Malý detonační motor LD 017
Jak jsem se již několikrát zmínil, budeme se snažit na webu znovu publikovat články z počátků existence naší webové stránky. Jedná se o články s trvalou výpovědní hodnotou u kterých nejsou fotografie. Na dnešní publikační termín jsem připravil a doplnil článek publikovaný 12.11.2011.
Ladislav Kulhavý
Někdy v začátku tohoto roku (2011) jsem byl na návštěvě u pana mistra motoráře Ládi Davidoviče. V diskusi u kávy jsem mohl nahlédnout do motorářských pokladů z jeho strojařské dílny. Jeden exponát mne zaujal takovým způsobem, že jsem o něm začal dost usilovně přemýšlet. Jednalo se o detonační motor s označením LD018 (označení LD znamená – Ladislav Davidovič).
Po nějaké době jsem dospěl k rozhodnutí a požádal jsem Láďu o tento krásný kousek. Následně jsem se dozvěděl, že to není v podstatě problém, ale, že musím posečkat až bude motor vyzkoušen, neboť on nikomu nevyzkoušený motor nedá! Tak jsem se obrnil trpělivostí a čekal na telefon. Dočkal jsem se o velikonočním pondělku a hned jsme se domluvili, kdy si motor vyzvednu. Stalo se Tak hu 4.5.2011. Z přejímky motoru se opět vyklubalo příjemně strávené odpoledne v zajetí motorů. Láďa se nedal nijak přesvědčit, a musel mě motor předvést v chodu. Motor byl již připraven, tak jenom palivo a spuštění motoru. Přesně takto jednoduše to probíhalo.
Přikládám první fotky motorku.
Ihned po návratu domů jsem začal vyrábět bukové motorové lože a palivovou nádrž. Tu jsem zhotovil z mosazné nábojnice do lovecké pušky, kdy jsem odřízl její střední část, připájel jsem čela a mosazné trubičky.
Tak jsem to i s motorem upevnil do lože.
Nyní jenom několik slov o motoru: detonační jednoválec se sáním řízeným klikovou hřídelí, vrtání je 6mm a zdvih je také 6mm. Po přepočtu objemu zjistíme že je ve skutečnosti ještě menší – 0,16956cm³! Váha motoru je 24 gramů. Krásný mrňousek.
Naplnil jsem do nádrže třetinové palivo a bez problému jsem motor spustil. Vrtule je Top Flite 5,5/4.
Motor běží svižně, tak jenom budu zkoušet optimální rozměr vrtule a porozhlédnu se po vhodném „pokojovém“ historickém modelu. Uvidíme.
Motorek zkušebně poháněl model TOM THUMB jenž zkonstruoval Vice Smeed v roce 1954. Plánek modelu byl publikován v časopise Aero Modeler. Pojednání o modelu naleznete ZDE.
Video ze zkoušky motoru naleznete ZDE.
Historikům třikrát zdar !!!
v Berouně 24.10.2021
Ladislav Kulhavý