BULLDOZER podruhé.
V emailové schránce mi přistála následující zprava od Jaromíra Pipka:
Ahoj Láďo,
zdravím Tě, a protože se snažím zase trochu „pracovat“, abych nějak přišel na jiné myšlenky, tak jsem si dnes otevřel počítač a s potěšením jsem na našich stránkách KHMM našel ten Tvůj pěkný příspěvek o modelu BULLDOZER! Jelikož k němu mám náhodou také „co říci“ jako „autor“ RC repliky, tak Ti v příloze zasílám pár fotografií a také „pár slov“ o historii té mojí RC-repliky, kterou jsem postavil v roce 1992 jako můj druhý historický model! První byl ten „legendární“ model SATYR postavený už v roce 1978…
V příloze je kromě těch fotek také stránka textu, kde píši o mých nečekaných „problémech“ při zalétávání té RC. repliky! Je to vlastně takové trochu „přiznání“ k dnes nepovolené „úpravě“ toho modelu, který v původním provedení létal velice problematicky! Po této mojí „neviditelné“ úpravě už potom ale létal úplně dokonale! Doufám, že mi tu „úpravu“ dnešní historičtí modeláři odpustí! Kdybych tu moji úpravu nepřiznával, tak o ní snad nikdo neví a netuší a všechny dodnes postavené Bulldozery jsou vlastně chybné… Ještě pro informaci, plánek té mojí RC-repliky vyšel v německém časopise Flug+ Model technik (FMT) č. 4/1994 a v našem časopise MODEL HOBBY.č. 2/1998… O další rozšíření tohoto modelu v anglicky mluvících zemích se postaral i nový anglický časopis MODEL FLYER, kde v prosincovém čísle roku 2000 otiskli plánek té mojí RC-repliky, jako „klasický old-timer“ v měřítku 1:1, který tam dal známý anglický modelář David Boddington a potom také v jednom z dalších čísel toho časopisu dokonce zvětšený na dvojnásobnou velikost (!) nazvaný „DOUBLE-DOZER“. V tom, ale já nemám prsty. Vůbec jsem to nevěděl a nic takového jsem jim tam nikdy neposílal.
Původně jsem v něm měl samozřejmě také originál benzinový motor Ohlsson.23 SP, se kterým létal také velice dobře, potom jsem ho už ale úspěšně provozoval jen s detonačním motorem SUPER ATOM 1,8 ccm, což byla tehdy replika od Jardy Rybáka, který je tenkrát začal vyrábět… Pro delší RC létání jsem jej také opatřil RC-karburátorkem a velkou plechovou nádrží, což je vidět na jedné té fotografii…
Benzinový motor OHLSSON .23 SP, byl motor do trupu přišroubován k originálním podélníkům v předku trupu, protože měl „klasické“ dvě boční patky na karteru. Pro většinu „normálních“ modelářů, kteří ale tento poměrně vzácný historický benziňák samozřejmě nevlastní a i pro moje pozdější zamýšlené používání detonačního motoru SUPER ATOM 1,8 ccm, který má 3 zadní upevňovací „patky“, jsem musel něco vymyslet pro jeho rychlou a snadnou instalaci tohoto motoru, se kterým jsem ho chtěl také používat pro „rekreační“ poletování! Vyrobil jsem si tedy z překližek „pomocné lože“ pro jeho snadnou instalaci, jeho výkres je také na jedné přiložené fotografii. V této „úpravě“ byl potom Bulldozer u nás poháněn asi ve většině případů, protože jednak ten motor byl snadno dostupný a BULLDOZER s ním i dobře létal, neboť byl lehčí o celou „elektrickou“ instalaci zapalování…
A nyní již doslovný přepis z mého tehdejšího poznámkového bloku:
Replika amerického historického modelu BULLDOZER
Když jsem v prastarém časopise Model Airplane News z roku 1945 objevil malý plánek kabinového modelu letadla s poněkud neobvyklým jménem pro letadlo – BULLDOZER – okamžitě se mi tento model velice zalíbil nejen svými tvary, typickými pro americké modely ze 40. let, ale i pro jeho praktické rozměry, umožňující transport v jakémkoliv osobním automobilu bez nějakých problémů. Rozhodl jsem se tedy postavit přesnou repliku se zachováním původní technologie stavby, což zase nebyl žádný problém, neboť model je i v originále celobalzový. Stavba je poměrně jednoduchá, tedy šlo vše velmi rychle, nejvíce času mi zabralo potahování křídla s klenutým profilem a mnohonásobné lakování papírového potahu napínacím lakem. Repliku jsem samozřejmě řešil v souladu s dnešními zvyklostmi jako řízenou RC. Hotový model vypadal nádherně, tak jsem se velice těšil na zalétávání a na požitek z pomalého a stabilního letu, který jsem samozřejmě u modelu této koncepce předpokládal.
Když konečně nastalo pěkné počasí, vyrazil jsem na letiště, nastartoval jsem motor a Bulldozera jsem bez jakýchkoliv obav vypustil do vzduchu. Co mi, ale model vzápětí předvedl, to jsem tedy nečekal! Zmítal se v kmitech kolem podélné osy z „ucha na ucho“ tak silně, že byl absolutně neovladatelný, dělal málem výkruty, ale bez mého přičinění… Díky pomalému letu a odolnosti konstrukce dopadlo nouzové přistání poměrně dobře. Byl jsem značně rozladěn… Přemýšlel jsem, jak tuto závadu odstranit a došel jsem k závěru, že tento jev asi zapříčiňuje velké lomení křídla do dvojitého véčka a současně malé směrové kormidlo. Provést úpravu vzepětí křídla by bylo velice pracné a dělat se mi jej nechtělo. Tedy se mi jako nejmenší zásah do konstrukce a tvarů modelu jevilo zvětšení plochy směrovky. Odřízl jsem původní směrovku a ihned jsem zhotovil novou – větší asi o 50 procent…se zachováním typického tvaru. Při nejbližší příležitosti šel model opět do vzduchu. Výsledek předčil mé očekávání! Bulldozer letěl nádherným klidným letem, byl přiměřeně citlivý na řízení a po zastavení motoru nádherně klouzal tak, že jsem si s ním dokonce zaplachtil i několik minut v termice. To bylo radosti!
V Milevsku 17.5.2020 Jaromír Pipek