10. Neletový slet KHMM.
Tentokráte opět v Dražicích.
Termín našeho setkání byl letos, oproti minulosti, vybrán na pozdější termín. Chtěli jsme mít jistotu, že se akce bude moci konat a nebude omezena nějakými dalším koronavirovými opatřeními. V sobotním slunečném dopoledni vyrážím směrem jižním a po půldruhé hodině přijíždím na místo našeho setkání pět minut před jedenáctou hodinou. Sešla se nás dvacítka členů, několik našich manželek a dva hosté. Po nezbytné kávičce následuje společné foto do alba.
Prvním projednávaným bodem bylo moje zhodnocení činnosti KHMM v roce 2021.
Protože byl i loňský rok zasažen coronavirem, tak jsme museli náš Neletový slet formou setkání zrušit a udělali jsme jej formou emailové korespondence. Nicméně si myslím, že všechny důležité informace se k členům spolku dostaly. Přes všechna omezení se nám podařilo zorganizovat celkem osmnáct akcí. Bohužel, slet na budějovickém Hosínu byl posledním, který zorganizoval Bohumil Matouš a Milan Porkristl. Věnujte jim prosím každý tichou vzpomínku.
Z mého pohledu byla nejvydařenější akce u Ivana Hejry v Rožmitálu. Jednalo se o již desátý ročník a Ivan tak, jako vždy, vše s partou kamarádů zařídil na velkou jedničku.
Akce roku 2022.
Ke dnešnímu dni máme za sebou další ročník slétávání Sylvánu s modely Vosa. Tentokrát již osmý ročník této jedinečné zimní akce. Zajímavosti nám v dalším příspěvku sdělí Karel. Termínový kalendář akcí obdržel každý z Vás a v nadcházejícím týdnu bude i na našem webu.
Dnešní setkání v Dražicích je vlastně i výroční členskou schůzí, neboť jsme dle spolkových stanov povinováni ji jednou ročně udělat.
Kdo by si onehdá pomyslel, že se forma Neletového sletu takto ujme. A vidíte, máme desátý ročník, zrovna tak, jako na konci prázdnin budeme mít desátý ročník sletu v Chřibské u Vítka Frimla. Letos by mělo proběhnout celkem sedmnáct akcí. Otevírat sezónu budeme jako tradičně prvního května 16. ročníkem Plzeňského historika. Připomínám, že 1. 11. 2021 oslavil náš klub desáté narozeniny. Tedy si společně přejme vše nejlepší do dalších let působení KHMM.
Stav klubové pokladny
Na bankovním účtu máme k dnešnímu dni přes 35 000 korun. Platby, které pravidelně provádíme, souvisí ze sta procent s chodem webové stránky. Web máme provozovaný u firmy Wedos a ročně platíme za webhosting. Dále platíme za domény, které máme tři: Historické-modely.cz, KHMM.cz a Historické-modely.eu. Výdaje klubové poklady za loňský rok byly ve výši 6890 korun. Dále jako KHMM platíme měsíční paušál administrátorovi za údržbu webu, což sponzorsky hradí Karel v rámci svojí firmy, stejně tak, jako spolkovou pojistku. Pro zajímavost je to cca 12 000 korun ročně. No a pochopitelně hradíme i vše ostatní nad rámec paušálu, tedy to, na co již programátorsky s Karlem nestačíme.
Rád bych zmínil sponzorský dar, který pro náš spolek zajistil Pavel Panský. Firma Praktik s.r.o. nám poslala na účet 10 000 korun. Vše doloženo darovací smlouvou.
Výdaje, které nás čekají v tomto roce budou záviset od úpravy webhostingu na vyšší zabezpečení a možnost zálohování stránky i mimo Wedos. Možnosti již nyní zpracovává náš administrátor.
Ohledně financí ještě zmíním dvě věci.
Tou první je to, že v rámci článků, které posíláme do časopisu RC Revue jsme si vydělali 7 500 korun, což je částka více než zajímavá. Každý, kdo sepíše článek do RCR a zřekne se honoráře ve prospěch spolku, samozřejmě neplatí klubové poplatky. Ty jsou stále stejné ve výši 300 korun a zaplaceny by měly být do konce března tohoto roku.
Ještě zmíním, že naše LOGA jsou zaevidována u krajského soudu v Plzni a na logo KHMM.cz je zaregistrována ochranná známka.
Náplň webové stránky.
Netuším, kolikrát jsem již žádal všechny členy našeho spolku o zasílání příspěvků. Nechceme po nikom žádná slohová cvičení. Stačí několik fotek ze stavby, nebo záletu daného modelu a k tomu několik vět. Se vším si s Karlem poradíme. Občas máme pocit, že jsme v klubu sami. Tedy pište, a jenom tak budou naše stránky stále živé.
