Pohárové soutěže klubů SAM 2020
Před dvěma lety se domluvily SAM kluby v Česku na vyhlášení série soutěží historických motorových modelů vybraných kategorií OTMR AB, OTMR C a Classic TEXACO. Jsou to kategorie, které létají se spalovacími motory, jež zapadají do pravidel našeho spolku KHMM. Není proto od věci to zkusit. A tak já, ale i další kolegové z KHMM jsme se této pohárové soutěže zúčastnili.
Tady je na místě třeba vyzdvihnout spolupráci SAM 95, SAM 78, KHMM, MK Alka Žatčany a dalších domovských klubů jednotlivých soutěžících. Všichni mezi sebou bez problému komunikují a atmosféra na jednotlivých pohárových kolech je opravdu přátelská.
Celkem se v tomto roce jednalo o seriál sedmi soutěží, jež byly uspořádány. Jen jarní, první kolo bylo změněno, díky Corona viru, na kolo korespondenční.
Nemá cenu zde popisovat, jak se létá, vše je jasné z pravidel SAMů. Jako pohon slouží motory, které se v době vzniku modelů běžně používaly. Je pravdou, že se jedná povětšinou o motory „autíčkářské“, ale už ve své době byly přizpůsobené na provoz v leteckých modelech, a dokonce existuje i pár plánků, jež toto dokládají.
Za zmínku stojí kategorie Classic TEXACO, ve které létají modely, jejichž plánky byly vydány do roku 1940 s motory vyrobenými do roku 1945. Jako palivo se samozřejmě používá benzin s olejem. Je krásné sledovat stoupající model s běžícím motorem, jak se pomalinku vzdaluje od startu. Jeho nádherný zvuk se nese krajinou přesně tak, jak to bývalo před více než 70 – 80 ti lety. Jsou to mnohdy nervy, když třeba zhasne motor předčasně, nebo když ,,to tam není“ a musí se boj o vteřiny posunout do malé výšky a nalétat maximum. Vše s předepsaným zatížením s modelem, jenž nemá v sobě žádné kompozity, žádný uhlík, jen dřevo a papír.
Seriál soutěží proběhl postupně republikou. Začalo se v Třebíči. Kde koronavirus z tohoto termínu udělal soutěž korespondenční. Poté následovala Litomyšl, Havlíčkův Brod – tady opět odloženo, a nakonec díky mému zranění odloženo ještě jednou až na konec srpna. Následovalo Mýto u Rokycan, Raná u Loun, létalo se i v Jeseníku, a nakonec opět Litomyšl. Zde se termín musel díky počasí posunout nakonec o něco déle.
Za celou pohárovou soutěž přibylo soutěžícím na modelech jen pár šrámů, nic, co by se nedalo opravit. Bohužel jeden model ulétl. Lanzo Record Breaker Petra Hrubého po startu přestal poslouchat a dokázal, že naše modely byly v prvopočátcích volné. Ztratil se kdesi nad Jeseníkem a přistál asi někde ve Slezsku, či Polsku. Byl to velice dobrý model, je ho opravdu škoda.
A jak to celé dopadlo? Posuďte sami z výsledkových tabulek, myslím, že to hovoří za vše.
Navíc si dovolím poznamenat, že jsme jako členové KHMM nedopadli vůbec špatně, naopak, hodně se nám dařilo a taky poznamenám, že jsme pohárové klání odlétali s modely podle stavebních pravidel KHMM.
Poděkování za účast a reprezentaci patří všem kolegům z KHMM, ostudu jsme neudělali a mám novinku. V příštím roce se počet kategorií rozroste o další motorovou kategorii a to NMR. Což je 18 vteřin motoru a 6 minut maximálního letu. Pohon je nejlépe motorem v provedení „glow“, což pro mne bude premiéra, neboť doposud žádného neprovozuji…
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.
Sepsal Petr Knob, Blatnice 4.10.2020
P.S.
Čistě jen pro škarohlídy.
Ano, máme po létání modely zamaštěné a, musíme je umýt, často nás zlobí motory a zapalování, ale nedáme se. Vzdáváme takto hold našim předkům, jejich dovednosti a píli. A jestli si někdo myslí, že tenkrát nebylo RC, chyba, bylo, jen si to mnozí nemohli dovolit a nám dnes toto pomáhá udržet model tam, kde ho musíme mít, a ne za ním běhat bůh ví kam. Tady si dovolím smeknout před volnými modely, ale to už je dnes úplně něco jiného a volný model potřebuje pořádného chlapa – modeláře.