Lanzo Bomber
Někdy v roce 2004 jsem od kamaráda Jardy Pipka dostal plánek na model Lanzo Bomber od Chestera Lanza z roku 1938. Model mě okamžitě dostal svojí konstrukcí, velikostí a vzhledem. V životě jsem nic podobného neviděl. V roce 2005 na ME ve Dvoře Královém jsem viděl několik Lanzo Bomberů a bylo rozhodnuto. Ale jaký motor zvolit? Opět pomohl Jarda Pipek a stal jsem se majitelem motoru Ohlsson Rice .60 Special z roku 1945. Rozhodl jsem se tedy Bombera postavit.
Začátkem roku 2006 bylo hotovo a začalo poznávání neznáma. Spalovací motor a ještě ke všemu historický benzíňák. Já, větroňář s malými zkušenostmi s elektrikou, jsem se pustil do neznáma. Pomáhal mi Jarda Rybák ze Svitav. Díky němu jsem měl i jeho optozapalování a zapalovací cívku. První zkoušky motoru mě nadchly. Motor chytal parádně a běžel úžasně. Já potichu doufal, že Bombera zprovozním a zalétám si na ME ve Slovensku v Bolerázu.
Začalo tedy zalétávání. Bomber letěl napoprvé. Velké vzepětí a plocha křídla byly zárukou stabilních letů hned od počátku mých pokusů při setkání s opravdovou motorovou historií.
Velké problémy mi ale začal dělat motor. Po nastartování se model snadno odlepil od země, ale po nějaké chvilce začaly otáčky kolísat a motor někdy i zhasnul. Vůbec jsem netušil, co s tím. Opět pomohl Jarda Pipek a přes telefon poradil odpojit optozapalování. To jsem udělal a necelý týden před odjezdem na ME na Slovensko jsem provizorně upravil spínání servem jež bylo umístěno zvenku. Bylo to ono! Motor začal chodit úplně podle představ. Bylo vyhráno. Tady musím poznamenat, že to provizorní spínání vydrželo na Bomberovi ještě spoustu roků.
V Bolerázu jsem s Bomberem startoval v kategorii TEXACO a skončil jsem na parádním sedmém místě. Byl jsem nadšen. O plánek mého Bombera projevilo zájem hodně modelářů, a tak další Bombery, které se začaly v následujících letech objevovat jak v Čechách, na Slovensku, nebo v Maďarsku pocházejí ve velké většině z mého plánu. Nyní je na internetu plán na Bombera, kde je dokonce i signován Ch. Lanzem a tím pádem je to ten správný. Plán modelu na Outrzone je dodnes doplněn fotkou mého Bombera…. Mimochodem, hodně plánků na těchto stránkách je doplněno fotkami našich modelů, což svědčí o jejich autentičnosti.
S Bomberem jsem sjezdil spoustu míst nejen v Čechách, ale i v Maďarsku, Slovensku, Německu a v Itálii. Má za sebou, odhaduji, více jak 700 startů. Původní motor jsem po čase nahradil MVVS 10D.
Krátké video naleznete ZDE.
V loňském roce byla kluby SAM v Čechách navržena soutěžní pravidla Classic TEXACO a já osadil Bombera opět Ohlssonem.60. Tentokrát je to ale Custom z roku 1941. Motor mi přenechal další kamarád Michael Vosika. Zajímavé na něm je to, že tento motor byl v minulosti havarován. Má poškozený karter a to tak, že přední část po demontáži předního víka není kulatá, ale oválná – poškozená asi havárií. Hodně motorářů mělo tento motor v ruce, ale nikdo si s ním nevěděl rady. I já jsem nad ním dlouho přemýšlel. Nakonec jsem zvolil trochu drastickou metodu… zmačknout opatrně karter ve svěráku. Po sevření se mi pomaličku dařilo vytvarovat karter zpět dokulata a to tak, že přední víko do něho zapadlo úplně přesně. Motor byl stažen klasicky třemi šrouby a tak je tomu dosud. Vše drží přesně a motor chodí perfektně. O tom, že motor Ohlsson je pro Bombera dobrá volba svědčí i to, že jsem s ním vloni vyhrál na MČR na Rané v kategorii Classic TEXACO. Dovolím si ještě poznamenat: ten původní OR60SP z r 1945 co jsem v modelu měl poprvé, mám dodnes. Je u něho vyměněno pouze přední bronzové ložisko klikovky a motor běhá pořád stejně dobře. Já mám motory Ohlsson všeobecně rád a rád je provozuji. Jsou velice nenáročné na údržbu i když to nejsou super výkonné motory. V USA se jich stále nabízí veliké množství, neboť jich v minulosti bylo vyrobeno veliké množství a jejich cena je dlouhodobě velice příznivá.
Po letech, která se věnuji historickým modelům, jsem dospěl k názoru, že do historického modelu patří historický motor. Pohon už moderním motorem je něco jiného a dát do Bombera elektriku je, podle mne, úplný nesmysl. To už není historik, to je jen ubohá napodobenina. Ke startu Bombera patří právě zvuk benzíňáka a když se odstartuje navečer, jeho krásný zvuk se nese krajinou a vůně spáleného benzinu a oleje se prostě nená ničím nahradit. Tyto vjemy k mému pojetí historické modelařiny prostě patří a soudě podle účasti na našich sletech, asi nebudu sám…..
Krátké video naleznete ZDE.
Mému Bomberovi je téměř 15 let. Za tu dobu nalétal spoustu hodin a má za sebou odhadem 700 startů. Zpočátku byl ovládám soupravou na 35 MHz, nyní 2,4 GHz. Kormidla ovládají stařičká serva Futaba F7. Potah je z padákového hedvábí lakován nitrolakem jež po letech začíná křehnout. Jako palivo používám klasický benzin od pumpy s olejem Castrol TT červené barvy v poměru 3:1. Přijímač napájí čtyři články Ni-Mh a cívku jeden článek Li-Pol. Bombera udržuji pořád v kondici.
Tak že, děkuji pane Lanzo za Váš nádherný model.
Další fotky mého Lanzo Bombera naleznete ZDE.
Petr Knob, Blatnice, 23.8.2020