Jak v KHMM soutěžit s historickými modely ?
Na 6. sletu Vos ve Ždírci jsme při příjemném posezení v penzionu v úzké skupině ubytovaných /tehdy se to ještě smělo/ probírali, jaké soutěžení by mělo v historické modelařině smysl. Většina z přítomných si občas odskočí zasoutěžit do SAMu, takže nějaké zkušenosti máme. Shodně jsme však konstatovali, že to prostě není ono. Stačí zmínit redukci typů modelů, mnoho podobných soutěžních kategorií s minimem účastníků, neautentické motorizace, ždímání sekund z modelů, které mají svoji slávu dávno za sebou… Výkonnostní požadavky vedou vždy ke snaze o úpravy oproti originálu. Vše to vlastně nemá žádný historický smysl, lety v RC kategoriích typu OTMR jsou dost neautentické a celé soutěžní snažení budí spíše dojem vyjádřený následující větou: Nemám na létání v kategoriích FAI, nebo v národních kategoriích SMČR, tak se dám na historiky, tam to stačí. Tato teze platí hlavně pro naprosto nesmyslné kategorie tzv. historických elektroletů s historií nemaje společného už vůbec nic. V KHMM toto naštěstí neprovozujeme a tím se výrazně odlišujeme od zbývajících klubů v ČR věnujících se historickým modelům.
Konstatovali jsme, že vlastně ve stávajících létaných RC kategoriích, mohou být autentické /za předpokladu stavby v měřítku 1:1/ větroně a v podstatě kategorie dané například monotypem motoru /Classic nebo Atom/. I zde je však letové maximum pro některé modely nedosažitelné a tak se opět objevuje posun ve výběru typů směrem k mladším modelům, pokud to pravidla umožňují. Zde je důležitý právě hraniční rok vzniku modelu. Z našich zkušeností se soutěží s monotypem modelu /Tomboy Cup/ zase vyplývá, že pokud je na sletu vypsána monotypová soutěž, většina účastníků se potom již ani nesnaží sestavit a létat s mnohem zajímavějšími modely a tak se vlastně jedná o velkou redukci předvedených typů v daný letový den. Tedy také špatně !
Naopak, z hlediska KHMM se zcela ztotožníme s pravidly pro volné historické modely. Zájem o ně je však poměrně mizivý, hlavně z důvodu věku členů, letových prostor a tak máme radost z toho, že se nám alespoň daří v klubu létat Vosy na svahu v Plzni a na Vysočině. Pro podporu volných historiků a retro modelů jsme na webu připravili rubriku a jsme připraveni volné historiky podpořit a snad časem i něco postavit.
Jakou soutěž pro RC historiky tedy zkusit létat na našich sletech ?? Za desetiletou existenci klub uspořádal téměř 200 letových dnů. Na některých jsme létali i soutěže. Nejčastěji měly charakter typu soutěží OTMR s omezením času motoru, nebo naopak sloučením kategorií, aby bylo více účastníků v soutěži. Tyto soutěže však blokovaly v létání účastníky, kteří neměli vhodný motor a to redukovalo počet na sletu létaných typů modelů. Velmi oblíbeným typem soutěže byly tzv. „pětiminutovky“ . Jednoduchá soutěž, snadno měřitelná. Principem bylo letět přesně pět minut. Vše nad a pod jsou trestné body. Letět může prakticky jakýkoliv model s jakýmkoliv motorem, všichni v jedné kategorii. Vůbec se nepotvrdila nejčastější námitka, že soutěžící budou modely „zabodávat“. Nikdy se nestalo, neb zisk pár bodů nestojí za rozbitý model. O výsledku rozhoduje prakticky pouze umění pilota. Shodli jsme se, že právě tento princip soutěžení je, z hlediska historických modelů, optimálním. Formulovali jsme tedy následující požadavky:
- Výsledek soutěžního letu musí být závislý pouze na umění pilota. Typ motoru, velikost modelu a jeho výkonnost se na výsledku nijak neprojevují.
- Soutěž musí být snadno organizovatelná s minimem lidí a snadno vyhodnotitelná bez výpočetní techniky.
- Všechny modely letí v jediné soutěžní kategorii. Teoreticky mohou letět motoráky i s větroni, případně gumáky. Doporučujeme však kategorie oddělit dle pohonu, zejména proto, že větroně většinou létají v jiném letovém prostoru než motoráky.