Novinky UCL.
V úterý 8.3.2022 jsem telefonoval na UCL panu komisaři, na kterého mám spojení od začátku kdy jsem začínal připravovat naší registraci na UCL. Byl celkem udiven naším zájmem o informace, neboť krom SMČR je prý takových právních subjektů pramálo… No a dozvěděl jsem se následující: do konce letošního roku stále platí tzv. přechodné období. V současné době nejsou žádné dostupné informace o tom, že bude nějaká změna. Dle pana komisaře je pravděpodobné, že tzv. přechodné období bude pokračovat i po prvním lednu 2023… Obzvláště v situaci, která momentálně v Evropě vládne. Máme apelovat na naše členy na povinnost označovat naše modely registračním číslem, které máme od UCL vydáno, a naší klubovou licencí.
Tedy máme vyčkat a pokud bude něco nového, tak se to včas dozvíme, abychom na to mohli reagovat. Stále tedy platí, že provoz modelů je zakázán v obydlených oblastech, v blízkosti letišť a maximální letová hladina je 250 metrů.
Ještě maličkost – analýza webu.
Analýzu naší webové stránky nám zajišťuje Google. Máme tak online přístup ke všem datům, a je jedno, jestli se jedná o okamžité přístupy, nebo o přístupy za dané období, nebo počet navštívených stránek. Potěšující je to, že jsou to přístupy z celého světa. Přístupy začínají nabývat na síle vždy kolem publikačního pondělí… Tedy v termínu, kdy publikujeme naše příspěvky na webové stránce. Nejvíce profitovanou stránkou jsou Aktuality. Na druhém místě v počtu zhlédnutí je stránka Naši členové, potažmo Naše modely. Na dalším místě je kategorie Historických modelů následována kategorií Historických motorů.
Karel Slupský se v první části svého příspěvku věnoval jediné zimní aktivní sportovní akci – Slétávání Sylvánu v Plzni. Nastínil možnosti a další perspektivu akce v době, kdy nebude možno létáním ohrožovat provoz nově zbudované komunikace. Zatím je ale předpoklad, že nejméně 9. ročník proběhne podle stávajících pravidel. Pozitivem akce je, že v Plzni se akce účastní i řada nečlenů KHMM a je potvrzením, že aktivita oslovila svojí jednoduchostí a zároveň skutečnou sportovní aktivitou širší modelářskou veřejnost. Budoucí změny jsou již vymyšlené a Dr. Slupský je bude včas publikovat, aby bylo možné modely upravit. Volné Vosy budou létat v budoucnu zřejmě pouze na Vysočině, kde jsou zatím podmínky neomezeny.
Ve druhé části svého příspěvku se Karel Slupský věnoval spolupráci s redakcí časopisu RC Revue. Časopis má zájem o pravidelné publikování našich modelů pod samostatnou hlavičkou KHMM. Je to zároveň pro klub i docela zajímavá možnost, jak získat nějaké finance do klubové pokladny, pokud se autoři vzdají svého honoráře ve prospěch klubu. Bylo s panem šéfredaktorem domluveno, že KHMM dodá 6x ročně příspěvek o historických modelech svých členů, nebo i třeba o zajímavé výrobě historických motorů. Kromě toho je možno publikovat i samostatné články z oblasti retro modelů, které by byly zařazovány nepravidelně, vždy mezi články o historii. Redakci jde o to, aby články nebyly pouhým popisem stavby, ale živým příběhem modelu a jeho stavitele, zkušeností z provozu modelu a zároveň vše doplněno o kvalitní fotodokumentaci. Protože náš klub disponuje velkým množstvím typů historických a retro modelů, které se v klubech s dominantně soutěžní činností nevyskytují, byl osloven právě náš klub. Koordinátorem spolupráce je Karel, obracejte se se svými příspěvky na něho. Pište, pište, pište. V současné době je v redakci již příspěvek Luboše Zalabáka na měsíc červen….
Po našich příspěvcích následoval zasloužený oběd. Již opakovaně musím zdůraznit, že restaurace Zlatá Brána se nemá vůbec za co stydět, ba právě naopak. Velice chutné porce guláše, svíčkové, vepřové a řízků chutnali prostě všem! Tímto bych rád vyjádřil poděkování majiteli restaurace panu Samcovi za vstřícnost a ochotu a kolektivu dnešní obsluhy děkuji za perfektní servis. Rádi se k Vám budeme i nadále vracet.
