8. Neletový slet KHMM v Dražicích
Je sobota 8. února 2020 a v kalendáři akcí našeho spolku je poznámka, že se dnes sejdeme na našem, již 8. Neletovém sletu v Dražicích. Díky předcházejícím vynikající zkušenostem opětně volíme, jako místo setkání, restauraci Zlatá brána. V předstihu máme zamluvené obědy a na místě nás očekává příjemně vyzdobený salónek a velmi ochotný personál. Úderem jedenácté hodiny se nás schází, včetně několika hostů, 29. Účastníci v podstatě reprezentují celou Českou Republiku. Nejvzdálenějším návštěvníkem je Ivan Kratkotzky ze Sence na Slovensku. Po nezbytné kávě následuje první bod a tím je společné foto.
Dalším bodem programu je zmínka o naší webové stránce, kterou nám již rok administruje firma FS Net z Berouna. Webová stránka pojala mnoho změn, které na první pohled nejsou vidět, neboť jsou ukryty ve vnitřní struktuře, redaktorský přístup mám já a Karel. Zde bych rád apeloval na Vaše příspěvky a je jedno, zdali se jedná o několik řádek, například ze stavby modelu doplněného fotkami, nebo například pojednání o nějakém historickém motoru. Každá webová stránka žije jen pokud je plněna obsahem. Za dobu naší činnosti jsme dospěli k publikačním pondělkům, tedy se snažíme o to, aby se každé pondělí na webové stránce objevila nějaká ta novinka. Bez pomoci Vás všech to prostě nelze uskutečnit. Stavějte, foťte, předávejte své postřehy a my to již publikačně zrealizujeme.
Plynule jsme přistoupili k otázce financování našeho spolku. V posledních letech byly veškeré výdaje pro chod spolku hrazeny pomocí sponzorských darů převážně od Karla a mne. A věřte tomu, že to nebyly obnosy malé. V loňském roce byl založen účet u banky (1028309346/6100) a všichni naši členové byli požádáni o spolufinancování našeho spolku formou dobrovolných darů. Díky všem, kteří přispěli se na účtu objevila celkem slušná suma ze které hradíme poplatky za webhosting, poplatky za naše domény (máme registrovány dvě: historicke-modely.cz a khmm.cz) a dále platíme platby za administrátorskou práci firmě FS Net, to znamená za všechny změny, které s Karlem požadujeme. Jednou z „nejdražších“ položek bylo předělání seznamu našich členů. Zde bylo požadováno, aby bylo viditelné nejen jméno člena, město odkud dotyčný pochází a jeho mailová adresa, ale také jeho fotografie a případně i jeho modely. Toto stálo opravdu nemalé úsilí a nakonec i peníze. Moc mě mrzí, že po všech výzvách, které jsem na členy spolku měl, tak dodnes nemám kompletní data (Vaše fotky a fotky Vašich modelů). Přitom je to tak jednoduché… Tak věřím, že se to zlepší. V neposlední řadě je financována údržba webu, což jsou například aktualizace a pojištění našeho spolku. Zde bych rád vyzdvihl a poděkoval Karlovi, neboť on je tím sponzorem, který to hradí. Do budoucna bych chtěl požádat naše členy, kteří mají tu možnost, o spolupráci s financováním provozních nákladů webu. V neposlední řadě děkuji všem, kteří poskytli finanční dar a jelikož dobročinnosti se meze nekladou, uvítáme v klubové pokladně jakýkoliv příspěvek. K 31. lednu 2020 máme na účtu 8500 korun. Minimální roční provozní náklady na pojištění, údržbu webu a složitější operace (např. zadávání nových modelů, nebo členů které dělá administrátor), představují provozně další náklady. Přesto znovu vyzývám, zašlete nám své modely a svoje fota, ať můžeme web dokončit.
Připravili jsme termínový kalendář našich akcí na letošní rok, kde najdete celkem devatenáct akcí na kterých se sejdeme. Kalendář je umístěn na webové stránce. Dále jsme obdrželi pozvánky od partnerských historických klubů SAM k návštěvě Memoriálu Radoslava Čížka, která proběhne na Rané u Loun, dále pak pozvánka na MČR historických modelů do Holešova a na ME historických modelů do Budkovic. Je na každém z nás na kterou akci vyrazí hájit barvy KHMM.
V souvislosti s kalendářem informoval Karel Slupský o následujícím: Dostali jsme nabídku od Mgr. Michala Šimka z LMK Jiřice u Humpolce. Tamní LMK nás, jeho osobou, již opakovaně zval k polétání na svém letišti. Myslím, že by bylo dobré tuto nabídku využít a udělat opět něco osvětové činnosti a představit naše modely divákům v Humpolci a okolí. Myslím, že by tato spolupráce byla perspektivní i z toho důvodu, že na oblíbeném letišti v Havlíčkově Brodě začíná být pro modeláře trochu přeplněno… Také padl návrh, že bychom v rámci této akce mohli udělat i celostátní setkání majitelů modelů typu Amigo, jako akci spadající do kategorie RETRO. Uvidíme, co bude stihnutelné ještě letos. Možná bychom mohli letos udělat jen setkání spíše neoficiální. Jako vhodný termín se mi jeví datum 1. srpna. Hodně lidí má sice dovolenou ale někteří mohou přijet právě proto….. Zatím je to jen návrh a pokud by se toho organizačně z naší strany ujal místně nejbližší Petr Knob, mohli bychom se, po projednání s Mgr. Šimkem, v Jiřicích poprvé sejít…..