- Délku letového času si stanoví sám soutěžící a na zvolený limit se snaží přistát ve třech soutěžních letech. Přelétané a nebo nedolétané sekundy se zapisují do výsledku jako trestné body. Vítězí soutěžící s nejnižším počtem trestných bodů. V případě rovnosti bodů vítězí soutěžící s delším letovým časem jednotlivého letu. Základní letový čas se zapisuje do letové karty.
- Soutěžící pilotuje motorový model tak, aby alespoň poslední minuta letu proběhla klouzavým letem. Motor tedy smí maximálně běžet podle vzorce: celková doba letu mínus 60 sekund.
- Pokud pořadatel vytyčí plochu na přistání, musí model přistát v určeném prostoru. Přistání mimo se hodnotí trestnými body odpovídajícími zvolené délce letu modelu.
- I pro tyto soutěže plně platí Stavební pravidla KHMM.
Tento první „nástřel “ pravidel pro soutěžení na našich sletech dávám včas k prostudování. Pobavíme se o něm na našem neletovém sletu, pokud jej budeme v době covidové moci zorganizovat. Pamětníci jistě vzpomenou, že již v minulosti jsme se o něco podobného snažili, ale výsledek byl zpracováván přepočtem bodů pomocí programu kde byla vzata v úvahu i nastavená délka letového času. Pro organizátora složité, nepřehledné pro soutěžící a hlavně je jeden člověk zaměstnán jen zpracováním výsledků a ze sletu nemá nic.
Od nastíněných pravidel si hlavně slibuji, že mohou plnohodnotně soutěžit všechny typy modelů na sletu, tedy i ty takzvaně málo výkonné. Nikdo není znevýhodněn a model s nevýkonným, často ale cenným historickým motorem, se stává plnohodnotným „soutěžním náčiním“. Zkrátka vše závisí na pilotovi. Na jeho umění pracovat s motorem, na odhadu délky kluzu a nakonec i na schopnosti přistát ve vytyčeném prostoru. Žádnou úlohu na výsledku prakticky nemá ani termika, spíše obtěžuje.
Věřím, že nastíněná pravidla by mohla řešit několik problémů současně.
- Předně by měla eliminovat neustálé snahy o zvětšování počtu soutěžních kategorií, které jednak směřují vcelku neautentickým směrem a také se obávám, že již v současné době je modelářů skoro méně než soutěžních kategorií a tento trend je za dobu zhruba 25 let, co se historikům věnuji, patrný.
- Tento přístup k soutěži s jistou mírou autenticity řeší i budoucí letové předpisy, kterým se budeme muset v Evropě podřídit. Bezbřehým „stratosférickým“ letům bude asi od roku 2023 konec.
- Typ létání „sám proti sobě“ je pro organizátory nenáročný, soutěž se dá udělat v pár lidech, mistrovství se dá zvládnout za den s minimálními náklady a přitom ve startovním poli mohou letět všichni ti, kteří jsou jinak roztříštěni v různých kategoriích, po pár lidech a často se kategorie ani nelétá, neb je málo přihlášených.
- Dnešní komplikovaná doba navíc ukazuje, že většina účastníků akcí je ve vyšším věku a s tím se váže i skutečnost, že na akci chceme být především v poklidu a pohodě a nikoliv v neustálém spěchu a stresu z „nahánění vteřin“, ladění motorů na největší výkon, neustálého shánění výkonějšího motoru, až budeme všichni létat s jedním typem motoru a jedním typem modelu. Tímto přístupem totiž historická modelařina spěje mílovými kroky k obrazu vývoje řady soutěžních kategorií ve Svazu modelářů ČR. Stačí se podívat na počty soutěžících před 30 lety a dnes. V historické modelařině je to obdobné, tedy v té, kterou já osobně nazývám historickou. Tedy vše v měřítku 1:1 a bez elektroletů…..
Jak tuto klubovou soutěžní kategorii nazvat? Zatím nemám název. Rád přivítám nápady. Nejvíce se to podobá závodům s automobilovými veterány – stejný princip. Snad to pracovně nazvat ENDURO ???
27.12. 2020. Dr. Karel Slupský