9. Svatováclavský slet v Plzni 28. 9. 2019.
Tradičnímu sletu, na závěr letové sezóny, předcházelo velmi nepříznivé počasí. Celou noc před sletem v Plzni pršelo a drobně mžilo, na severním okraji města ještě před devátou hodinou ranní. V místě letiště však nepršelo a tak jsme s Jirkou Veinfurtem začali vše připravovat na tradiční desátou hodinu….Dostavili se všichni přihlášení piloti a další účastníci přijeli neohlášeni.
V 10.15 hodin bylo počasí stabilní, probleskovaly sluneční paprsky a tak jsme absolvovali tradiční nástup s vymezením letového prostoru a dalšími informacemi o průběhu dnešního dne. Slet byl zároveň vyhlášen jako slet preferující účast kabinových modelů a těch se sešla nadpoloviční většina z cekového počtu 25 motorových historiků. Větroně nebyly vypsány.
Ač se jednalo o závěrečné polétání s motorovými modely, překvapilo i několik novinek, které zde představím:
Nádherně provedený model Falcon předvedl a učil létat Buhumil Matouš z Českých Budějovic. Pro vlastní radost postavený model je poháněn čtyřtaktem Saito a svojí povrchovou úpravou se liší od všech ostatních Falconů u nás létaných. Zkrátka historická modelařina pro radost, bez soutěžních ambicí má svůj smysl a jsem rád, že regule KHMM tento přístup umožňují. Jinak bychom tyto modely asi létat neviděli…. Perfektní práci Bohouše posuďte na následujících snímcích. Model, pro který mi slet „kabiňáků“ dává smysl…
Hned dva nové modely přivezl Jirka Veinfurt. Jedná se o cíleně soutěžní modely Record Breaker a Simplex v barvách typických pro Jiřího.
Record Breaker, konstrukce Chestera Lanza z roku 1939, je vybaven motorem AL-KO Super 14 ccm a je stavěn pro kategorii Classic Texaco. Výkonem motoru a letovými vlastnostmi je předurčen k dosahování met nejvyšších v této, historicky nejautentičtější soutěžní kategorii, na půdě soutěží SAM klubů…
Známý a hojně stavěný model Simplex, konstrukce Paula Plecana z roku 1941, je poháněn rovněž českým motorem IPRO IKAR 6,3 ccm. Dnes měl premiéru a absolvoval svůj první zalétavací let. Zajímavé na modelu je právě použití motoru. Jedná se o perfektní „příruční benzíňák“ vhodný pro prezentaci autentické historické modelařiny za každých letových podmínek.
Třetí mnou zaznamenanou novinkou byl malý model Jiřího Šusťáčka pro kategorii CRC Classic 0,6 ccm. Snorky, konstrukce z roku 1949. Krásně postavený model jsme dnes viděli poprvé a k naší smůle nejspíš naposledy. Model totiž Jiřímu v silném větru ulétl za horizont a zatím se jej nepodařilo nalézt….
Z dalších modelů jsme dnes viděli například Satyra Františka Beránka. Krásný model konstrukce Jiřího Smoly je vždy atraktivní…
Zkoušely se i motory: Legendární benzínový Brown Jr. .60 „rozběhával“ Miroslav Vaněk a zadařilo se. Benny Boxcar s ním nakonec odlétl.
Na několika dalších snímcích můžete nasát atmosféru posledního letošního většího motorového letového setkání KHMM.
V průběhu dne vítr postupně zesiloval a tak v odpoledním čase zvítězila v programu naše improvizovaná občerstvovací stanice. Zákusky z výroby manželek, káva, čaj, nealkoholické pivo a výborné párky pomalu nahradily nelétatelné počasí. Probraly se trochu plány do budoucna. I přes poměrně krátkou dobu letově příznivého počasí si zalétl každý, kdo se na to cítil a pokud ne, tak alespoň pobyl mezi modely a modeláři stejně „postiženými“. Vždyť je to zase na delší dobu s historickými motoráky, klubově a v tomto rozsahu, naposled…
Na bezproblémovém chodu občerstvení se tentokráte podílely naše drahé manželky zejména Loukotová, Kulhavá a Slupská. Děkujeme !!! Dík patří i všem, kteří přispěli svými výrobky do sladkého i slaného bufetu. . Vše bylo výborné a je zajímavé, že je každý rok jiný sortiment.
Dík patří samozřejmě i LMK Robčice a hlavně Milanům Valentovým sr. a jr. za perfektně připravené letiště.
Upomínkové diplomy a nálepky, část občerstvení poskytla moje firma, akci pomohl zajistit logisticky i Jiří Veinfurt.
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.
Tak zase za rok a hlavně v pohodě a zdraví, na stejné akci !!!
Psáno v Plzni 28. 9. 2019 Karel Slupský