Volné modely na MČR historických modelů 2021
Mistrovství České republiky historických modelů, které se konalo na letišti Raná u Loun od 27. do 29. 8. 2021, skončilo a já si hned druhý den sedl k počítači, abych pro vás napsal několik řádků o volných modelech, které byly součástí mistrovství. Brzy jsem zjistil, že moje povídání musí začít pomalu o měsíc dříve, tedy v době, kdy musely být na mistrovství přihlášeny všechny modely.
Tady nastala první a poměrně velká komplikace pro nás volňáskáře, neboť vedení mistrovství stanovilo minimální počet pěti závodníku pro každou kategorii. Nebudeme si nic nalhávat, ale nás, co volné modely létáme, je možné spočítat na prstech jedné ruky a zároveň se ve stejný čas konala v Brně jiná akce, které se účastnili moravští volňáskáři. Počet pěti závodníků by ještě nebyl takový problém, ale každý z nás se v podstatě věnuje převážně jedné ze tří kategorií, ve kterých se s volnými modely soutěží. Obsadit tedy kategorii CV (volné motorové modely), kategorii BV-1 (malé gumáky s pevnou vrtulí) a kategorii BV-2 (velké gumáky s pevnou nebo sklopnou vrtulí) počtem pěti přihlášených soutěžících se zdálo být nemožné a vypadalo to, že se volné modely na mistrovství létat vůbec nebudou.
Nezbývalo než dát hlavy dohromady a nějak se s touto situací poprat, protože by nás mrzelo, že si nebudeme moci zalétat, když jsme celý rok stavěli a na soutěž se připravovali. A vůbec nešlo o to získat mistrovský titul, ale především si to užít a strávit hezký čas. Každý z nás tedy musel prohledat svůj „hangár“ a zamyslet se nad tím, který model může případně půjčit nebo zajistit pro druhého. Já měl například půjčené dva gumáčky od Miroslava Dvořáčka a pro něj jsem zase dával do kupy volný motorový model. Přihlásil jsem rovněž dva volné gumáčky, se kterými měl létat můj syn Dorian, které jsem ale teprve musel postavit a zalétat! Strávil jsem stavbou 14 dní dovolené, 16 hodin denně v dílně, ale stálo to za to! V těch čtrnácti dnech mi mimo jiné dva gumáčci uletěli, ale právě tím si zcela získali moje modelářské srdce.
Ale pojďme k mistrovství samotnému. Počasí na zmiňovaný víkend mělo být šílené a taky v pátek, kdy se volňásci létali, bylo. Teplota okolo 15 stupňů, vítr okolo 4 m/s, ale hlavně vydatné přeháňky. Závody tedy probíhaly tak, že jakmile přestalo pršet, my pobrali letadla a šli na nejzazší posekaný cíp letiště od vrcholu Raná. Ale už cestou se zase rozpršelo, takže jsme se pokusili o nějaký ten start a zase vše sbalili a běželi se celí mokří schovat a převléci. To se opakovalo několikrát, a když se to stalo již potřetí, tak už jsme se synem zůstali v mokrém, protože suché oblečení došlo. V tomto masakru, protože jinak se to nazvat nedá, se vždy na pár minut zastavil čas. Bylo to ve chvíli, kdy někdo z nás do vzduchu plného dešťových kapek vypustil volňáska. Najednou jsme všichni stáli a dívali se, jak se volňásek pere s nepříznivým počasím a každý z nás přál tomu druhému co nejdelší let. Přiznám se, že pro mě to byly opravdu emotivní momenty, protože vidět volného gumáčka je dnes již zcela výjimečné.
U gumáčků se ještě pozastavím. V kategorii BV-1 předvedl nádherné lety Zdeněk Hanáček s krásně zpracovaným Competitorem. Zdeněk obsadil zaslouženě první místo. Ve stejné kategorii jsem s půjčeným modelem Cloud Trampem získal druhé místo, třetí se umístil Pavel Bárta s dalším půjčeným modelem Cloud Trampem od Miroslava Dvořáčka. Vzájemně jsme si poradili, jak model natočit a vypustit, žádná honba za výsledky, jen radost, že je letadlo ve vzduchu.
