Vlies…
Už několikrát se mi stalo, že za mnou přijde modelář a, nebo někdo napíše, a ptá se: ,,Jakpak to vlastně s tím Vliesem děláš?“.
Rozhodl jsem se tedy napsat jakýsi manuál, jak to s Vliesem dělám já.
Vlies je netkaná polyesterová textilie vhodná k potahování modelů. Vypíná se teplem a na historické modely je velice vhodná, neboť se s ní pracuje téměř jako s potahovým papírem. Pevnost Vliesu je velice dobrá a našich modelech vydrží dlouhá léta bez známek optřebení, či zkřehnutí. Dříve modeláři postavili model a povětšinou vydržel jen sezonu. Jako historičtí modeláři jsme dnes dál a naše modely můžete během roku na akcích potkávat i několik let a to díky právě tolik odolnému Vliesu. Prodává se v bílé barvě, což ale není problém, neboť lze jednoduchým způsobem obarvit. Obarvení se nechá, buď plošně, nebo vodou ředitelnou barvou až na hotovém, potaženém a skoro nalakovaném modelu. Vlastnímu potahování předchází po obroušení kostry modelu lakování nitrolakem. V místech kde se čeká velké pnutí Vliesu je třeba lakovat několikrát proto, aby se po vypnutí Vlies neodtrhl. Jedná se většinou o spodky profilu křídel a vršky žeber v místě lomení křídla.
Předem připravené díly Vliesu mám předem nastříhané s potřebnými přesahy. Na snímku je vidět díl, který bude potom součástí znaku. Je tvořen z Vliesu žlutého a bílého, které jsou dopředu slepené disperzním lepidlem.
Pak přichází klasické přilakování lepícím nitrolakem. Já si hojně pomáhám špendliky, protože se mi nechce na krajích přihlazovat Vlies prsty. Na prstech vznikne při tom nepříjemný škraloup zaschlého laku, který sice jde odloupnout, ale někdy velice špatně.
Nejdříve samozřejmě začínáme spodkem křídla (výškovky). Přebytečný Vlies se odřízne ostrým nožem a přesah se pomocí buď laku a, nebo disperzního lepidla přižehlíme . Vzniklé hrboly z laku (lepidla) a Vliesu z vrchní strany se odbrousí
Potom začneme potahovat vršek.
Začínáme středem a v místě lomení křídla doporučuji Vliesem přesahnout a z boku žebra přilakovat. Vše kvůli tomu, aby se potah po vypnutí neodtrhl. Pomáháme si žehličkou.
Pak začneme potahovat ucho. Opět s přesahem přes střed kvůli odtržení. A pokračujeme dál ke konci křídla. Na eliptických tvarech hojně využívám opět špendlíky. Ty pomáhají k základnímu přichycení nalakovaného dílu a nemusím čekat až to uschne. Špendlíky se práce zrychlí.
Při potahování eliptického tvaru už používám hned žehličku a náběžku s odtokovou začišťuju průběžně. Následuje vypnutí horkovzdušnou pistolí. Tím se Vlies hodně vypne, ale pozor, ani Vlies není všemocný. Výsledek vypnutí ale stojí za to. Pozor však při delší expozici horkého vzduchu se může i Vlies propálit.
Pro zajímavost zde představím postup zhotovení barevného znaku na křídle. Na uchu je ve žlutém poli bílý terč, jež je doplněn barevným papírem. Základem je bílý terč, jenž je na žlutý podklad nalepen disperzním lepidlem zevnitř. Přesah bílé je 2-3 mm. Průměr znaku je 120mm.
Již vypnutý potah horkým vzduchem nalakujeme jednou vrstvou napínacího nitrolaku.
Z připravených, a podle šablony vyřezaných dílů barevného papíru začneme sestavovat vlastní znak a postupně přilakujeme napínacím lakem. Postup je jasný z fotografií.
Další znak.
Hotové znaky.
Podobně postupuji i na směrovce. Modrý Vlies na pevné části, bílý s červenými doplňky na klapce. No a potom je ještě další způsob jak vyrobit zbarvení modelů s Vliesem.
Na hotový, potažený model, který už nalakován napínacím nitrolakem se namalují budoucí barevná pole jen v obrysech tenkými lihovými fixami.
Poté naředěnou vodouředitelnou barvou natíráme patřičná místa minimálně ve dvou vrstvách.
Po uschnutí barvy vše natřu opět dvěma vrstvami naředěného vodouředitelného lesklého podlahového laku. K natírání používám obyčejný štětec. Vrchní lak je Sportakryl Balakryl. Tento lak je odolný proti palivu. Nevýhoda tohoto laku je to, že během sezony se při sestavení modelu stane to, že se natřené díly mají snahu teplem na slunci slepovat . Tomu se dá předejít tím, že na jeden z dílů nalepíme izolepu a tím se do budoucna zabrání slepení.
Tolik ode mne k potahování Vliesem. Ano, není to potahový papír. Vydrží ale na modelech hodně dlouho. Obarvený Vlies a i ten, který je natřený vodou ředitelnou barvou tak hrozí malé nebezpečí toho, že se trochu uvolňují jednotlivé barevné odstíny. Musí se při lakování vrchním lakem při první vrstvě postupovat opatrně aby nedošlo rozmáznutí jednotlivých odstínů. V druhé vrstvě lakování už toto nehrozí. Vlastní povrchová úprava však záleží na zvyku každého modeláře.
Setkal jsem se i s názorem od západoevropských modelářů , že u nich je ekologie a že oni musí potahovat klasickou fólií. Podle mě to je jen pouhá výmluva. Vlies by oni určitě sehnali a nalakovat ho můžou i vodouředitelnými laky, jen se musí chtít. Tady je to spíš o lenosti.
Tak to by bylo ode mne k potahování Vliesem.
Petr Knob, Blatnice 7.3.2021