Moderní benzínový motor ano, nebo ne?
Aneb ze starého webu…
Tento článek byl na našem tehdejším webu publikován již na jaře roku 2013… Jak ten čas letí! Bohužel byl díky událostem v našem klubu a dané době bez fotek. Jelikož mám téměř všechny své články zálohovány, tak jsem se rozhodl udělat reedici tohoto článku, neboť si myslím, že dokáže vnésti několik informací dnešnímu zájemci o pohon historického modelu.
Ladislav Kulhavý
Vážení přátelé, otázka je nasnadě, ale její zodpovězení je, no sporadické… Historický model může být poháněn jakýmkoliv spalovacím motorem, nejlépe originálem, replikou (ignition, diesel). Nebo motorem současným v provedení ignition, glow, nebo diesel. Dvoudobým či čtyřdobým. (Dále dle stavebních pravidel KHMM). Osobně preferuji motor originální konstrukce, případně jeho repliku, zatížen jsem na motory benzínové. Nyní se dostávám k tomu o čem chci psát…
Na našem modelářském trhu se objevuje benzínový motor označený: NGH GT-9. Na internetu koluje množství obrázků a videí o provozu tohoto spalovacího motoru, každý případný zájemce zde má možnost načerpat potřebné informace. Napadla mne myšlenka, zdali tento motor nezkusit použít pro pohon historického modelu. Zvuk benzínového motoru bude pro ucho rozhodně příjemnější než „vytočený“ žhavík a benzínový motor k historickému modelu jaksi patří.
Tak jsem tomuto podlehl a motor jsem zakoupil… Balíček s motorem mi doručila Česká pošta a já jej nedočkavě rozbaluji.
V návodu se doslova píše toto :
Benzínový motor o objemu 9 ccm pro modely letadel o vzletové hmotnosti do 3,5 kg. Možná náhrada dvoutaktních žhavících motorů o objemu 7,5 – 8,5 ccm.
Motor je dodáván včetně tlumiče, elektronického zapalování, podtlakové palivové pumpy, zapalovací svíčky, šroubů, těsnění výfuku a manuálu. Nechybí kablík s konektorem pro zapalovací zdroj a plastové spirálové „omotávky“ pro ochranu kabeláže. Bonusem je několik samolepek.
Technické parametry :
Jednoválcový, dvoutaktní benzínový motor o zdvihovém objemu 9,07 ccm. Zdvih je 21,2 mm a vrtání 23,35 mm. Otáčky dle použité vrtule od 2600 do 15000 ot/min. Palivem je benzín s olejem v poměru 1:25. Hmotnost samotného motoru je 425 gramů. Kompletně se zapalováním a tlumičem dosahuje hmotnosti okolo 580 gramů. Doporučované vrtule jsou o rozměrech 10/6 , 10/8 , 11/7 , 12/8 .
Provedl jsem zevrubnou prohlídku motoru a mohu konstatovat, že byť se jedná o zcela spotřební motor je vyroben čistě a kvalitně. Odlitky jsou čisté, eloxování taktéž bez vady. Ve vložce se pohybuje hliníkový píst opatřený jedním těsnícím kroužkem. Karburátor je nejspíš kopií karburace typu Walbro. Zajímavostí je podtlaková palivová pumpa , která využívá pro svoji činnost podtlaku v klikové skříni motoru. Zapalování je elektronické, bezkontaktní, s Hallovou sondou a je napájeno klasickým 4-článkem Ni.. V unašeči vrtule je připevněn malý neodymový magnet.
Motor jsem připevnil do zkušebního stojanu a osadil jsem ho dřevěnou vrtulí o rozměru 12/5. Myslím si, že pro pohon historického modelu by to mohla být jedna z vhodných. Spíše bych se klonil k rozměrům větším. Ale to předbíhám.
Nadešel čas pro zkoušku. Panuje slušné počasí a já jdu na to, tedy na test motoru NGH GT-9. Tankuji palivo – směs benzínu a oleje v poměru 20:1. Ucpávám difuzor karburátoru a několikrát protáčím motor. Dle bublin v palivovém systému se ujišťuji, že motor palivovou směs saje. Následně zapínám zapalování, zdrojem je čtyřčlánek NiCd 1700 SCR. Pokouším se nastartovat motor, ten sice občas zakašle, ale trvalého běhu se nedočkávám… Beru si na pomoc startér a po několika pokusech zjišťuji následující: dle návodu má býti palivová jehla otevřená o jeden a půl až dvě otáčky. Já jsem musel otevřít na tři a tři čtvrtě. Pro start musí být motor opravdu zaplaven, tak se toho nebojte, skutečně musí být „uchlastán“. Zkouším jej opětně nastartovat, ale daří se mi to až pomocí startéru. Motor běží pravidelně, tak dolaďuji palivovou jehlu, ubírám zhruba o čtvrt otáčky. Motor běží dobře a maximální otáčky s touto vrtulí jsou 10560 ot/min. Volnoběžné – udržitelného chodu jsou okolo 2800 ot/min. Motor zastavuji vypnutím zapalování a poté opět kontakt. A světe div se: motor pomocí ruky startuji na třetí protočení! Nechávám jej proběhnout a vypínám. Demontuji tlumič výfuku a pozoruji stav pístu a vložky. Vše je lesklé bez zjevných známek oděru či zadírání. Vše dávám zpět a na motor osazuji vrtuli o rozměru 13/7. Přeplavuji motor, zapínám zapalování a pokouším se motor spustit… rukou to opět nejde, tak si beru na pomoc startér a motor po chvilce naskakuje a dosahuje 9250 otáček, ale dle sluchu je jasné, že tato vrtule je již moc veliká. Motor zkrátka není ochoten většího vytočení a subjektivně mu tato poloha nevyhovuje. Dávám STOP a montuji opětně vrtuli 12/5. Startuji motor a hned je jasné, že toto je optimální. Doplňuji palivo a motor po vyběhnutí cca půl litru benzínu vypínám. Nechávám jej odpočinout a po zhruba hodině pokračuji ve zkouškách.
