Plzeňský historik 14. ročník.
Je zhruba druhá polovina dubna a obvykle touto dobou dokončuji přípravy na naši tradičně první sletovou akci 1. května. Již mnoho let tradičně s historickými modely v Plzni. Pozvánky, diplomy, zajištění cen k vypsané soutěži, občerstvení, časoměření…. To vše letos nemusím. Covid- 19 zařídil vše za mne. Radost z toho nemám, ale opatrnost je na místě, nejsme již nejmladší a nařízení je nařízení. Můj názor není za této situace důležitý… Letošní ročník a určitě řada dalších pěkných akcí, na které se tradičně těšíme, letos prostě nebudou.
Místo tradiční pozvánky jsem se však rozhodl udělat jakýsi průřez zajímavými fotografiemi ročníků předešlých s komentářem z pohledu dnešní doby. Zavzpomínejme tedy společně na Plzeškého historika v čase zhruba 10. let nazpět. Je jistě pozoruhodné, že vždy na akci létaly modely se svojí historickou hodnotou, co nejvíce autentické a občas i členové z jiných klubů. Naše pravidla vždy respektovali.
Ročník v roce 2011 byl asi prvním, kde létaly pouze modely s autentickým pohonem, elektry a modely mimo měřítko 1:1 již nelétaly. Na první fotce z tohoto ročníku vidíme Milana Valentu Sr. a Milana Valentu Jr.. Milan mladší je dnes jedním z nejlepších RC akrobatů u nás a je pravidelným účastníkem evropských pohárových soutěží F3A. Milan starší je dále členem KHMM, ale podílí se hlavně na přípravě a podpoře našich akcí pořádaných ve spolupráci s LMK Robčice, jehož je předsedou.
Na druhém snímku vidíme Ing. Karla Kleinmonda, který pořádal v minulosti soutěže a setkávání historiků na letišti v Žichlicích u Plzně. V roce 2011 létal s tímto modelem Tomboy s motorem MP JET 0,6 Classic.
V roce 2012 si 1. května zalétal Jirka Findeis s nádherným českým modelem Korzár konstrukce Zdenko Ledviny. Model je poháněný motorem Super Atom 1,8 D. Jiří s ním létá na našich akcích dodnes. Na akcích SAMů model posbíral v kategorii CRC Atom i některé cenné kovy.
V roce 2012 měl svoji premieru i můj Coronet poháněný motorem MVVS 2,5 D/1958. Model byl stavěný pro kategorii OTMR A, která se tehdy v ČR moc nelétala. Na ME skončil model na čtvrtém místě a dodnes jej můžete vidět v galerii na Outerzone.
Pro ME ve Slávnici jsme si s Láďou Kulhavým tehdá ještě připravili pro kategorii OTMR-C modely Powerhouse poháněné motory Anderson Spitfire. Na Plzeňském historiku jsme je ladili. Na ME odlétaly ale pro výraznější úspěch byly příliš těžké a velké. Oba létaly nádherně, ale pro soutěž by potřebovaly motory o objemu 16 ccm. Získané zkušenosti jsme ale již úspěšně aplikovali o dva roky později. V roce 2012 OTMR v Čechách ještě prakticky nikdo nelétal…
V roce 2014 se sešla již pěkná řádka docela autentických modelů. Byl již patrný příklon k větším modelům. Premiéru měla Nela Jindřicha Dvořáčka z Jaroměře. Vzácný český model budil zaslouženou pozornost…
V roce 2015 jsme prvního května viděli hned několik nových a později úspěšných modelů. Prvním z nich byl Antares Pepy Bašty s replikou motoru z dílny našeho člena Ládi Davidoviče vybojoval 3. místo na ME v OTMR-A
Premiéru na Plzeňském historiku měl i model Colossus V Ládi Kulhavého s výkonným motorem Hornet.60 později bodoval na ME a v kategorii OTMR-C vybojoval stříbro a poprvé v historii modeláři z našeho klubu narušili hegemonii italských závodníků.
