1. květen na louce v Robčicích u Plzně.
Tradiční 15. ročník Plzeňského historika jsme museli oficiálně zrušit. Akce byla vyhlášena právnickými osobami. Do poslední chvíle jsme čekali, jestli vláda nezruší nesmyslné pravidlo 1+1 pro setkávání venku v rámci organizovaných akcí. Nestalo se, můžeme sice demonstrovat v tisícovém davu, chodit na fotbal, jezdit v přeplněné MHD, ale dvacet lidí se organizovaně venku setkat nemůže a ani děti nechodí do školy skoro rok, jako jediné na světě. Nechápu. Tak jsme organizovanou akci prostě zrušili. Individuální vycházky a trénink v přírodě naštěstí nikdo nezakázal. Prvního května jsem zvyklý si zalétat každý rok a tak jsem se zhruba v 8.30 ocitl na louce v Robčicích se svými modely. K mému překvapení jsem nebyl sám, holt tradice je tradice….. V průběhu dne uvažovalo shodně 19 členů KHMM a postupně jsme si všichni zalétali dle své chuti. Dokonce jsme si průběžně zkusili zalétat naši novou karegorii pod pracovním názvem „Enduro“, určenou pro všechny typy historických modelů……
Počasí nám mimořádně přálo: po večerním a nočním dešti se udělalo docela teplo a téměř bezvětří. To znamenalo výborné letové podmínky pro každého, kdo si přijel do přírody zalétat. V průběhu dne se na louce střídali průběžně jednotliví piloti a v celkovém souhrnu bylo vidět i několik novinek, které můžete vidět pouze v KHMM. Ano, nezdráhám se to napsat. Zdá se, že se cesta KHMM ubírá ještě k větší autenticitě. Některé modely jsou již téměř 100% repliky modifikované pouze o RC. Trend, který jsme v minulosti vídali pouze u Františka Kohouta a Jaroslava Hybbena se stává standardem i u řady dalších. Je vidět, že jsme převážně zážitkovým klubem, že nám jde o prožitek z autentického letu. Výkony jsou vedlejší a tak se setkáváme s pestrou škálou modelů velice rozdílných. Zároveň je pozoruhodné sledovat i činnost motorářů repasujících staré motory anebo i vlastní výrobu historických motorů. Postupně vás tedy prvním květnem na louce v Robčicích provedu a posuďte sami…..
V depu automobilů bylo celkem rušno, každý, kdo okolo 10. hodiny dorazil, něco sestavil. Není se čemu divit, dlouho jsme se neviděli…..
To rušno je kolem Petra Flídra. Petr dlouhodobě experimentuje s výrobou vlastních motorů. Ten zájem ale způsobil naprostý unikát. Podle historického nákresu v Mladém Konstruktéru Petr vyrobil hvězdicový tříválec na stlačený vzduch. Z motoru převzal objem válců 3x 1,6 ccm, vrtání 12 mm a zdvih 14 mm. Základní princip a ideu „zabalil“ do moderního provedení. Historický motor byl sice jen ideou vzniku, ale něco tak dokonale řemeslně zvládnutého jsem osobně ještě neviděl…. Petr určitě časem připraví samostatný článek…. Pohon vzduchovými motory do historie leteckého modelářství patří a v jeho vývoji měl své místo.
Další motorářskou novinkou byla ukázka perfektní práce Luboše Zalabáka. V rámci přípravy na stavbu věrné repliky modelu 1938 Berryloid Winner provedl repasi motoru Brown Jr. a přípravu jednolisté vrtule, která byla s tímto motorem v době vzniku použita. Vše podle originální dokumentace. Bude to další rarita v KHMM a nádherný model, který v takové dokonalosti jinde neuvidíte. Nebude to žádná soutěžní rychlokvaška, ale technický, vizuální a zvukový zážitek z dokonalé repliky.