Po jednom ze startů se uvolňuje „fajfka“ svíčky a motor zhasíná. Vypínám zapalování a v hlavě se mi objevila zpráva, kterou jsem obdržel od dovozce tohoto motoru:
Při provozu motoru je potřebné dokonale zajistit „fajfku“ svíčky, třeba nějakým svorníkem. Může se stát, že se za provozu uvolní. To, že se motor zastaví je to nejmenší, ale mohlo by se stát, že dojde k poruše elektroniky zapalování a tím i k jejímu zničení…
Polil mně pot a já jsem se odhodlal k dalšímu startu. Dopadlo to dobře, motor běží. Bohužel se po nějakém čase „fajfka“ opětně uvolňuje a motor zhasíná… Tak toto je zatím největší slabina tohoto motoru, ale nechá se odstranit. Tak nasazuji „fajfku“ a pokouším se motor nastartovat. A nic, a nic, a nic… Jenom se točí, startér také, žádné škytnutí, prostě nic. Demontuji svíčku, dávám jinou a zkouším zapalování. Jiskra je taková nějaká slabá… Měřím napětí zapalovací baterie NiCd 1700 SCR – 5,05 V. Tedy vše OK. Zapínám zapalování – KONTAKT a nic… točím, točím, točím a stále nic. V tuto chvíli je jasné, že problém je v zapalování. Opatrně odstraňuji samolepku z krabičky zapalování a otevírám víčko. Vše je pokryto takovým nějakým prachem, který tam evidentně nepatří. Ono se nám tady nejspíš něco pokazilo… Vzpomínám si na další zkušenost: kdysi jsem si při koupi svého prvního motoru OHLSSON .60 nechal k němu zhotovit v podstatě stejné elektronické zapalování. Výsledek byl zcela identický… Po uvolnění „fajfky“ došlo k poruše zapalování. Nicméně se tomuto problému můžete lehce vyhnout. Postačuje totiž propojit motor a mínus pól baterie přídavným vodičem, aby pokud dojde k uvolnění „fajfky“ byl motor stále ukostřen.
Co říci závěrem ?
Motor NGH-GT9 prostě potřebuje respektovat několik poznatků:
- předně zapomeňte na videa z netu, pravda je jinde
- pokud motoru dáme to, co potřebuje („uchlastání“, startér a ukostření motoru), tak není problém
- rukou jsem motor za studena nedokázal nastartovat (možná by stačilo několik kapek nad píst, ale máme tlumič)
- největší problém vidím s uvolňující se „fajfkou“ zapalování.
Zde jsem si myslel, že pojednání ukončím. Ale v týdnu jsem poštou obdržel nové náhradní zapalování. To jsem následně upravil k obrazu svému. Předně jsem odstřihl fajfku a zkrátil jsem opředení vn kabelu. Místo fajfky jsem přiletoval malý krokodýlek tak, jak to používám u klasického cívkového zapalování. Stínění jsem prodloužil kouskem silikonového vodiče zakončeného pájecím očkem. Následně jsem motor upevnil zpět do stojanu a pokračoval jsem v provozním testu. Motor jsem nastartoval opětně za pomoci startéru. Chod byl stabilní a dosahované otáčky s vrtulí o rozměru 12/5 byly naprosto stejné, jako v předchozím pokusu. Stejně dopadlo nastartování teplého motoru – rukou. Co říci závěrem podruhé?
Motor je funkční, ale z mého pohledu není pro pohon historického modelu vhodný. Lepší alternativou je použití čtyřtaktního motoru, nebo motoru detonačního. Dalším odrazujícím prvkem je cena tohoto motoru. Pokud chceme mít v historickém modelu správný motor je lepší se porozhlédnout na různých aukčních portálech v zahraničí, kde zcela jistě objevíme originální motory, například Ohlsson.60 za cenu kolem 120 USD. A máme stoprocentní jistotu, že vlastníme motor, který bez problému nastartujeme rukou a jehož zvuk je prostě nádherný.
Historikům třikrát zdar !!!
Ladislav Kulhavý 23.1.2022