Ze „starého“ webu KHMM.
Častokrát jsem dotazován našimi návštěvníky: proč nemáme v reportážích z našich prvopočátků fotografie. Tedy se snažím vysvětlit, že z původní webové stránky KHMM fotky prostě zmizely… Budeme se snažit naše „staré“ články znovuoživit a publikovat. Zde je jeden z nich:
BULLDOZER Jerry Stoloff – USA 1945
Tento model jsem postavil na jaře roku 2009 a byl to vlastně jeden z mých prvních historických modelů. Tyto modely vznikaly dva, jeden u mne a ten druhý v dílně Miloše Petrboka. Stavěli jsme podle plánu získaného od Jardy Pipka. Již během stavby bylo počítáno s tím, že „Bulldíky“ bude pohánět replika motoru Kubíček od Ládi Davidoviče. Tak se také stalo.
Bulldozery byly zalétnuty v průběhu dubna 2009 a měli jsme z nich radost.
Zmíním se něco málo o konstruktérovi :
Jerry Stoloff se narodil v Brooklynu v New Yorku roku 1920. Modelařit začal ve svém osmém roku věku. Stal se jedním ze zakládajících členů Brooklyn Skyscrapers Clubu, mezi jehož členy patřila taková jména jako Sal Taibi, Leon Schulman, Scotty Murray, nebo Norman Rosenstock. Z dílny Jerryho Stoloffa vyletěly například tyto modely :
-
- Diamond Demon 1937
- Yehudi 1939
- Invader 1940
- Spearhead Junior a Senior 1942
- Yogi 1943
- Swami 1944
- Bulldozer 1945
V nedávné době jsem dostal nabídku od Miloše Petrboka, zdali toho jeho Bulldozera nechci. Prý ta všechna éra nějak nestíhá olétat. Souhlasně jsem přikývl, složil požadovaný finanční obnos a odvezl jsem si model domů. Již při zpáteční cestě jsem vymyslel, že Kubíčka demontuji a nahradím jej benzínovým motorem Ohlsson.19 SP. S vervou zarputilého buldoka jsem se pustil do díla. Nejdříve jsem demontoval původní motorové lože a nahradil jsem jej novým z jasanových hranolků. Musel jsem taktéž zhotovit plechový „držák“ motoru, protože Ohlsson, kterého vlastním, pochází z roku 1947 a v tomto roce se veškeré motory této značky vyráběly v bezpatkovém provedení.
Následně jsem se pustil do výroby palivové nádrže. Originální „skleněná“ nádrž má nízký objem. Hojí se jen pro volné lety, ale pro mne nepostačující. Za základ jsem vzal zinkový obal z jednoho článku ploché baterie, kousku mosazného plechu a trubiček.
Dokončil jsem kompletní motorové lože, vše bylo lepeno epoxidem a následovalo vyvrtání upevňovacích děr pro Ohlssona, poté černobarevná podpora a úprava lakem proti palivu.
Lahůdkou byla montáž zapalování… Musel jsem udělat další „mezipodlahu“ na kterou jsem umístil veškeré díly zapalování. Cívka je opětně od pana Trojana s upraveným vn kablíkem a koncovkou s odporem. Napájecí článek je Lion o kapacitě 1500 mAh.. Poté jsem již mohl namontovat motor a vše s tím spojené.
Následovala motorová zkouška Ohlssona .19. V podstatě se ale žádná nekonala, neboť… Motor byl před nedávnem demontován z modelu So-Long a uložen do sbírky. V tomto stavu jsem jej osadil do Bulldozera. Motor naskočil téměř okamžitě a otáčkoměr udával hodnotu 6900 otáček. Motor jsem doladil palivovou jehlou a předstihem a následně jsem se dostal na hodnotu 7530 otáček. Vrtule je no-name o rozměru 9,5/6. Opětně stejná, jako v So-Longovi. Není potřeba měnit osvědčené a vyzkoušené věci. Nyní jen počkám na vhodné počasí a Bulldozera znovuzalétnu…
Tak se to povedlo, odjel jsem na letiště a Buldíka jsem vypustil vstříc oblakům. Žádné překvapení se nekonalo, prostě to letí…
Oproti původnímu pohonu s motorem Kubíček se let o dosti zrychlil a model strměji stoupá. V kluzu je model taktéž rychlejší, těch 250 gramů, co veze navíc, je znát. Nicméně to je autentický pohon a Bulldozer takto létal již v roce 1945. Bohužel jsem byl na letišti zcela sám, tak zatím nemám žádnou letovou fotografii….
Co říci závěrem?
Snad jenom: Historikům třikrát zdar !!!
V Berouně 10.5.2020
Ladislav Kulhavý