Setkání historických modelářů 26.5.2018 v Havlíčkově Brodě.
KHMM ve spolupráci s aeroklubem Havlíčkův Brod uspořádal už po několikáté setkání historických modelářů na tomto krásném letišti. Počasí tentokrát vyšlo na jedničku. Velmi mírný vítr různých směrů vydržel po celý den a teplé polojasné počasí vytvořilo krásnou atmosféru. Na setkání se postupně přihlásilo přes internet 13 modelářů, ale několik jich oznámilo svoji účast telefonicky. Nakonec se sešla dvacítka modelářů s asi 35. modely, což je poměrně slušná účast.
Jak bylo oznámeno již dříve, a s postupem doby se z toho stává tradice, létala se zde i vložená soutěž TOMBOY-CUP. Zde se nakonec zaregistrovalo 10 modelářů. Létalo se na tři starty s tím, že se započítá ten nejdelší dosažený letový čas. Zvítězil Jirka Veinfurt s obdivuhodným časem 1325 vteřin, následován domácím Karlem Svobodou 1182 vteřin a třetím Ivanem Hejrou 938 vteřin. Dosažené výkony zaslouží veliký obdiv!
To že historické modelářství je na vzestupu, svědčí i fakt, že zde létali jak členové KHMM, tak členové obou republikových klubů SAM, ale i další modeláři, kteří mají o klasickou modelařinu zájem. Vladimír Caha z Ledče nad Sázavou zde předváděl nádherné lety se svým TD-Coupe z roku 1936 poháněným čtyřtaktním motorem. Bohužel nějaký čas trvalo, než se přišlo na to, proč mu motor po startu zhasíná. Po odstranění závady bylo vše v naprostém pořádku.
Neúnavný větroňář Radko Loukota se svým novým modelem Balestruccio měl neustálé problémy se změnou směru větru a natahováním gumipraku.
Nádherné lety předvedl Luboš Zalabák se svým TEXACO Trophy Winerem z r. 1937 poháněném motorem Forster.99. Neskutečná velikost tohoto modelu budí zaslouženou pozornost, nehledě na to jak fantasticky létá!
Setkali se zde i dva modely VB 44-Racek. Jeden Franty Kohouta a druhý Jindry Hály. Oba létají perfektně. Jindrův pohání benzinový motor vlastní konstrukce Orkán 5ccm s jeho vlastním zapalováním o kterém jistě ještě uslyšíme.
Jindra létal i se svým novým modelem BiKo s dieselovým Majorem 3,5.
A přivezl i několik svých motorů… Obsah 0.1 ccm a v modelu předvedl lety s obsahem 0.3 ccm !!!! Jistě lahůdky pro sběratele.
Já jsem zde zalétl konečně svého nového Playboy-e Seniora s motorem McCoy.49.
Bohužel došlo i na havárii. Tentokrát jsem se obětí stal já se svým V-Tailem. Motor OR.60SP „vozí“ tento model brutální silou a při posledním startu došlo zřejmě k přetržení několika poutacích gum na motýlkových kormidlech, ta se oddělila a model nekontrolovaně havaroval. Sestup trosek jsem se do poslední chvilky snažil řídit, ale jaksi nebylo čím… Trup i s křídlem spadl mezi areály zde sídlících firem. Na štěstí na malinký kousek trávy. Poškozena je vážně jen půlka křídla. Kormidla dopadla jen pár metrů od zbytku modelu.
Létalo se až do pozdních odpoledních hodin. Tak krásné počasí jsme se snažili využít do poslední chvilky. Bylo velice dobře, že ze strany domácích modelářů klaplo na jedničku občerstvení. Místní Radek Papež zásoboval naše těla jak jídlem, tak chlazenými nápoji, za což mnohokrát děkujeme.
Kompletní fotogalerii naleznete ZDE.
Video reportáž od Standy Knoba naleznete ZDE.
Poděkování si zaslouží sponzoři této akce:
Aeroklub Havlíčkův Brod
Classic model Benešov
Hiesbök s.r.o
Kamil Šimon
Karel Svoboda
Stanislav Knob
Za pořadatele sepsal Petr Knob, Blatnice, 27.5.2018