Rožmitál 2019 – slet na který budeme dlouho vzpomínat.
Úvodní snímek naší reportáže charakterizuje celý dnešní den na modelářském letišti v Rožmitále pod Třemšínem. Nádherná krajina Brdských lesů se zámkem v Rožmitálu a symbol našeho klubu – letící Satyr….
O letošním ročníku sletu můžeme hovořit jen v superlativech. Jeho parametry lze stručně shrnout přibližně takto: Nádherné letní počasí se slabým proměnlivým větrem, rekordní počet létajících pilotů v počtu 21 přihlášených a dalších pěti , kteří přijeli bez registrace a více než čtyřicítka historických modelů /z toho 3 větroně/, postavených v měřítku 1:1 a poháněných pouze spalovacími motory, často originály, nebo replikami historických motorů. Rovněž škála zastoupených typů modelů byla nevídaná. Představeno bylo několik novinek o kterých se zmíním dále. Dokonale připravená plocha místního letiště a jeho okolní louka, spolu se zázemím v podobě přístřešku, občerstvení a malého organizačního týmu akce kolem Ivana Hejry. Toto je v Rožmitále již samozřejmost na kterou jsme si již zvykli. Kdo někdy nějakou akci organizoval, tak si uvědomí ono množství práce, které je nutno vynaložit. Jedinou odměnou pořadatelům je množství modelů, jejich pestrost a spokojenost účastníků…. Ivan Hejra zkrátka umí a kdo neumí, tak vejrá…
Ještě před oficiálním začátkem akce se udála jedna drobná a radostná událost: Z Havlíčkova Brodu přivezl Karel Svoboda torzo nalezeného, na sletu 25.5.19 ulétnutého Tomboye Josefa Bašty. Model sice prolétl plotem, ale trup s motorem a výbavou je téměř neporušený. Předání jsme zaznamenali na následující fotografii…
Tradičně v 10 hodin vyhlašuje Ivan Hejra zahájení letošního ročníku, určuje letový prostor a vyhlašuje další kolo „korespondenční“ soutěže pro majitele modelu Tomboy, kterou organizuje Pepa Bezemek. Následuje tradiční foto.
Pohled do stojánky modelů byl letos velmi zajímavý, množství modelů překvapující. Je s podivem, kolik typů modelů se sejde na sletu, pokud není akce svázána žádnou soutěží, která vždy vede k redukci létaných typů. Osobně jsem přesvědčen, že budoucnost historické modelařiny určitě nevede přes soutěžení „pseudosvazarmovského“ typu, ale spíše v setkáních a sletech ve formě, kterou KHMM provozuje, kde případná soutěž je pouze doplňkem sletu. Historii to sluší vice a není žádný důvod měnit měřítka modelů, vymýšlet modely na které jsou evidentně nedostatečné podklady, vytvářet modely s pohonem který neexistoval v době vzniku… Dá se to shrnout do dvou slov: Pokora k historii.
Po desáté hodině jsme začínali všichni létat, každý podle chuti a své zručnosti. Naprostá pohoda, ve vzduchu bylo vždy několik modelů současně, nikdo nikomu nepřekážel, fotografové si přišli na své… Rádi jsme se pozdravili i s nestorem historické modelařiny a jedním ze zakladatelů KHMM Jaromírem Pipkem.
Mezi letošními novinkami mě osobně nejvíce zaujal New Ruler z roku 1940, jehož repliku na motor Mc.Coy 0.49 představil Michal Tesař. Nádherná práce, které nelze nic vytknout, dokonalý letový projev a termický talent. Michal si ve dnešním počasí užil nejméně půlhodinový termický let modelu.
Dalším nejvíce obdivovaným modelem, který sice úplnou novinkou není, ale většina účastníků ji neviděla v letu, byl model Petra Hrubého z líhně v Králově Dvoře u Berouna. Cobra s motorem Hornet.60 je pracný, málo vídaný, letově velmi talentovaný model, který je ozdobou každé akce s historickými modely. Dokonalá replika včetně autentického pohonu.
Další novinkou, tentokráte z opačného velikostního pole, byl model Skylark Michaela Vosiky z Rudy nad Moravou. Replika je poháněna „hranarým“ motorem Pfeffer 0,6. Michal malé modely zkrátka umí…
Novinkou byl i tento představený model konstrukce Franka Zaice. O této pěkné replice Miss Science se 4T motorem však nemáme bližší údaje, neb účastník nebyl přihlášen cestou našeho webu. Pěkný model, škoda že nevíme více podrobností. Dvouvzpěrový podvozek však neodpovídá originálu, nicméně každý nějak s autentickou modelařinou začínal a drobnou chybku pro tentokrát můžeme toletovat, neb jinak je model velmi pěkný. Přihláška na webových stránkách není zbytečná, neb psát můžeme jen o modelech, o kterých máme alespoň základní data…
Novinkou na sletu bylo i letové představení upoutaných modelů Petra Hrubého a Michala Vosiky. Model D-131 z roku 1950 byl publikovaný v prvním ročníku Leteckého modeláře a s motorem KB Torpedo.29 má opravdu pěkný letový projev.
Pěkně si zalétal i Petr Knob z Chotěboře, který se sletu v Rožmitále zúčastnil poprvé. Jeho Vixen, stavěný pro soutěže NMR 2,5 v SAMech, je velmi fotogenický a dnes naplno ukázal svůj termický talent…
Seriálové soutěže s modely Tomboy se účastnili i Václav Křen z Plzně a Karel Svoboda z Havl. Brodu. Zejména Václavovi se dnes dařilo….
V odpoledních hodinách jsme si zalétali i s modely RETRO dle specifikace KHMM. Úplnou novinkou byl let modelu Middle Stick Františka Kohouta. Model známe z katalogu Graupner ze 70. let minulého století. Klasiku představuje i pěkný Kubíček s motorem Jena 1 ccm Karla Svobody. Amigo 2 v úpravě Houlberg létal Karel Slupský.
Bylo toho k vidění hodně zajímavého. Více uvidíte v naší fotogalerii. Závěrem nezbývá, něž poděkovat všem nadšencům, členům i nečlenům KHMM za účast. Organizátorům z LMK Rožmitál a hlavně Ivanu Hejrovi za perfektně odvedenou práci. Děkuji i Miroslavu Doležalovi za jeho fotagalerii z dnešní akce.
Slet skončil, prázdniny mohou začít !!! Ať se ve zdraví, třeba ještě v hojnějším počtu, sejdeme na sletu, na stejném místě v roce 2020 !!!
Fotogalerii najdete ZDE.
Psáno v Plzni 30. 6. 2019 Dr. Karel Slupský