Z dílny našeho dopisovatele.
Před několika dny jsem obdržel emailovou zprávu od pana Jindřicha Hály, neúnavného konstruktéra spalovacích motorů a aby toho nebylo na modelářském nebi málo, tak se Jindra pustil i do vlastního návrhu zapalovaní pro benzínové motory a i do konstrukce víceválcového motoru. A jak to vše dopadlo?
Nechme promluvit samotného konstruktéra:
Zapalování se skládá ze dvou cívek, první proudové s oscilátorem a druhé vysokonapěťové. První cívka vytváří budící napětí pracující na vysoké frekvenci, které dále přechází přes kapacitní násobič do druhé vysokonapěťové cívky. Z té pak vystupuje vysokofrekvenční napětí o velikosti cca 20 kV. Jiskra je proto po připojení napětí nepřetržitá a ne jen krátký výboj, jak to známe u klasické zapalovací cívky. To má výhodu při zapálení směsi, protože je delší doba na vznícení směsi. Nevýhoda je v případě, když se motor zastaví v poloze se sepnutými kontakty. Pak dochází k vybíjení akumulátoru. To se ale zas tak často nestává, protože motor se v horní úvrati zastaví jen velmi zřídka. I tak doporučuji k zapalování instalaci dálkově řízeného vypínače. Nicméně tohoto, ale stejně většina modelářů používá, neboť se hlavně v krizové situaci, zvláště při nepodařeném startu, dá motor snadno vypnout. Napájecí napětí je v rozmezí cca 3,6- 6V. Rozměry cívky jsou cca 20x20x25 milimetrů a váha je cca 26 gramů. Kondenzátor není potřeba. Tolik ke stručnému popisu. Vše bude uvedeno v návodu, včetně schématu zapojení.
P.S. jednu z cívek mám objednánu, tedy se můžete těšit na poznatky z praxe.
Láďa
A aby toho nebylo málo…. Jindra se po zkušenostech s výrobou malých detonačních motorů pustil do nového projektu. Novým přírůstkem do kolekce Jindrovo motorů je tříválcový motor s názvem TITAN R3D. V podstatě se jedná o tři samostatné motory spojené v jednom karteru pomocí převodových kol, které tak tvoří vlastně reduktor. Společná je palivová soustava včetně nádrže.
Ale nechme promluvit konstruktéra:
S těma tříválcema právě bojuji…
Je to hotové, jenom je musím rozběhat. Objem je 3x1ccm. Vrtání 10mm, zdvih 13mm. No, ještě si s tím musím trošku pohrát, ale vrčí to a to je zatím nejdůležitější. Potřeboval jsem zjistit, že to je funkční a mechanicky v pořádku.
Motor je dvoutaktní detonační tříválec, klikovky jsou tři a jsou uloženy samostatně v bloku po 120°. Na koncích klikovek jsou nalisovány pastorky a ty pohání větší reduktorové kolo v poměru 1:1,5 z kterého se vše přenáší na vrtuli. Hmotnost motoru, vzhledem k bloku, ve kterém jsou kliky samostatně uloženy, a reduktoru, je dost vysoká cca 400g. Vrtulí to točí 11″x5″ ale určitě zvládne i větší, zkusím 12″x6″ atd. Otáčky zatím neměřeny, motor by měl dosahovat cca 6000 – 6500 ot/min. Na vrtuli tudíž 4000 – 4300ot/min. Odhadem si myslím, že to v pohodě točí.
Toť asi vše.
Právě jsem ještě zkusil vrtuli 12×6″ a motor ji díky reduktoru hravě zvládne.
Video ze zkoušek motoru naleznete ZDE.
Další zkušenosti z provozu cívek a motorů budou následovat.
Jindřich Hála 22.9.2018