Příběh se jménem Antares.
O tomto modelu jsme toho na našich stránkách napsali velice mnoho. Aby také ne. Model líbivých tvarů konstruktéra Jaroslava Brože dokáže nadchnout nejednoho modeláře. Tomuto kouzlu jsem propadl i já…
Model číslo 1.
Svého prvního Antaresa jsem začal stavět v zimní sezóně 2014/2015 a to z prototypové stavebnice od Oldy Palasmana. Práce šla, díky vysoké předpracovanosti a perfektně pasujícím dílům, pěkně od ruky. Pro pohon byla v prvopočátku zvolena replika motoru ALKO 7,5 od Ládi Davidoviče. Postupem času jsem se rozhodl, že s Antaresem zkusím létat v kategorii OTMR-AB. Zhotovil jsem ještě jednu identickou motorovou přepážku, kterou jsem tentokrát osadil motorem KB Torpedo.29. V této konfiguraci model odlétal spoustu tréninkových letů a zadařilo se mu i na ME 2015. Prostě jedna velká spokojenost. Éra Antaresa s pořadovým číslem jedna skončila jednu srpnovou sobotu 2015, kdy byl z nebe doslova sestřelen jiným modelem…
Model číslo 2.
Po odeznění hořkosti jsem se rozhodl, že eroplán postavím opětně a budu jej koncipovat jako repliku repliky. Tedy stejné zbarvení a stejný pohon. Po nějakém čase jsem obdržel mnou objednané stavební díly, opětně vyfrézované Oldou. S vervou jsem se pustil do práce a v průběhu jara 2016 byl model v kostře připraven na potažení. Žádná nepředloženost se nekonala a tak byl model po dokončení úspěšně zalétnut a připraven na nadcházející MČR historických modelů ve Valašském Meziříčí. Jeden srpnový pátek na letišti v Chřibské (ach ta Chřibská) jsem odstartoval k jednomu z tréninkových letů… Bohužel při přechodu z motorového letu modelu prasklo křídlo (mojí pilotní chybou). A bylo hotovo, následoval tvrdý náraz do země a totální destrukce modelu….
Model číslo 3.
A dalo by se říci konec. Řekl jsem si, že více již model Antaresa stavět nebudu a čas věnuji jiným projektům. Ale znáte to… Již v únoru 2017 byl další model v kostře. Z předchozích modelů jsem použil podvozek, který vždy přežil, stejně tak, jako motorová přepážka s veškerou instalací a motorem. Oproti předchozím modelům jsem udělal jednu změnu – dělené křídlo. Obě poloviny se tentokráte nasouvají na dva ocelové dráty a proti vysunutí jsou pojištěny šroubovanou spojkou. V této fázi stavby jsem díky rekonstrukci domu model na více jak rok odložil… Teprve v zimě 2018/2019 jsem model dokončil. Zvolil jsem opětně stejnou povrchovou úpravu pouze s tou změnou, že se nejedná o červený Airspan, ale červeně obarvený Vlies. Model byl kompletně dokončen a úspěšně zalétán. Svůj soutěžní křest si odbyl na MČR 2019 na letišti Raná u Loun. Momentálně je uložen k zimnímu odpočinku a má před s sebou poletování v modelářské sezóně 2020. Pevně doufám, že bude mít více štěstí, neboť stavět čtvrtého….to už opravdu ne.
V Berouně 5.1.2020 Ladislav Kulhavý
Historikům třikrát zdar !!!