PFEFFER 1ccm a 1,15 ccm–diesel motory ze začátku 60. let minulého století .
Asi každý náš sběratel motorů samozřejmě asi dobře zná detonační motory PFEFFER 0,6 ccm se zajímavými a nezvyklými „čtvercovými“ hlavičkami, o kterých jsme již také psali na našich klubových stránkách, ale asi méně sběratelů zná poměrně málo známé a pěkné detonační motůrky PFEFFER 1 ccm ze začátku 60. let, které byly tehdy vyrobeny jen v menších sériích.
Motor Pfeffer 1 ccm měl klikový hřídel uložený kluzně v odlitku karteru, vážil 68 gramů a byl vhodný pro menší volně létající modely. První vyrobené kusy těchto motorů měly žebrovanou duralovou hlavičku, unašeč vrtule a upevňovací matici s kuželem jen v barvě duralu, pozdější kusy měly tyto díly již někdy barevně eloxované (například modře), jako to měl motor na přiložených fotografiích.
Ještě méně známý je ale asi jeho „bratr“, motor PFEFFER 1,15 ccm, který byl tehdy vyroben jen v několika málo kusech!
V knížce Modelářské motory I. díl z roku 1980 její autor Jiří Kalina sice píše, že byl vyroben po roce 1960, ale já jsem si ho pořídil na inzerát v Leteckém modeláři č. 12/1959 již v prosinci roku 1959, koupil jsem ho tehdy za 100,- Kč od pana Jaromíra Bílého z Mělníka, známého to modeláře a konstruktéra třeba modelů DELFÍN s tlačným spalovacím motorem!
Tehdy jsem vůbec netušil, jaký unikát vlastně kupuji! Bylo mi tehdy 15 let a byl to tenkrát můj úplně první spalovací motor! O hodně později, až někdy v 90. letech, když jsem sbíral modelářské motory a osobně jsem se seznámil přímo s výrobcem skvělých detonačních motorů, panem Josefem Pfefferem z Brna, jsem se od něj totiž dozvěděl, že tohoto typu motůrku o obsahu 1,15 ccm tehdy vyrobil jen 5 kusů a to jen proto, že tento motor měl klikový hřídel uložen na 2 kuličkových ložiskách, které tehdy velice obtížně sehnal až někde ve Švýcarsku a víc než 10 kusů se mu jich tehdy sehnat nepodařilo! Proto jich vyrobil jen 5 !!!
Motor PFEFFER 1,15 ccm vážil 74 gramů, tedy asi jen o 6 gramů víc než typ PFEFFER 1 ccm a ten můj z roku 1959 měl tehdy všechny duralové díly eloxované pěkně červeně, jako je má motor na těch výše uvedených fotografiích, který ale není tím „originálem“, je to „replika“ vyrobená v 90. letech, jak o tom píši níže…
Ten originál z roku 1959 jsem totiž tenkrát z „mladické nerozvážnosti“ brzo vyměnil za nějaký jiný, „větší“ motor a když jsem ho později v 90. letech minulého století, již jako sběratel motorů, z „nostalgie“ opět zoufale sháněl, tak bohužel samozřejmě úplně marně! Náhodou se mi ale naskytla možnost, že mi ho z původních odlitků znovu vyrobí můj přítel ing. Míla Pokorný z Brna, který byl i stálým spolupracovníkem legendárního pana Josefa Pfeffera, od kterého získal nějaké odlitky motorů a mezi nimi byl naštěstí i odlitek karteru pro motor PFEFFER 1,15 ccm! Jeho nabídku jsem samozřejmě rád využil!!! Motor PFEFFER 1,15 ccm mi k mojí velké radosti vyrobil přesně v těch „barvách“, jako byl ten původní v roce 1959, ten „dnešní“ je tedy motor sice v původním odlitku karteru, ale je vyrobený až v 90. letech minulého století…
Dnes je tento motůrek, který je na výše umístěných fotografiích, tedy opět ozdobou mojí sbírky motorů a hlavně mi oživuje moje asi 60 let staré „vzpomínky na moje modelářské mládí“!
Jaromír Pipek, 9.8.2020 Milevsko