Rok 1939 a tehdejší česká „motorová modelařina“…
Doba před 80 roky, konkrétně rok 1939, byl pro naše národy vzhledem k tehdejším velice neblahým politickým událostem dobou sice velice smutnou a nezapomenutelnou, ale z hlediska české „modelařiny“ (kromě některých těch všeobecně známých a neblahých událostí…) v podstatě také znamenala i začátky „české motorové modelařiny“ a je tedy docela vhodné a dost důležité, když si to ještě před koncem letošního roku 2019 trochu více připomeneme…
Před koncem 30. let se totiž v naší „modelařině“ pod výrazem „motorový model“ většinou rozuměl jen model na pohon gumovým svazkem! Až v posledních 30. letech se začaly hlavně ve světě objevovat první skutečně použitelné spalovací motory, vhodné i pro pohony modelů letadel. Tuto dobu máme naštěstí dost podrobně „zdokumentovanou“ v našich modelářských archivech, jednak v modelářském časopise MLADÝ LETEC, což byl oficiální časopis organizace Masarykova letecká liga (M.L.L.), ve kterém se o nich psalo už v několika číslech od jara 1937 až roku 1939 (autorem těch odborných článků o motorech byl vždy pan Karel Pečiva, konstruktér továrny „Letov“), ale hlavně v tom roce 1939 také vyšla „legendární“ knížka Jaroslava Vyskočila „Jak zhotovím letadélko s benzinovým motorem“, která se stala takovou „bibli“ pro tehdejší začínající letecké modeláře, kteří se chtěli věnovat létání se spalovacími motory, tehdy novými pohonnými jednotkami pro modely letadel…!
Kniha měla tuto obálku :
a začínala už zajímavým „úvodem“, který přepisuji v plném znění:
ÚVOD
V poslední době se jevila naléhavá potřeba odborné příručky, která by přístupnou formou projednávala o stavbě modelů letadel s benzinovými motorky. Proto jsem se rozhodl napsati knihu o motorových modelech, kterou si dovoluji předložiti modelářským pracovníkům v naději, že bude přijata právě tak příznivě, jako předešlá má kniha „Konstrukce modelů letadel“. Obě knihy tvoří nyní souvislý celek, neboť se vzájemně doplňují. Poněvadž je nutné, aby se čtenář dříve, než přistoupí k stavbě modelů, obeznámil s nejužívanějšími typy benzinových miniaturních motorů, přináším jejich popis na prvním místě. Pohon modelů gumou nemohl trvale uspokojiti náročného modeláře, který požadoval nejen výkonnost, ale hledal i poučení ve vztazích k velkým strojům. Touha všech leteckých modelářů směřovala přiblížiti se provedením pokud možno skutečným letadlům a zvýšiti výkonnost, jež je u modelů na gumu omezena. Chyběla zde však motorová jednotka, která splnění těchto podmínek byla nutným předpokladem. Byly zkoušeny různé motorky s více nebo méně uspokojivým výsledkem. Nejdříve k nám přišly z Německa motorky na stlačený vzduch, které se později i u nás vyráběly, avšak výkonnost nebyla valná. Tak se stalo, že zdokonalené modely poháněné gumou překonaly svými výkony několikanásobně modely s motory na stlačený vzduch; tím ztratily tyto motorky svoje životní opodstatnění. Bylo tedy nutno hledati jinou pohonnou jednotku, která by splňovala stále rostoucí požadavky modelářů. Objevily se na trhu benzinové motorky anglické a německé výroby. Tyto motory měly však příliš velký obsah válců a byly příliš těžké, takže bylo nutno stavěti pro ně modely značně velikých rozměrů (až i čtyři metry rozpětí), což bylo nejen dosti nepraktické, ale i velmi nákladné. Z těchto důvodů nedoznaly valného rozšíření. Konečně se podařilo Američanům několik velmi lehkých konstrukcí miniaturních motorků velmi výkonných, které znamenaly úplný převrat v motorovém modelářství. Od této doby zájem o modely s benzinovými motory stoupá a počat motorových modelářů se stále zvětšuje. I u nás se horečně pracuje na nových modelech, jejichž výkony nezůstávají nijak pozadu za výkony zahraničních modelářů. Většímu rozvoji našeho motorového modelářství je na závadu poněkud vysoká cena amerických motorků, ale i tato překážka bude jistě brzy odstraněna. V poslední době bylo podrobeno zkouškám několik prototypů benzinových motorků s velmi dobrými výsledky, které prokázaly, že naše výrobky jsou úplně rovnocenné s americkými. Nižší cena jistě umožní další rozmach českého motorového modelářství.
V Praze 15. června 1939 JAROSLAV VYSKOČIL
V dalších letech se ukázalo, že „předpověď“ Jaroslava Vyskočila byla naprosto správná a zmíněné legendární americké motory byly postupně nahrazovány českými motory LETNÁ a BUŠ výroby Gustava Buška, známého to spolupracovníka J. Vyskočila a také dalšími českými značkami, například AL-KO, REX, IPRO IKAR a dalšími… O té době našich „motorových začátků“ také pěkně píše Jiří Kalina ve své světoznámé knížce „Modelářské motory“, I. díl z roku 1980!
V knize J. Vyskočila z roku 1939 byly především podrobně popsány americké motory BABY CYCLONE, BROWN-JUNIOR, OHLSSON MINIATURE a HUSKY JUNIOR, potom německé motory KRATZSCH a ARGUS. Dále tam byl stručně popsán český motor BLESK konstrukce J. Brože a hlavně potom několikastránkový popis a dílenské výkresy pro amatérskou výrobu „českého motoru o výkonu 0,2 HP“, což byla v podstatě „kopie“ osvědčeného amerického motoru BROWN-JUNIOR, která byla vyrobená v několika kusech panem J. Knopem, odborným učitelem státní průmyslové školy. Jako zajímavost tam byla už uveřejněna i jedna fotografie českého motoru LETNÁ, který se dle připojeného textu „jakostí úplně vyrovná americkým motorům; jeho cena je však nepoměrně nižší“. Dále byly v knize také popsány potřebné informace pro zhotovení elektrické instalace zapalování benzinových motorů, popisy některých důležitých konstrukčních prvků motorových modelů a hlavně také 16 rozkládacích tabulek s výkresy českých (některé podle nich stavěné jsou velmi populární dodnes…) a amerických motorových modelů! Většinu v knize popsaných spalovacích motorů prodával koncem 30. let Jaroslav Vyskočil ve své modelářské prodejně „První pražský modelářský sklad leteckých potřeb“ se sídlem Praha-Letná, ul. U Akademie č. 9, americký motor BABY CYCLONE tam třeba tehdy stál 690 korun a později (ve 40. letech…) tam český motor LETNÁ 6 výroby Gustava Buška (tehdejšího spolupracovníka J. Vyskočila…) jen 480 korun!
Kdo z našich modelářů chce vidět jednak originály výše uvedených knížek J. Vyskočila a také originály těch „legendárních“ amerických a českých motorů z konce 30. let minulého století, tak může v sobotu 26.10. 2019 navštívit „Setkání sběratelů modelářských motorů“, která se koná v Benešově u Prahy v restauraci „Na Bejkárně“ (Hodějovského 1707) od 10 hodin.
V Milevsku 20.10.2019 Jaromír Pipek