AMIGO, tentokráte od pamětníka jeho vzniku.
Po pulikaci mého článku o modelu Amigo II. spolu s mým osobním pohledem na dobu ve které jsem se na tento model upnul a dlouho toužil po jeho stavbě, se objevil v mojí poště zajímavý článek, který mi zaslal Ing. Petr Mareš. Autorem článku však je pan Richard Metz, dnes asi jeden z nejstarších pamětníků modelářské historie v okolí Kladna, dodnes aktivní modelář, jeden z nejbližších kolegů Radka Čížka. Od prvního řádku mě jeho povídání o genezi modelů typu AMIGO zaujalo. Požádal jsem jej tedy o souhlas, zda mohu jeho článek použít a publikovat na našem webu. Zároveň mi ing. Mareš slíbil doplnit článek plánky ze svého archivu. Celé jsem to nějak „namixoval“ a výsledek máte před sebou.
Děkuji tímto jak Petru Marešovi, tak hlavně Richardu Metzovi za přiblížení dalšího kousku historie leteckého modelářství. Doufám, že naše pohledy do historie očima přímých účastníků mohou mít i své pokračování. Ostatně, určitě by byly zajímavým počtením i vzpomínky samotného Richarda na dobu, kdy aktivně létal volné motorové modely, což již dnes není příliš známo…. /Karel Slupský – editor/
Předávám tedy slovo Richardu Metzovi :
Nejdříve jeden obrázek z katalogu firmy Graupner
AMIGO – Graupner
Trochu historie o firmě GRAUPNER. Firma byla založena po druhé světové válce panem Johannesem Graupnerem , sídlo firmy bylo a asi je i teď v městě Kirchheim-Teck v Německu. Od svého vzniku vyráběla firma stavebnice modelů letadel a možná také nějaké jiné produkty pro modeláře (spalovací motory, RC soupravy a jiné drobnosti). V nabídce firmy bylo mnoho typů modelů jak volně létajících, tak upoutaných a později také s RC ovládáním. Mezi českými modeláři bylo známých mnoho typů, jako větroně JOLLY, BETA, FILOU, pro mladé modeláře model Der kleine UHU, později modely CIRUS, HI-FLY, DANDY, motorové modely TAXI, TERRY, TOPSY a další.
Jeden z nejznámějších větroňů byl ale model AMIGO, ve stavebnici byl vydán v několika provedeních pod názvy AMIGO, AMIGO II, AMIGO III a AMIGO IV. Pokud je mě známo, tak popíši jednotlivé typy AMIGA.
AMIGO – stavebnici firma Graupner nabízela od roku 1960, rozpětí je 1.717 mm, tuším že se jednalo o model kategorie A2. Původně bylo model jako volný, později také s ovládáním RC aparaturou. Od ostatních typů Amig se vyznačuje tím, že měl výškovku uloženou před směrovkou. Na plánku, který byl se stavebnicí dodáván, jsou nakresleny dvě výškovky, jedna pro volný let s použitím determalizátoru, druhá s klapkou směrovky a výškovky pro RC ovládání. Já osobně jsem tuto stavebnici neviděl, jen vlastním originální plánek modelu. Model jsem podle plánu postavil a má ho Petr Mareš, který ho vybavil dobovou červenou RC soupravou Graupner upravenou na 2,4 GHz.
AMIGO II.- tento typ je asi nejvíce znám mezi našimi modeláři, protože byl kdysi také prodáván v našich modelářských prodejnách v omezeném počtu. Stavebnice byla nabízena od roku 1966 a oproti modelu AMIGO bylo jeho rozpětí zvětšeno na 2.000 mm.
Model byl opět nabízen jako volně létající a také v RC provedení. Plánek ve stavebnici byl jako volně létající a také byl vložen do stavebnice zastavovací plánek pro RC vybavení. RC vybavení nebylo ještě proporcionální jednalo se RC soupravu VARIOTON a serva BELLAMATIC II. Sám jsem tenkrát tento typ postavil, protože jsem už vlastnil tuto RC soupravu. S modelem jsem byl velmi spokojen, na důkaz toho, jsem si tento typ letos opět postavil, ale již s modernější RC soupravou VARIOPROP na 2,4 GHz.
AMIGO III. – tento model byl ve stavebnici nabízen v roce 1990 a je pokračováním AMIGA II, je jen trochu konstrukčně upraven, rozpětí má stejné, tj. 2.000 mm, už není v provedení pro volný let, ale již s RC ovládáním směrovky a výškovky. Jen pro zajímavost jsem si tento typ také postavil, ale už jsem si ho upravil pro pohon elektromotorem.
AMIGO IV. – stavebnice byla nebo snad i je v prodeji od roku 2011, kdy je nabízena v modelářském katalogu. Tento typ je úplně stejný jako AMIGO III, jelikož mám oba originální plánky tak jsou úplně stejné, jen se liší názvem. Nevím z jakého důvodu to firma udělala, asi z nějakého prodejního, nevím.
Tolik o jednotlivých typech AMIGO. Pokud někdo z modelářů má také jiné informace, byl bych rád kdyby se s nimi se mnou podělil.
Na závěr ještě malé doplnění k modelu AMIGO. Mezi modeláři se traduje, že typ AMIGO navrhl pro firmu Graupner známý modelář pan Radoslav Čížek. Ještě za jeho modelářského života jsem o tom s ním mluvil a on mě to potvrdil, že je duchovním otcem tohoto modelu a že byl požádán někdy v roce 1952 šéfkonstruktérem firmy Graupner panem Fredem Militky, aby pro firmu navrhl nějaký hezký a dobře létající model větroně. Radek tak učinil, ale model navrhl a nakreslil podle jeho představ. Firma mu ale sdělila, že pro výrobu stavebnice musí jeho vnitřní konstrukci poněkud upravit, že vnější tvary a profil křídla bude zachován, jen bude upravena vnitřní konstrukce. Tak jak původně model měl vypadat a jak ho Radek nakreslil, tak v naší republice nebyl nikdy vydán a nikde publikován. Později Radek nakreslil jen takový třípohledový výkres, který publikoval ve ZPRAVODAJI SAMu 95. Tento výkres je také zařazen v ALMANACHU který jsem v roce 2001 zpracoval k životnímu jubileu Radka Čížka. V Almanachu se jmenuje La MOUETTE a vyrábí ho firma Classic Models. Název dostal na žádost francouzských modelářských publicistů při návštěvě u Radka Čížka doma, kdy po něm chtěli nějaký nový model pro publikování ve Francii. Název je to ryze francouzský, česky to je Racek. Takže vlastně z prototypu AMIGA jsou nyní modely dva- AMIGO a LA MOUETTE!
Toto jsou moje znalosti o modelu AMIGO a pokud má někdo něco k doplnění, prosím aby to zveřejnil, nebo mě s tím seznámil, předem mu děkuji.
Richard Metz