Vzpomínka na zimu, aneb saně podruhé…
Polár – sněžné saně z roku 1948 na motor Super Atom 1,8.
Je to již nějaký pátek, co jsme s Michaelem Vosikou postavili oba sněžné saně. Jeho Polár už absolvoval pár jízd a já, jelikož dokončení se protáhlo to na sněhu nestihl. Jenže letošní zima byla i se sněhem a tak si dovolím odprezentovat toho svého POLÁRa. Celý rok ležel (stál) na skříni, až jednoho zimního dne roku 2019 jsem se rozhodl ho vyzkoušet na sněhu. Můj motor – originál z roku 1946 chytá dobře a i přes svůj věk dobře chodí. Šel jsem ho tedy zkusit. Se mnou se pokusu zúčastnil i dvorní kameraman – můj otec Standa, který vše zaznamenal. Je vidět na přiloženém videu, že Polár se krásně prohání po zmrzlém sněhu. Bohužel absence vodící lišty na spodní straně hlavní lyže z něho udělá spíše neřízenou střelu. Nic méně po zmrzlém povrchu jezdí parádně. Ovšem stačí jakákoliv nerovnost, Super Atom Polára vytáhne při jízdě i trochu výš a on bez problému poskočí a jede úplně jinam, než měl původně namířeno… Skončil na silnici a po té se i převrátil, což mělo za následek převrácení, ulomení špičky hlavní lyže a poškození dřevěné vrtule. A tak se šlo opravovat. Po slepení Epoxidem jsem po nějakém čase opět zkusil štěstí. Jenže zrovna napadl na zmrzlý sníh čerstvý prašan a i když ho nebylo málo, pouze vrstvička, stačilo to k problémům s rozjezdem. Polár se musí strkat dokud nemá svoji rychlost, zvýšení otáček motoru je samozřejmostí. A opět poskakování na hrbolech mění jeho směr jízdy. No, jsou to saně, model letadla je úplně něco jiného, ale za pokus to stálo. Sice to zase odnesla vrtule, ale je vidět že naši předci konkrétně pan Procházka věděl co kluky v zimě bude zajímat už před 71 roky.
Následuje pár obrázků.
Video naleznete ZDE.
Ještě dodám, že se během roku podařilo Míšovi sehnat doposud námi neobjevený plán – návod na stavbu Polára. Nic méně jsme na těch svých saních neudělal nic jinak a vše je podle originálních podkladů správně.
Petr Knob, Blatnice, toho času 23.6.2019