PLZEŇSKÝ HISTORIK 12. ročník sletu.
První květen v KHMM je tradičně vyhrazen sletu v Plzni. Stejně tomu bylo i letos. V 10 hodin se na ploše letiště LMK Robčice sjelo všech 18 řádně přihlášených účastníků a ještě několik dalších členů klubu, takže celkově dorazilo 23 modelářů se svými modely. Celkem pěkná účast při zahájení letní letové sezóny klubu. Všechny nás přivítalo celkem pěkné jarní počasí, avšak v půběhu dne vál vítr o síle asi 6 metrů za sekundu s nepříjemnými nárazy.
Na tradičním nástupu, přesně v 10 hodin, byl vymezen letový prostor, vyhlášena doplňková soutěž sletu, rozdány pamětní nájepky a diplomy všem pilotům, spolu s nealko občerstvením. Nemohlo chybět ani tradiční focení s modely…
Objevilo se i několik zcela nových modelů, které potěší zejména vyznavače tichého letu. Prakticky všechny novinky byly nezalétané a tak se větroně ve dnešním větru, nevhodném k zalétnutí velmi pracných modelů, představily většinou pouze na zemi. Na stojánce zaujal Rudý Satan konstrukce z roku 1946.
Asi nejvíce fotografovaným modelem byl dnes větroň Balestruccio, který perfektně postavil Radek Loukota. Barevně i řemeslně dokonalý model však na svůj zálet musí ještě počkat…
Nový historický větroň Manitou představil dnes, alespoň v zalétávacím kluzu i Mirek Vaněk. I tato křehká nádhera se však dnes na „gumicuk“ raději nedostala. Nemělo cenu riskovat odcouvání neseřízeného modelu do lesního porostu, nebo zlomení křídel náhlým poryvem na vleku.
S větroni si tak dnes nejvíce zalétali „vosaři“. Neúnavný byl zejména Jiří Šusťáček, který se naběhal za svojí volnou Vosou SG nejméně stejně, jako před dvěma měsíci na zimním slétávání Sylvánu…
Kvůli počasí se dnes neodvážil se svým modelem do vzduchu Láďa Davidovič. Přesto představil jednu naprostou raritu: Vlastoručně vyrobený spalovací detonační motor o obsahu asi 0,1 ccm !!! Plně funkční „pidižvík“ bude jistě pro sběratele raritním kouskem. Láďa stále umí….
V 11 hodin se začala létat soutěž CRC – Classic 0,6. Celkem 10 účastníků se začalo prát s poryvy větru, které si pohrávaly s lehkými modely. Svůj první soutěžní let a zároveň zálet, absolvoval i Flounder Pepy Bašty. Nádherně provedený eroplánek se statečně pral s podmínkami, přistál sice mimo prostor, ale i tak to bude napříště „štika“ této kategorie…
I v nepříznivých podmínkách bylo několikrát dosaženo letového maxima 600 vteřin. Na startovní čáře bylo vidět i několik startujících naráz…
Prohlédněte si několik zajímavých záběrů ze soutěže modelů s motory MP Jet 0,6 classic:
Soutěž dopadla dle očekávání: Na prvním místě se umístil vylétaný Jirka Veinfurt výkonem 1435 sekund.
Na druhém místě skončil a zároveň smolařem dne se stal Václav Křen. Nalétal 1180 sekund ze dvou letů. Při záverečném letu ztratil model z dohledu a zaznamenal tak úlet svého výkonného Tomboye, se kterým tuto soutěž v minulosti i vyhrál.
Na třetím místě skončil František Beránek se Snorky výkonem 1173 sekund.
V průběhu sletu jsme však mohli vidět létat i další modely. Pěkné lety předváděl se svým Cavalier Sixty s perfektním motorem Torpedo .29 Petr Hrubý.
Karel Slupský předvedl ve větrném počasí mimořádně stabilní, dvousměrovkový model z roku 1947 Classy Gassie s motorem Letmo 2,5 ccm.
Satyra po Plzeňské obloze proháněl Jaroslav Cibulka.
Bezesporu největším zážitkem a také obrovskou novinkou na našem historickomodelářském nebi a možná i celoevropském, bylo představení repliky modelu Texaco Trophy Winner Luboše Zalabáka. Předloha vznikla v roce 1937 v USA a model zkonstruoval Tiskey Hanley. Plán modelu byl publikován v časopisu Air Trail v červenci 1938. Lubošovo dokonalá replika o rozpětí 114″ (2895mm) a váze 4300 gramů je poháněna originálnín motorem Forster.99 z roku 1946. Model je těsně před záletem… Tedy alespoň několik fotografií:
Všichni se těšíme na první lety tohoto modelu.
Prostor pro volné létání modelů kategorie RETRO, což bylo úplnou novinkou programu, využil po 14. hodině pouze Josef Bašta a předvedl pěkně postavený model Taxi. Ve větrném počasí toho měl „plné ruce“, ale model létá hezky a elegantně, stejně, jak jsme jej obdivovali v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století…..
Okolo 15. hodiny se účastníci sletu začali rozjíždět do svých domovů. Doufám, že se letošní slet v Plzni líbil. Nezbývá mi než poděkovat za pomoc s občerstvením paní Kulhavé, Loukotové a Slupské, LMK Robčice a Milanu Valentovi st. a ml. za přípravu letiště, Jirkovi Veinfurtovi za logistické zajištění akce. Sponzorsky se podílela moje zubní ordinace a VN Dental s.r.o.
Dalším sletům KHMM zdar a těším se na shledání se všemi na dalším ročníku akce v roce 2019.
Fotogalerie z dnešního dne naleznete ZDE a ZDE.
V Plzni 1.5.2019 Karel Slupský