Následně byla vyhlášena „kouřová“ přestávka na strávení přehršle informací. Přikládáme proto několik obrázků:
V Dražicích jsme i poměrně podrobně rozebrali možné dopady „Nařízení komise EU 947/2019“ na činnost KHMM. Zde se jako prozřetelný čin ukázala registrace „zapsaného spolku KHMM“, kterou jsme před lety provedli a jsme tak právně plnohodnotným subjektem. Celý problém provozu našich modelů má dvě části: Povolení létat a vhodné pojištění. Zatím není známa žádná prováděcí vyhláška pro podmínky ČR. Ve zhruba dvouletém přechodném období budou nastavena v ČR nějaká pravidla, která budeme muset splňovat i v KHMM. Zatím se zdá, že Ti z nás, kdož jsou současně členy nějakého LMK a mají licenci, jsou v podstatě bez problémů a nic se pro ně v otázce „povolenky“ nemění. Většina LMK jsou pobočnými spolky (p.s.) SMČR z.s. Náš klub však působí v podstatě celorepublikově a proto je pro něho výhodný právě institut zapsaného spolku, neboť i členové místních LMK mohou být současně členy KHMM z.s.. Proto pro náš klub by nebylo vhodné se stát pobočným spolkem modelářského svazu (tedy vlastně jakéhosi dalšího LMK), neb jedna osoba může být jen členem jednoho pobočného spolku. Tím by naši členové museli buď být v místním LMK (což je důležité kvůli přístupu na místní letiště) a nebo by museli právně opustit KHMM protože by jinak neměli legálně nárok na místním letišti vlastně létat. Je to tak trochu absurdní, ale právně je to pravděpodobně takto. Protože je KHMM zapsaným spolkem, bude pro nás pravděpodobně platit plně totéž, co pro SMČR. Až budou známy podrobnosti prováděcí vyhlášky, provedeme potřebné registrace na Ministerstvu dopravy a budeme i my zřejmě oprávněni vydávat vlastní licence obdobné licencím LMK. Licence KHMM a licence LMK se nijak nevylučují, neb se jednou jedná o zapsaný spolek KHMM a podruhé jde o licenci jiného zapsaného spolku, tedy licenci ve Svazu modelářů ČR.
Druhým problémem je pojištění: Již v současné době je KHMM pojištěn na škody vyplývající z naší činnosti na našich sletech. Nevíme, zda bude pojištění povinné a propojené s „povolenkou k letu“. Zatím je pravděpodobné to, že hlavně bude povinná licence umístěná na modelu, která „dohledá“ majitele, který škodu způsobil. Pojistka je vlastně věc doplňková (abych neplatil celou škodu já) a mělo by být na pilotovi, pro co se rozhodne… Licence (značka) může však být s povinnou pojistkou propojena vyhláškou obdobně, jak je tomu např. povinného ručení motorových vozidel. To zatím nevíme. Platí, že vyčkáme věcí příštích, nicméně dva roky můžeme létat jako dosud…
Následoval oběd. Netuším, jestli je to všude v restauračním zařízení standardem, nebo jestli tomu tak je pouze v restauraci Zlatá Brána v Dražicích, ale podávané porce guláše, vepřového a řízků byly opětně velikéééé a moc dobré. Ještě jedou díky. Po odpolední kávě následovala všeobecná diskuze nad modely, motory, plány… prostě nade vším, co nás zajímá. K vidění toho bylo spoustu a podrobnosti najdete ve fotogalerii. Rád bych zmínil miniaturní dieselové motory, které přivezl ukázat Petr Flídr a můžete se těšit na článek o jejich vzniku, který Petr připravuje.
Další novinku nám přivezl ukázat Martin Hurda, neúnavný stavitel a propagátor volných modelů. Martin tentokrát představil model Mercurio od italského konstruktéra Adriana Cestallaniho, rokem vzniku je letopočet 1943. Několik technických údajů: rozpětí je 990 mm, hmotnost 450 g o pohon se stará, originální benzínový motor Super Atom 098 z roku 1943. Zapalovací cívka je opětně originálem z roku 1945 (Super Spark Coil), časovač Austin Timer je taktéž originálem. Model je „ovládán“ pomocí zajímavého determalizátoru, který se používal v tehdejších létech. Více nám poví Martin, neboť taktéž chystá článek o tomto modelu. Zatím alespoň několik fotek. V tomto provedení je model pravděpodobně světovou raritou a vlastně 100% replikou. Toto je prostě historická modelařina …
Zajímavá byla diskuze nad plánem modelu Letná 56. Účastníci lezli po kolenou a pomocí měřících pomůcek kontrolovali, jestli se plán povedlo vytisknout ve správném měřítku, tedy 1:1. Do svého leteckého parku chystá model Andrej Kostík – vnuk legendárního výrobce motorů ALKO, pana Aloise Kordy
Kolem třetí odpolední hodiny začali naše řady řídnout a pomalu jsme odjížděli z tohoto sobotního setkání. Pevně věřím, že se všem líbilo. Každý si odnesl kousek pohodového dne stráveného s přáteli. Budeme se těšit na setkání na dalším, tentokrát již letovým sletem 1. května 2020 v Plzni. No a za rok na shledanou v Dražicích po deváté.
V Berouně a v Plzni 9.2.2020
Ladislav Kulhavý a Karel Slupský
Historikům třikrát zdar !!!
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.