Dále následovala přehršle informací od nás všech ohledně modelů, motorů, plánů, ale i všeho dalšího nezbytného pro našeho koníčka. Někteří z nás i přivezli něco pro potěchu oka a duše. Rád bych zmínil alespoň tři členy našeho KHMM. V prvním případě začnu trochu zeširoka:
V závěru loňského roku mne oslovil Michael Vosika s tím, že na jednom internetové portálu objevil nabídku nekompletního modelu Stříbrný Šíp (VB-41 Stříbrný Šíp konstruktérů Vyskočil/Bušek, plán publikovaný v roce 1941). Po několika informacích a prvních fotografiích, které Michael získal jsem věděl, že by bylo správné tento model pro KHMM zachránit. Model Stříbrného Šípa postavil pan Jaroslav Furmánek z obce Velká Polom u Ostravy někdy kolem roku 1943/44. Model byl osazen benzínovým motorem REX 750, který si vyrobil také pan Jaroslav Furmánek ze zakoupených odlitků a výkresové dokumentace. Motor se dochoval, ale jeho cesty se od modelu oddělily a nyní je neznámo kde. Stříbrný Šíp byl uložen téměř osmdesát let ve skříni v dílně, která byla vytápěna kamny na uhlí. Snad právě proto získal tento model takovou patinu. Michael nakonec pro náš klub vše zasponzoroval a model nám dnes přivezl ukázat. Jak jsem již řekl: kostra modelu sice není kompletní, ale je to autentický model Stříbrného Šípa z dob vzniku jeho konstrukce a to i včetně originálních nafukovacích kol a zapalování (dobová zapalovací cívka, bateriová krabička a vypínač). Prostě radost pohledět! Model byl dnes představen na originálním plánu, který ze svého archivu přivezl Petr Knob. Na následujícím snímku je vidět i Jaroslav Hybben, který je taktéž majitelem a provozovatelem Stříbrného Šípa.
Na fotkách si nejspíš všimnete i dílů dalšího modelu získaného po panu Jaroslavu Furmánkovi. Tentokrát se jedná o německý model HS-100. Originální dokumentaci tentokrát přivezl ze svého archivu pan Jaromír Pipek. Dokonalou repliku modelu HS-100 provozuje v našem klubu taktéž pan Jaroslav Hybben.
Oba dva zmíněné modely pana Jaroslava Furmánka jsou tímto uloženy v KHMM.
Rádi bychom tímto oslovili případné pamětníky pana Jaroslava Furmánka s žádostí o další informace. DĚKUJEME!
Dále bych se rád zmínil o kolekci spalovacích motorů, které nám přivezl ukázat Luboš Zalabák. Jedná se převážně o motory výrobců MVVS, TONO ale i třeba motorů JENA. Všechny vystavené motory jsou Lubošem perfektně zrestaurovány a jejich kondice je více než vynikající. Myslím si, že následující obrázky potěší srdce každého motoráře.
Další, co mě utkvělo v paměti je jeden z nových modelů Martina Hurdy. Známého stavitele, provozovatele a propagátora volných modelů. Tentokrát nám Martin představil repliku modelu poháněného gumovým svazkem. Model o rozpětí 18 palců je připravený na potah Modelspanem. „Majstrštykem“ je ručně „strouhaná“ balzová vrtule, kterou Martin taktéž vyrobil. Model s názvem English Wakefield pochází z roku 1939.
V následující minigalerii si vychutnejte náladu dnešního dne v Dražicích.
Rozhovory s účastníky neletového setkání byla v podstatě potvrzena spokojenost se stávajícím charakterem činnosti klubu, kdy letová setkání mají charakter spíše společného létání a společenského setkání, než jednoúčelových soutěžních akcí. Je to samozřejmě dáno tím, že pořadatelem je vždy pouze jeden organizátor, nikoliv celý klub a náplň sletu je vždy plně v režii pořadatele. Na druhou stranu na našich akcích vidíme létat řadu modelů, které se jinde nevyskytují a jsou soutěžně nesouměřitelné ve stávajících oficiálních soutěžních kategoriích. Pořadatelé akcí mají možnost vyhlásit doplňkové soutěže jen pro zpestření sletu, pokud o to mají zájem a chuť. KHMM jednoznačně preferuje stavbu co nejširšího spektra autentických modelů byť tzv. „nesoutěžních“ a v tomto trendu činnosti budeme pokračovat i nadále.
Okolo 15. hodiny se rozešli poslední účastníci a jubilejní 10. Neletový slet KHMM se stal minulostí.
Děkuji všem zúčastněným za osobní přítomnost. Děkuji všem za aktivní podporu našeho spolku KHMM.
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.
Dne 13.3. 2022 sepsal Ladislav Kulhavý a Karel Slupský.