Kloud King – replika modelu z roku 1938.
Rád stavím historické modely pro radost. Buď proto, že se jedná o zajímavý typ modelu a nebo proto, že chci docílit věrohodné historické shody modelu s použitým motorem. Nerad stavím modely, které létají všude a jsou jaksi přemnožené a navíc často bez časové shody modelu a motoru. Sebekriticky musím přiznat, že ač vlastním asi 14 historických modelů, k ideální historicko-modelářské shodě modelu a motoru jsem dospěl snad pouze u modelu Rocketeer C. Vždy jsem vědomě či podvědomě dal přednost nějakým soutěžním požadavkům a tak je obvykle motor repliky mimo časovou shodu s modelem….
Plánek Kloud Kinga jsem měl dlouho ve své sbírce. Vždy mě oslovovaly kabiňáky přes všechny své zdánlivé aerodynamické nevýhody. Čistě účelové tyčky mi prostě nic neříkají. Hlavním motivem stavby však byla skutečnost, že jsem měl v zásuvce v dílně již asi 8 let originál motoru Brown Junior .60 1D výrobního čísla 640. Nebyl jsem si jistý, zda 80 let starý typ motoru dokáži zprovoznit. Požádal jsem proto Pavla Panského, aby se na motor podíval a zkusil mu „vdechnout život“. Na moji žádost ještě Pavel provedl zástavbu menší a dostupnější svíčky, i když po odejmutí redukce je možno použít původní svíčku Champion.
Pavel ještě motor doplnil o výfuk, neb v provozu na benzín jsou zplodiny velmi teplé a prakticky by mohly zničit kabinu modelu a také se těžko reguluje palivová jehla. Někdy v lednu, či únoru byla revize motoru hotova a Pavel poslal krátké video s motorem v chodu v normální poloze i v poloze inverzní. Teprve tehdy jsem se pevně rozhodl ke stavbě Kloud Kinga s typem motoru, se kterým je skutečně kreslen a se kterým před 80 lety volně létal na amerických pouštích…. Krize Covid-19 zavinila, že jsem měl více času. Touha objevit, jak ten model tehdá létal, mě motivovala ke stavbě. Zkrátka časové možnosti a chuť se sešly v optimální okamžik….
Vlastní stavba modelu byla pohodovou záležitostí. Model je vlastně ideálně jednoduchý a stavba nenáročná. Jedinou odlišností oproti plánu bylo odříznutí kormidel pro RC řízení. Anatomicky ideální umístění nosníků si o tuto úpravu přímo říkkalo a žádné umístění nosníků nebylo třeba měnit. Druhou úpravou byla stavba děleného křídla provedená v linii hlavního nosníku, takže žádné další úpravy konstrukce rovněž nebyly třeba. Po delší době jsem vše lepil epoxidem 1200. Můj počáteční odhad letové hmotnosti modelu byl někde kolem 1300 g. Trefil jsem se až neuvěřitelně přesně. Výsledek překvapil i mě: 1305 g letové hmotnosti dávaly slušné letové předpoklady pro to, aby si s touto hmotností starý motor důstojně poradil. Na několika fotografiích Vás provedu stavbou konstrukce modelu:
Po dokončení draku modelu následovala výroba a instalace vnitřní technologie modelu. Zapalování se starou osvědčenou cívkou a přerušovač jiskry z mikrospínače a serva. Dále deska serv, přijímače a vypínače. Vše jsem zkoušel v provozu ještě před potahem modelu. Možná primitivní, ale jiskra spolehlivě létala a slušnou ránu jsem také dostal….
Povrchová úprava je zhotovena z letitého tlustého Modelspanu, přilakováno lepicím lakem a napnuto napínacím lakem ve čtyřech vrstvách. Zkrátka, co se v mládí naučíš… Ochranná vrstva je z velmi ředěného laku lodního. Výsledek posuďte sami, mě osobně se takto provedený povrch na historických modelech líbí a papír je věrohodný z historického pohledu.
Po zhotovení modelu jsem pochopitelně slepil za jedno deštivé půldne ještě transportní krabici, pro mne typickou součást stavby modelu. K záletu bylo vše připraveno, baterie nabity, benzínové palivo namícháno. Nějak ale chybělo to hlavní: Čas a počasí. Nakonec se model dočkal svého prvního vzletu až těsně před prázdninami na sletu v Rožmitále. Po prvním startu bylo třeba nepatrně přetrimovat neutrál výškovky. Jinak je pilotáž příjemná, model nikam neutíká a nepadá, odstartuje sám. Kluz je při hmotnosti 1305 g příjemně rychlý, také díky profilu křídla s rovnou spodní stranou. Motor si i při lehce nepravidelném chodu s modelem slušně poradí, stoupání je přiměřené jeho výkonu. Vůně spáleného benzínu a typický prskavý zvukový projev starého vysokozdvihového motoru, pohánějícího vrtuli 14 palců, je opravdovým prožitkem, který nelze ničím nahradit…. Řekl bych, že model je ideální začátečnický eroplán pro opravdového zájemce o provoz autentického historického modelu s historickým benzinovým motorem 6 – 10 ccm. Chce se mi říci: Zahoďte elektriku, sežeňte motor a přijdte mezi nás. Nebojte se, poradíme a po několika sletech vše zvládnete !!! Kdo má historické modely opravdu rád, tak nesnáze a počáteční problémy zvládne stejně jako my před zhruba 12 lety, kdy jsme se učíli od Jardy Pipka, který stále patří k největším průkopníkům návratu historických motorů a modelů na české nebe… Jardo díky !!!
Na závěr ještě pár letových snímků modelu, které v Rožmitále pořídil pan Petráň mladší. Sám obvykle žádné letové snímky svých modelů nemám. Pokud jste to již zažili, vybavte si onu neopakovatelnou vůni spáleného paliva za stoupajícím modelem. To je to koření, proč to zkrátka děláme….
Psáno v Plzni v červenci 2020 Dr. Karel Slupský