Na dokonalost motorářskou a modelářskou jsme u Luboše ostatně zvyklí. Stále nádherný je pohled na jeho loňskou novinku: Powerhouse s motorem Förster .99, se kterým model kdysi skutečně létal. Jeho lety byly i dnes nádherné….
Absolutní Lubošovou novinkou, poprvé představenou právě v Plzni, byla řemeslně naprosto dokonalá replika s dlouhým názvem: 1937 Bowden International Petrol Winner postavená americkým modelářem Carrolem Kruppem pro létání proxy v Anglii. Rovněž stav motoru Ohlsson .60 budí obdiv. Model je připraven nádržkou na možné létání Classic Texaco.
Zcela nenápadnou, ale rovněž dokonale provedenou novinkou, byl známý Tomboy Ivana Kociána na motor MP JET 0,6 ccm.
Premiérově vzlétla i Miss Amerika Bohuslava Matouše z Českých Budějovic, tentokráte osazená soudobým čtyřtaktem. Příklad dokonale provedeného modelu ve spojení s moderním motorem. Bude zvláště vhodná pro naše soutěže Enduro nebo jen tak pro radost z létání. To je ostatně asi jedním z hlavních smyslů činnosti našeho klubu. Prostě pohoda, radost, prožitek. Ve dnešní době víc než dost !!!
Motor A20, doplněný o tlumič, představil na modelu Powerhouse Václav Křen.
Prvního května nikdy nechybí ani Ivan Hejra z Rožmitálu pod Třemšínem….
Raketové starty předváděl Radek Loukora s letitým Brooklyn Dodger s motorem Mc.Coy .29. Po generálce provedené Pavlem Panským je motor opět ve skvělé formě.
Pavel Panský si zalétal s Letnou a Mercuriem….
Láďa Kulhavý přivezl svého upoutance. Na premiéru si však počká až na asfalt…
Pěkný soutěžní start pana Paška s modelem AMA. Model byl však hodnocen mimo soutěž neboť neodpovídá rokem vzniku pravidlům KHMM pro modely O.T. V našem klubu již model spadá do kategorie modelů Retro.
Karel Slupský si zalétal s Classy Gassie s motorem Letmo 2,5 ccm. Soutěžně ale létal s modelem Kloud King z roku 1938 s autentickým originálem motoru Brown Jr. , model D, který byl vyroben přesně před 80. lety v roce 1941 !!! Závěrem dne byla v motoru ještě vyměněna redukce malé svíčky za velkou svíčku a výkon starého benzíňáku šel vzhůru. V každém případě: úcta k výrobku.
Průběžné soutěže se účastnilo jen 5 pilotů, ostatní spíše pozorovali, jak se to létá. Byl to docela vyrovnaný souboj, na prvních místech pouze vteřinové rozdíly. To jsme nikdo nečekal. Letos to budeme zdokonalovat až se vytvoří v klubu pravidla. Potvrdilo se to, že vše závisí jen na umění pilota. Motor ani model nehrají žádnou roli a tak mohou letět všechny modely v jedné kategorii a to je cílem v našem zážitkovém klubu.
Vítěz obdržel tradiční cenu….
Všichni jsme si dnes užívali hlavně pohodu, modelářské štěstí, probrali jsme jistě „závažná témata“ a prostřednictvím několika snímků se Vás pokusím na závěr vtáhnout do této pohody, která je tak odlišná od šedi dnešní reality. Věřím, že se nám bude podobně dařit i při dalších létáních….
Závěrem děkuji všem, kteří se dnes na louce objevili i přes zrušení sletu. Děkuji i našim manželkám, které to s námi vydržely a s lecčím pomohly. Děkuji i Milanům Valentovým za přípravu plochy ač nebylo jasné, zda bude vůbec nějak využita…. Všem pevné zdraví, pozitivní myšlení a negativní testy u neočkovaných.
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.
Psáno v Plzni 1. 5. 2021 Dr. Karel Slupský