, rožmitálská tvrz je již docela dobře viditelná, začíná se oteplovat a tak první odvážlivci jdou létat.
Letové nebe otevíral prvním letem, za větru asi 6 m/sec., zkušený větroňář František Beránek z Klatov. Jeho Satyr startuje jako po kolejích. Fotím a myslím, že vznikají docela pěkné záběry jeho modelu…
Další se dostává do vzduchu Pepa Bašta ze Sušice. Jeho známý Antares je dnes osazen motorem Alko 7,5 ccm z dílny Ládi Davidoviče /který je dnes také přítomen/ a motor je „přeškolován“ z benzinu na metylové palivo. Vše se zdaří a Antares jde rovněž do vzduchu.
V první skupině létajících jsem si zalétal i já se svojí Classy Gassie s motorem Letmo 2,5 ccm. S vynikající replikou motoru od MP Jet je model univerzálně použitelný do každého počasí a osvědčil se i zde. Model plošným zatížením odpovídá případnému využití v OTMR A. Není to „trhač mraků“ ale spolehlivý dělník bez nároků na cokoliv. Ideální a pohledný model pro začátečníky v autentické historické modelařině….
Se Satyrem se rovněž objevil Jaroslav Cibulka z Klatov. Na letových snímcích modelu je vidět, že to ve vzduchu nebyl dopoledne žádný med, oblaka šla místy téměř na zem…
Po poledni se počalo zlepšovat počasí. Od „pokecu s perfektní klobásou“ se více pilotů přesunulo na letiště. Ožili i větroňáři. Celkem si zalétalo 5 pilotů. Bylo vidět Sluku Zdeňka Paška, Vosu Františka Beránka
mého Super Sinbada,
ale hlavně: dvě Káňata Míry Kučery a Josefa Bezemka ze severních Čech. Myslím, že se povedla i série snímků z jejich létání….. Hoši to opravdu umí a jsou dobře vybaveni.
Více modelů se objevilo i na vzletové ploše pro motoráky. Pavel Panský si zalétal se svojí Letnou 56 motorizovanou replikou motoru REX 750. V provozu vzácně viděný motor chodí perfektně.
Já jsem si na odpoledne sestavil Kloud Kinga poháněného 82 let starým originálem kultovního motoru Brown Jr..60. Na jeho zprovoznění se podílel právě Pavel Panský. Na benzinové palivo chodí motor bezvadně, zvuk a zápach je nádherně modelářsky dokonalý. Skutečnost je taková, že model s tímto motorem, ve svém originálu, skutečně létal a autenticita modelu se tak blíží dokonalosti. Při zpětném pohledu musím říci, že nemám mnoho takto autentických modelů….
Kloud King nebyl na sletu jediným modelem s motorem Brown Jr. .60. Svojí veřejnou premiéru měl dnes Trenton Terror Luboše Zalabáka z Brandýsa nad Labem. Dokonale autenticky postavený model je vždy vizitkou autora. Luboš staví vždy jen podle kopií originálních výkresů, takže jeho modely můžeme označit spíše za repliky. Protože je Luboš i výborný motorář, je radost pohledět na motory v perfektním stavu fyzickém i provozním. Ostatně, pohleďte na první let jeho Trentona….
Svoji spolehlivost prokázal i v nepříznivém počasí, Super Slicker Alexandra Strnada. Krásný a autentický model je poháněn detonačním motorem Buš 3,6. Vždy je na něho pěkný pohled….
Letošní slet v Rožmitále potvrdil, že se dokážeme v hojném počtu sejít i za velmi nepříznivého počasí. Je to asi dáno tím, že aktivní členové mají chuť se sejít, vypadnout alespoň na pár hodin z dnešní neutěšené reality, absolvovat autem stovky kilometrů pro pár chvil zážitků s modely a kamarády na letišti. Za vedení klubu mohu říci, že nás to velmi těší.
Posledním snímkem z neobvyklého průhledu na centrum Rožmitálu z letiště, děkuji Ivanu Hejrovi a všem členům LMK Rožmiál pod Třemšínem za obrovské množství práce, které tradičně ve prospěch sletu KHMM odvádějí. Letošní slet potvrdil, že se sem rádi vracíme i za nepříznivého počasí.
Fotografovali pánové: Petráň, Slupský, Dvořáček a Kulhavý.
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.
Plzeň 26. 6. 2022 Za KHMM sepsal Dr. Karel Slupský.