Aktualita k přípravě 13. ročníku sletu „Plzeňský historik“ dne 1. 5. 2019.
Letos odlétáme již 13. ročník Plzeňského historika na letišti Milana Valenty v Robčicích u Plzně. V letošním ročníku nemáme k dispozici plochu pro létání s větroni, kde je aktuálně zaseto a tak letos budou létat pouze motorové modely. To je tedy první aktuální změna.
Další novinkou bude vypsání soutěže v kategorii Classic Texaco. Když se asi před dvěma lety objevila první informace o vzniku této kategorie dle návrhu Eda Hamlera, byl jsem tímto nápadem potěšen, neb je to, dle mého názoru, krok správným směrem v historické modelařině provozované v klubech SAM. Pravidla byla však hned v samém počátku naprosto znehodnocena na ME v Maďarsku. Původní myšlenka ztratila svůj smysl úpravou modelářů, kteří v podstatě asi žádné historické motory nikdy neprovozovali…. Toť ale můj úsudek… Potěšila mě proto snaha SAMu 95 o obnovu této kategorie podle původního návrhu. Rozhodl jsem se na našem sletu podpořit tuto snahu a 1. 5. 2019 si, jako doplněk sletu, zalétneme soutěž Classic Texaco !!
V našem klubu létá poměrně dost modelů, které pravidlům vyhovují a stačí pouze zhotovit přesnou nádrž pro objem paliva dle letové hmotnosti modelu. Objem nádrže musí přesně odpovídat hmotnosti modelu podle zásady na 100 g hmotnosti 1 ccm paliva. Z tohoto důvodu je nejlépe použít plastové injekční stříkačky různých objemů. Sám jsem zkusil tuto úpravu přímo pro motor Ohlsson .56 Gold Seal přímou záměnou původní nádržky a připevněním nové na původní místo. Lze to takto vyřešit prakticky na každém, stejně konstruovaném motoru např. Brown Jr., ALKO 7,5 a podobných. Vše je patrno z následujících fotografií:
Píst je zalepen na patřičném objemu a celá stříkačka je po ztuhnutí zkrácena. Původní sací trubička je ponechána. K základně původní nádržky je potom vyrobená nádržka přišroubována přímo do původní trysky injekční stříkačky. Otvor pro sací trubičku je přesně vyvrtán tak, aby těsnil a na závěr je vsazena a zalepena odvzdušňovací a plnící trubička v místě plnícího otvoru původní nádrže.
Pro úplnost přetiskuji návrh pravidel, který byl publikován na webu SAMu 95 a před tím i na webu SAMu 78.
Classic Texaco (klasické Texaco)
– cíl této kategorie: Navržena byla tak, aby podporovala stavbu a létání s velkými modely, které se účastnily historických vytrvalostních soutěží sponzorovaných společností Texaco Oil Company v polovině 30-tých let 20. století.
– soutěžit lze s motorovým modelem v originální velikosti, navrženým před rokem 1940.
– pohon je originálním benzínovým motorem s jiskřivou svíčkou, který byl vyroben před rokem 1945 a jejich repliky.
– detonační motory, motory se žhavicí svíčkou, konverze motorů a škrticí klapky jsou zakázány.
– požadované je RC ovládání vypnutí motoru kvůli bezpečnosti.
– palivo musí být jen benzín nebo benzen.
– minimální plošné zatížení je 30,5 g/dm2.
– objem palivové nádrže nesmí být větší než je maximální dovolená kapacita přídělu paliva v závislosti na hmotnosti modelu, jak je uvedeno v tabulce.
– nádrž musí být umístěna tak, aby bylo možno její obsah snadno kontrolovat.
– pořadatelé při přejímce modelů model zváží, přeměří objem nádrže a zaznamenají objem nádrže do letové karty. Tento záznam ověří podpisem.
– příděl paliva pro Classic Texaco je 1cm3 na každých 100 gramů hmotnosti modelu.
