Prázdninové Chotěšice 2021.
Tradičního prázdninového setkání v Chotěšicích, na bývalém práškařském letišti, se letos účastnilo 11 členů KHMM. Svým charakterem je to již tradičně slet menší ale hlavně: má od samého počátku charakter setkání přátel které spojuje stejný koníček. Bez spěchu si tak probereme, kromě modelů, svoje osobní zážitky a zkrátka „semeleme mrtvé a živé“. Na větších sletech na to není čas, zvláště pokud je třeba ještě vložena soutěž. Organizátorem je samozřejmě místní Saša Strnad.
Co bylo nejisté, bylo letos počasí. Sám jsem vyjížděl z Plzně v 7 hodin, čekalo mě 170 km a hned při odjezdu hustě pršelo. Cestou však déšť ustal a po deváté hodině v Chotěšicích bylo, kupodivu, sucho. Na ploše letiště vál vítr 3-6 m/sec. Žádné nadšení, ale létat se dalo a všichni si zalétali dle svých zkušeností.
Objevily se i novinky. Asi nejvíce zaujal Zipper /1939/ Saši Strnada s motorem Forster .29. Celorudý, krásně postavený model, se prostě nedá přehlédnout. Za pomoci Luboše Zalabáka a Petra Hrubého dnes absolvoval svůj křest vzduchem. I ve větru se choval spořádaně a kluz je přímo nádherný, nevyžadoval prakticky žádné zalétávání. Podívejte se na tuto premiéru na několika fotkách…
Další dnešní novinkou bylo představení a zálet dvou modelů Spearhead Senior /1942/ Petra Knoba. Jeden s motorem McCoy.29 a druhý se žhavíkem Torpedo.35. Do třetice těchto modelů měl svoji sletovou premiéru i Spearhead Jr. /1944/ s motorem MP Jet 0,6 Classic Karla Slupského.
Michal Tesař si prověřil svůj Civy Boy 64 /1949/ s motorem Dooling.29. Řvoucí motor vzbuzuje respekt a model s ním suverénně stoupá. V kluzu je model natolik stabilní, že téměř nevyžaduje řízení a jak dnes ukázal, sám „poštolkuje“ proti větru.
Jindra Dvořáček je v poslední době pilným účastníkem našich sletů. I dnes prováděl jeden start za druhým. Jeho prakticky nová Jena 1D, kterou mu známý nabídl když se dozvěděl o nezdařené koupi tohoto motoru v Praze, běhá skutečně výborně a neúnavně. Sám jsem kdysi tento motor vlastnil, ale nikdy jsem jej nedokázal tak snadno nastartovat rukou… Holt nezmar mezi modelářskými motory.
Se svým modelem Bowden Internaional Patrol Winner /1937/ s motorem Ohlsson.60 SP si zalétal Luboš Zalabák. Na model je vždy pěkný pohled a Lubošovy motory jsou vždy v perfektním funkčním stavu.
Autor článku po roce opět provětral svého známého a vlastně téměř 10 let starého Gladiátora /1941/ s motorem Anderson Spitfire.65. Tento motor nikdy nezklamal. Po roce nečinnosti se probudí k plnému výkonu na první protočení startérem.
Jediné co jsme dnes nestihli, byl zálet dvou upoutaných modelů / Slupský a Kulhavý/. V odpoledním větru kolem 6 m/sec jsme nějak nenašli odvahu si stoupnout k rukojeti nezalétaného modelu, v mém případě přesně po 51 letech. Tak snad v Mýtě, případně večer před sletem….
Létali jsme asi do 14.30 hodin. Potom počal ještě více zesilovat vítr a blížila se od západu fronta. Za pěkné polétání na tomto komorním sletu je třeba poděkovat Sašovi Strnadovi. Je to přesně forma zážitkového létání, kterou vidíme jako perspektivní v našem malém, ale činností intenzivním klubu s jasně definovanými preferencemi zásad a činností.
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.
Video od Standy Knoba naleznete ZDE.
Video od Jindry Dvořáčka naleznete ZDE.
Sepsáno v Plzni 18. 7. 2021 Karel Slupský