Na sletu se předvedl i Gladiátor s motorem Dooling .61 Karla Slupského který s tímto modelem vybojoval na na ME 3. místo v OTMR C a s dalším modelem skončil na 5. místě. Byl to v Ivančicích tehdá velký úspěch a musíme ještě přičíst titul mistra Evropy pro Láďu Kulhavého v OTMR-A s modelem Antares s motorem Torpedo .29. Vzhledem k faktu, že soutěžení je v KHMM pouze „vedlejším produktem“ naší činnosti jsme si vůbec nevedli špatně. Mělo to „něco do sebe“, ale osobně mě spíše oslovuje cesta k prezentaci zajímavých modelů historie včetně jejich pohonů a společných létání napříč republikou. Pestrost typů modelů je mnohem větší a také: Historické modely mají svoji slávu za sebou a jejich další „vývoj“ pro soutěže je historickým nesmyslem.
Tento rok měl i premiéru v Plzni pozoruhodný, skutečně krásný a nádherně létající model Saši Strnada. Argentinskou konstrukci Langosta z roku 1950 osadil motorem Letmo 2,5D. Model létá na našich sletech po celé republice dodnes….
10. ročník se poprvé létal na letišti LMK Robčice. Modelů i účastníků se sešlo dosti. Poprvé si zalétali i větroňáři a náš tehdejší člen Jirka Veinfurt představil prvního ze řady svých soutěžních modelů Sugarfoot…
11. ročník byl ve znamení větroňářů a Petr Flídr představil na historických modelech své experimentální detonační motorky vlastní výroby.
První květen 12. ročníku byl bezesporu ve znamení premiérového představení repliky pracného italského větroně Balestruccio jehož autorem je dlouholetý člen klubu Radek Loukota. Ten létal i se svým letitým a pracným modelem Slicker v jeho nejmenší velikosti, poháněným MP Jet 0,6 classic.
Raritou sletu, k radosti motorářů, byl miniaturní detonační motor o objemu zhruba 0,16 ccm který vyrobil neúnavný Láďa Davidovič.
Také 13. ročník 2019 byl ve znamení řady novinek. Bylo nevlídné a deštivé počasí. Jako zázrakem v intervalu sletu nepršelo. Poprvé létaly pouze motorové modely, neb přilehlé louky byly zaorány. Na tomto, zatím posledním prvomájovém sletu v Plzni byl patrný příklon k vyšší kvalitě a vyšší autenticitě. Je to dobrý trend v KHMM. Řadě členů již nestačí pouze věrně postavit model podle doloženého plánu, ale berou si za své pohánět takový model motorem, se kterým předloha skutečně létala. Je to z mého pohledu správný trend, ale ne každý má možnost originál motoru sehnat… Na druhou stranu členové, kteří chtějí aktivně létat OTMR, dobové motory prakticky použít nemohou pro jejich malý výkon… Naše pravidla pro stavbu ale určitě měnit nebudeme, spíše se zamyslíme nad vznikem nějaké letové kategorie právě pro tyto vysoce autentické modely. Kategorie Classic Texaco, alespoň moje představy, nenaplnila. Opět straní jen některým motorům, nejsou dotažené zásady publikace podkladů a není omezeno použití např. elektronického zapalování, které neexistovalo a ani volba pravidla pro použití motorů není optimální. Ale vraťme se k poslední odlétané akci:
Stojánka modelů byla reprezentativní a potvrzuje, kam se akce za zhruba 10 let posunula….
Nejvýraznější novinkou byl, v klubu již několikrát postavený, Powerhouse v precisním podání Luboše Zalabáka s motorem Forster .99, pro který byl model kreslen a se kterým v originálu létal.
Českou modelářskou školu zastoupil velmi pěkně provedený model VB 550 Jirky Veinfurta. Český model, český motor, dokonale autentická replika.
Poprvé v historii našich sletů se představily a byly předvedeny upoutané modely Petra Hrubého a Radka Loukoty. I takto se v KHMM posunujeme….
V mých očích byla však vrcholem sletu premiéra modelu Racek konstrukce G. Buška z roku 1941v provedení Františka Kohouta. Důsledně autentická replika postavená s precisností Františkovi vlastní. Nádherný model, který na akcích jiných klubů nelze vidět a připomenutí skvělé, byť pracné, české konstrukční školy.
A na závěr foto všech, kteří se zatím posledního ročníku účastnili. Přejme si, ať se všichni ve zdraví sejdeme na jubilejním 15. ročníku Plzeňského historika tradičně 1. 5. 2021 !!!
V Plzni 26. dubna 2020 Karel Slupský