Nádherný slet v Chřibské.
V den neslavného výročí nasedám v Plzni za husté mlhy v 6.00 hodin do auta a vyrážím na 250 km vzdálený slet do krásného prosředí Šluknovského výběžku…. Na místě jsem v 9.00 hodin a vítá mne bohatá rosa, jasno a bezvětří. Těsně před cílem dojíždím Luboše Zalabáka a idenifikuji jej podle velkých křídel uvntř vozu.
Je to téměř neuvěřitelné: 21. 8. 2021 jsme se sešli v Chřibské již po deváté !! Kdo by pomyslel před devíti lety, že náš nejvíce vzdálený slet se dočká tolika repríz…. Tuto akci KHMM tradičně část účastníků spojuje s pobytem na několik dnů v tomto krásném koutu naší země. Důkazem je několik následujících fotek, kdy „Bezemkové, Kučerové, Baštové a Kulhavých“ v pátečním odpolední před akcí provětrali na ploše svoje modely.
Setkání v Chřibské patří návštěvností k početně menším akcím. Létáním v krásné krajině s kvalitními a skutečně autentickými replikami historických a retro modelů v široké škále typů modelů a motorů se letošní ročník bude řadit k těm nejlepším zážitkovým sletům. Ostatně, posuďte sami z naší reportáže…
Duší celého podniku je náš člen Ing. Vít Friml, majitel místního UL letiště, nadšenec a stavitel historických modelů a také pochopitelně UL pilot. Perfektně připravená plocha byla vždy samozřejmostí a nejinak tomu bylo i letos. K dispozici máme celé letiště.
Přihlášeno bylo 9 členů klubu. Při nástupu a společném focení je na ploše více modelů, než bylo oficiálně prezentováno. Mezi místními modeláři je o akci zájem, několik jich vydrželo po celý den, někteří se vystřídali průběžně. Po celý den vydrželi i modeláři z německého příhraničí. Třeba je uvidíme někdy v budoucnu s modely. Zájem měli velký.
Celkem se sešlo na stojánce 5 větroňů, 5 modelů retro a desítka historických motoráků. Žádný z motoráků se neopakoval 2x. Pestrostí typů a precisností provedení výborný výsledek na tak malou akci…
K největším zajímavostem letošního sletu patřila letová premiéra Berryloid Trophy Winner z roku 1938. Replika je poháněna motorem Brown JR. 60 se kterým létala. Velkou zvláštností je však skutečnost, že model předvedl i původní jednolistou vrtuli se statickým vyvážením podle originálního nákresu. Model tedy létá s vrtulí dvoulistou i kopií jednolistého uspořádání. Nevím, jestli je možno vidět něco obdobného na akcích jiných klubů… Dílo Luboše Zalabáka je bezesporu dokonalou autentickou replikou…..
Saša Strnad přivezl nádherný a pracný model Super Slicker. Model je osazen motorem Buš 3,6 ccm a ten modelu velmi sluší. Je tichý a model létá velice autenticky. Konec konců, je to prostě angličan a tam jsou detoňáky velmi oblíbené.
Vít Friml si letos konečně zalétl Čížkův model Sirius s motorem Lemo 2,5 ccm D od MP Jetu.
Trenton Terror Ivana Hejry z Rožmitálu a Demon Pepy Bašty ze Sušice nebyly sice novinkami ale dnes si je mohli vychutnat v pěkném počasí a krásné krajině….
Krása papírového potahu … Luboš Zalabák a jeho Powerhouse s motorem Förster .99.
Zalétali si dnes plnohodnotně i větroňáři Míra Kučera a Josef Bezemek s Káňaty…. Krásná příroda a krásné eroplány….
Kromě motoráků si dnes se svým Super Sinbadem zalétal i autor článku Karel Slupský…..
Láďa Kulhavý na slet přivezl svoje retromodely Amigo II a pěkně provedené Apolo podle původního barevného schematu Jaroslava Fary.
Na závěr dvě náladovky z depa dokumentující celkovou atmosféru dne….
Závěrem nezbývá než poděkovat za přípravu akce a letiště Vítu Frimlovi, jeho manželce za tradiční originální účastenský diplom.
Domluvili jsme se, že jubilejní 10. ročník naplánujeme již bez ohledu na případné mistrovství historických modelů na poslední prázdninový víkend, jak bylo v Chřibské zvykem. Mezi slety KHMM by měl být alespoň jeden víkend volna. Je na každém členovi klubu které akce se účastní. Pravdou je i to, že členové navštěvující akci v Chřibské vyznávají spíše zážitkové létání v klidu a krásné přírodě než soutěžní hemžení, takže případný souběh akcí nemá prakticky žádný význam.
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.
Psáno v Plzni 22.8.2021 Dr. Karel Slupský