Setkání v Bolešinech 2022.
Letošní setkání s příznivci historických a retro modelů proběhlo 4.6.2022 na letiště „U Kolihy“ v Bolešinech nedaleko Klatov.
A proč právě na letišti u Kolihy?
Koliha (Numenius) je rod ptáků z čeledi slukovití, který má 9 zástupců. Jedná se o šedohnědé bahňáky s dlouhým, směrem dolů zahnutým zobákem, dlouhýma chůdovitýma nohama a krátkým ocasem. Kolihy jsou kosmopolité vyskytující se na všech kontinentech kromě Antarktidy.
Nicméně je třeba dodat, že Koliha se na letišti v Bolešinech objevila naposledy, že to nikdo ani nepamatuje. Byla, ale v minulosti velkou komplikací při vzniku letiště. Holt „ekoterorismus“ v praxi.
Duší tradičních sletů v Bolešinách byl i letos Pepa Bašta a pochopitelně další členové tamního LMK, kteří věnují nemalé úsilí celé akci.
Avizovaná předpověď počasí na sobotní den nevěštila nic příjemného. Ale bouřková mračna se přes jihozápadní Čechy převalila již v průběhu páteční noci. Dle místních byla bouře tak silná, že i v noci bylo díky atmosférickým výbojům vidět jako ve dne…
Kolem půl desáté v sobotním dopoledni přijíždíme na letiště. Posečená plocha má podobu greenu na golfovém hřišti. Ve finále je skoro jasno, vítr mírný – vanoucí ze všech směrů, teplota stoupá.
Na sletovém nástupu se nás sešlo dvanáct přihlášených účastníků. V průběhu dne se však objevují i další, nepřihlášení a tak je nakonec asi 15 létajících. Nemůžeme si v duchu nevzpomenout na tradiční účastníky Bohumila Matouše a Pavla Bosáka, členy dávného Red Bat klubu Klatovy, kteří nás letos sledovali z klubu nebeského… Po nezbytném nástupu a seznámení se s bezpečnostními pokyny následovalo nezbytné focení do památníku, rozdání pamětních listů a samolepek a konečně i vytoužené volné létání s modely dle stavebních pravidel KHMM, a to i ve stylu RETRO.
Nemohu neopomenout, že byl na nástupu přítomen i pan MISTR motorář Ladislav Davidovič.
Jako první vstupuje do oblak nad bolešinským letištěm Václav Křen se svým motorizovaným větroněm Orion. Jedná se o skutečný originál stavěný počátkem sedmdesátých let, dnes rozšířený o ovládání výškovky a motoru.
Václav předvedl i lety jeho nového modelu Satyr konstrukce Jiřího Smoly. Model je tentokrát poháněn čtyřtaktním motorem.
Radko Loukota přivezl model Brooklyn Dodger poháněný benzínovým motorem McCoy.29. I přes počáteční problémy se spuštěním motoru, byly viděny krásné lety (chybně nastavená páka předstihu zapalování).
Model Wedgy představil domácí Josef Bašta ze Sušice.
Wanderera ovládaného soupravou Varioprop přivezl na setkání Jan Kubeš.
Challengera připravil k letu Jiří Křepelka.
I věroňáři si užívali krásného letového počasí a měli spoustu práce…
V rámci „záložky“ RETRO se nám na ploše potkaly i dva modely AMIGO II vyráběné kdysi jako stavebnice firmou Graupner. Oba modely byly poháněny spalovacími motory umístěnými na pylonu.
Premiéru, sletovou i letovou, mělo Amigo II Ladislava Kulhavého. Dokonale zpracovaný model v provedení povrchu dle varianty stavebnice z roku 1965 s motorem COX 049, byl zcela nepřehlédnutelným.
Amigo Karla Slupského je známé již z loňského roku a je poháněno motorem MP Jet .098 D. Model provozně odpovídá dávné formuli „Houlberg“ rozšířené o ovládání výškovky. Karel po celý den zkoušel létat úlohu s motorem na pylonu, jako nejméně náročnou na letový prostor. Jednoduché soutěžní létání je podle těchto pravidel možné i dnes, není třeba nic vymýšlet. Vše bylo vymyšleno a dokonale vše zapadá do myšlenky RETRA – nenáročné starty, třeba z polní cesty s nenáročným motorem a nenáročným modelem, který umí levně postavit skoro každý… Ostatně řada z vás si jistě vzpomene na model ZUZKA z roku 1970, který byl tehdy se „špagomatikem“ a Jenou 1D hojně stavěným. Později byly tyto modely, v zájmu soutěžního náboženství svazarmovců, „zdokonalovány a vyvíjeny“, až zcela zhynuly na nezájem, protože přestaly plnit to nejdůležitější: pohodu a radost z modelařiny a radost z modelu, který jsem si na koleně postavil.
V rámci rozvíjených aktivit našeho KHMM jsme začali připravovat kategorii větroňů A2 v rámci RETRO modelů. Chceme si na našich akcích prostě, pro radost, zalétat s modely, které jsme v mládí provozovali a sdílet společnou radost z autentického letu bez řízené výškovky… Podmínkou je, že řízeno bude jen to, co měl volný model a startovací zařízení bude mít v součtu guma-vlasec jen 50 metrů. Letové maximum stejné jako bylo u volných A2. Prvními „účastníky pokusu“ jsou Karel Slupský s modelem Saper-13 a Radko Loukota s modelem Mirka. Oba s modely před 50 ley soutěžili a takto se k tehdejším prožitkům vrací…. A dneska jim to opravdu šlo…
Mezi popíjením kávy a konzumací bolešinských klobás (které byly opravdu vynikající, o přípravu se vzorně staral náčelník klubu Josef Frána), jsme pochopitelně probírali vše kolem dokola. Čas plynul… Nálada na ploše výborná, dalo by se říci, přímo protistresová….
Na závěr si ponechávám jeden bonbónek…
Františka Kohouta, člena našeho spolku, není potřeba zeširoka představovat. Všichni jej známe jakožto člověka, který své modely staví s maximálním možným pojmem autentičnosti. Jeho modely se zařazují mezi absolutní repliky historických modelů.
Toliko si dovoluji na úvod.
František nám tentokráte přivezl představit, bez předchozího upozornění, model Good News. Model měl vzniknout někdy kolem roku 1947. Nicméně Františkovo model je stavěn dle publikovaného plánu v roce 1978. František proto raději tento model zařadil do kategorie RETRO, byť je poháněn i dobovým motorem Ohlsson.60SP.
Tedy první start.
Motor chytá bez problémů (jak jinak, je to přeci Ohlsson). Vypuštění a model jede jako po kolejích… Po několika metrech stoupá vstříc nebesům. Nádhera. Motor má pomocí klapky na difuzeru „řízeny“ i otáčky, tedy se kocháme průlety na minimálce, a i stoupáním na plném plynu. A ten kluz po zastavení motoru… Kdo neuvěří ať do Bolešin běží.
Během sobotního odpoledne se počal obzor halit do tmavočerných mraků. Dle předpovědi počasí má pršet…Pomalu všichni balíme a vydáváme se ke svým domovům.
Dnešní akce KHMM na domovském letišti klubu SMČR 186 – Bolešiny se prostě povedla.
DĚKUJEME.
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.
Společně sepsali Ladislav Kulhavý a Karel Slupský 5.6.2022