Ve větších gumácích BV-2 soutěžil stále usměvavý Jaroslav Drnec s legendárním modelem Gollywockem. Bohužel v drsném počasí zlomil u modelu po prvním letu křídlo. V této kategorii rozvířil vzduch i již několikrát zmiňovaný Miroslav Dvořáček, který létal s velkým modelem Kestrel. Upozorním na dvě věci. První je, že model sežere na šest letů 30 metrů gumy v hodnotě malé Lipo baterie (350 Kč). A druhá, že tento model je 365 dní, 24 hodin denně ve formě, aby držel nakroucení. Takový model potažený papírem kolega v deštivém počasí natočil a pustil do vzduchu. Osobně si myslím, že je úplně stejný blázen do volňásků jako já, protože nepřemýšlí a jde do vzduchu, ať je jakkoliv. Model mu létá krásně!!! Jen mu v podstatě během tří letů propršel papírový potah na křídlech tak, že by jím propadla hrst padesátikorun. Nicméně v BV-2 obsadil první místo.
Do vzduchu jsme pustili i motoráky kategorie CV. Tuto kategorii jsme zastupovali hlavně já a můj syn Dorian. Na první místo s modelem Zephyr a motorem WASP 0.8ccm stačily mému synovi dva lety. Zephyr byl náš nejlépe připravený model, každopádně deštivé počasí se mu vůbec nelíbilo a létal třetinové časy, než které normálně zvládne. Druhý náš dobře létající model Le Timide byl připravený pro Miroslava Dvořáčka a na mě „zbylo“ velmi těžké ale dobře klouzající Mercurio s detonační AM-15. Mercurio nemělo žádný determalizátor, protože jsem absolutně nepředpokládal, že nějak významně poletí. A to jsem se teda zmýlil! Motor ve vlhkém vzduchu běžel ne 15 vteřin, ale 30 vteřin, a když vypnul, začal kroužit a směřovat ke kopci Raná. Tam v kruzích krásně svahoval, až nakonec vrchol přeletěl. Prostě nádherný let!!! Zase jsme všichni jen stáli a kochali se a já se opět přesvědčil, že determalizátor musí být vždy a všude. Jen dodám, že jsme model našli hned za vrcholem zcela v pořádku.
Vlivem počasí se spousta letů vůbec neuskutečnila, což je velká škoda. Zároveň to bylo v mnoha ohledech velmi rozumné rozhodnutí, ať už kvůli vyčerpání soutěžících nebo možnosti poškození modelů.
Co říci na závěr? Ukázalo se, že jsme do volňásků opravdu blázni! Ukázalo se, jak je pro nás důležité vidět volný model ve vzduchu, ať už je to gumáček, nebo motorák, ať už je můj nebo kolegy modeláře. Ukázalo se, že nás neumí v létání zastavit ani počasí. A ukázalo se, že je pro nás důležité si létání užít a výsledky jsou vlastně jen čísla na papíře. A tak to má asi být.
Děkuji členům klubu SAM 95 za pořádání letošního Mistrovství České republiky historických modelů, protože pro mě se synem to byl zážitek, na který budeme ještě dlouho vzpomínat.
Ať Vám to létá! Martin a Dorian HURDOVI
Free models at the Championship of the Czech Republic of historical models 2021
The Championship of the Czech Republic of Historical Models, which took place at Raná Airport near Louny from 27 to 29 August 2021, is over and I sat down at the computer the very next day to write a few lines for you about the free models that were part of the championship. I soon found out that my conversation had to start slowly a month earlier, at a time when all the models had to be registered for the championship.