– hmotnosti modelů se zaokrouhlují k nejbližšímu násobku 100 gramů takto:
Hmotnost modelu v gramech / objem paliva v cm3:
0 – 649g 6 cm3 2350 -2449g 24 cm3
650 – 749g 7 cm3 2450 – 2549g 25 cm3
750 – 849g 8 cm3 2550 – 2649g 26 cm3
850 – 949g 9 cm3 2650 – 2749g 27 cm3
950 – 1049g 10 cm3 2750 – 2849g 28 cm3
1050 -1149g 11 cm3 2850 – 2949g 29 cm3
1150 -1249g 12 cm3 2950 – 3049g 30 cm3
1250 -1349g 13 cm3 3050 – 3149g 31 cm3
1350 -1449g 14 cm3 3150 – 3249g 32 cm3
1450 -1549g 15 cm3 3250 – 3349g 33 cm3
1550 -1649g 16 cm3 3350 – 3449g 34 cm3
1650 -1749g 17 cm3 3450 – 3549g 35 cm3
1750 -1849g 18 cm3 3550 – 3649g 36 cm3
1850 -1949g 19 cm3 3650 – 3749g 37 cm3
1950 -2049g 20 cm3 3750 – 3849g 38 cm3
2050 – 2149g 21 cm3 3850 – 3949g 39 cm3
2150 – 2249g 22 cm3 3950 – 4049g 40 cm3
2250 – 2349g 23 cm3 4050 – 9999g 40 cm3
– před startem může být motor v chodu a nádrž se může doplnit na přidělené maximum při běžícím motoru.
– všechny modely v kategorii Classic Texaco musí startovat ze země (ROG).
– započítaný výsledek je nejdelší čas letu modelu z 3 startů s neomezeným časem letu.
Tolik původní znění pravidel. Z hlediska KHMM doplním, pro jistotu, ještě jeden bod navíc, který na akcích pořádaných naším klubem budeme požadovat, ač se domnívám, že jeho splnění je pro každého modeláře samozřejmostí: K potahu modelů je možno použít hedvábí, papír, materiály papír napodobující, nebo materiály napodobující tkaninu. Průhledné a barevné nažehlovací fólie jsou zakázány, neb se v dané době nevyskytovaly. Osobně bych doporučil tuto klauzuli doplnit do pravidel všech klubů, ve kterých se o létání Classic Texaco uvažuje, neb její absence dříve, či později, povede k použití fólie pod různými záminkami, třeba že je zakázán „smrad acetonu“ a podobných výmluv. Že se podobným přístupem zcela znehodnotí replika modelu a vlastně celý smysl a duch kategorie je těmto jedincům jedno…..
Z navržených pravidel je patrné, že se létá skutečně s nejstaršími modely a také se starými motory, nebo jejich replikami. Potěšitelná je skutečnost, že se jedná hlavně o společenskou událost, neb setkání těchto modelů a motorů je opravdovou historií a ve dnešní modelařině velmi vzácným úkazem. Již jenom vzlet těchto modelů je zážitkem pro všechny přítomné a na našich sletech jsou tyto repliky starých modelů vždy středem zájmu. To pozorujeme od počátku existence klubu. Soutěžení s těmito modely je ve velké většině předvedení modelu a někdo prostě, díky náhodě a troše vlastního umu, v termice ostatním ulétne a vůbec to nemusí být ten s největším obsahem paliva. Ale náhoda hrála v minulosti vždy hlavní roli a to je na tomto přístupu k soutěži právě tím, co ze soutěže dělá spíše společenskou událost.
Zároveň tímto zvu k polétání na našem sletu všechny modeláře, kteří modely Classic Texaco provozují, nebo o tom uvažují, bez ohledu na klubovou příslušnost.
Další podrobnosti budou zveřejněny v pozvánce na 13. ročník Plzeňského historika asi v polovině dubna.
V Plzni 17. 3. 2019 Karel Slupský