There was a first and relatively large complication for us with free flying models (FF), as the championship management set a minimum number of five competitors for each category. At the same time, another FF competition was in another place. Let’s be honest, people who fly with FF models are few in Czech Republic. And each of us is basically focused mainly on one of three categories. These categories are CV category (FF gas engine models), the BV-1 category (small rubber povered model with a fixed propeller) and the BV-2 category (large rubber powered model with a fixed or folding propeller). Number of five registered competitors seemed impossible. It seemed that the categories would not even open at all.
All that was left was to put our heads together and somehow deal with this situation. We were building all year and preparing for the competition. And it was not about winning a championship at all, but above all enjoying it and spending a nice time. So each of us had to search our „hangar“ and think about which model he could possibly lend to someone else. I had borrowed two rubber models from Miroslav Dvořáček and I lent him gas FF model, for example. I also registered two FF rubber models that my son Dorian was supposed to fly, but I had yet to build. I spent 14 days on construction, 16 hours a day in the workshop, but it was worth it! I built some models twice because they flew so well that they got lost, but that’s what won my heart.
But let’s go to the championship itself. The weather for the weekend was supposed to be crazy, and it was. Temperature around 15 degrees, wind around 4 m/s, and frequent rain. In this massacre, because it cannot be called otherwise, time always stopped for a few minutes. It was at the moment when one of us released a FF model into the air full of raindrops. Suddenly we all stood and watched the freebies fight with the bad weather, and each of us wished the other as long flights as possible. I admit that these were really emotional moments for me, because seeing a rubber powered model is quite exceptional today.
In the BV-1 category, Zdeněk Hanáček demonstrated wonderful flights with a beautifully crafted Competitor. Zdeněk deservedly took first place. In the same category, I won second place with the borrowed Cloud Tramp model, Pavel Bárta took third place with another borrowed Cloud Tramp model from Miroslav Dvořáček. We consulted on how to shoot and launch the model, no pursuit of results, just the joy that the plane is in the air.
Jaroslav Drnec, who is still smiling, competed with the legendary Gollywock in the larger BV-2 rubber boots. Unfortunately, in harsh weather, he broke the model’s wing after the first flight. In this category, the air was stirred up by the several times mentioned Miroslav Dvořáček, who flew with the large Kestrel model. I will point out two things. The first is that the model consumed for six flights 30 meters rubber in the value of small Lipo battery (16USD). And second, this model is 365 days, 24 hours a day in the form to hold the twists. In a rainy weather, a colleague released this paper-coated model. By myself, I think he’s just as crazy about me as he is, because he doesn’t think and goes into the air, no matter what. The model flies beautifully for him!!! Within three flights, the paper cover was destroyed. However, in BV-2 he took first place.
We also released CV motorbikes into the air. This category was mainly represented by me and my son Dorian. For the first place with the Zephyr model and the WASP 0.8cc (049) engine, two flights were enough for my son. The Zephyr was our best-prepared model. Our second well-flying model Le Timide was prepared for Miroslav Dvořáček and I was left with a very heavy but well-gliding Mercurio with a diesel AM-15. Mercurio had no DT system, because I absolutely did not expect it to fly well. And I was wrong! The engine ran in humid air for not 15 seconds, but 30 seconds, and when it turned off, it began circling and headed for Rana Hill. He finally flew over the summit. Just a wonderful flight! I will just add that we found the model right behind the top in perfect condition.
Due to the weather there were not many flights.
What to say in conclusion? It turned out that we really love FF models! It turned out how important it is for us to see an FF model in the air, whether it is mine or a fellow modeler. It turned out that even the weather can’t stop us from flying. And it turned out that it is important for us to enjoy flying and the results are actually just numbers on paper. And that’s how it’s supposed to be. I thank the members of the SAM 95 club for organizing this year’s Championship of the Czech Republic of Historical Models, because for me and my son it was an experience that we will remember for a long time.
I look forward to your comments
Martin and Dorian HURDA
hurda.martin@gmail.com