Texaco Trophy Winner
S návrhem na stavbu tohoto modelu přišel můj klubový kolega Alexandr Strnad loni na podzim. Motivací pro zahájení stavby nám bylo vypsání „nové“ soutěžní kategorie Classic Texaco. Je to v podstatě obnovená původní kategorie létaná před válkou jako Texaco Trophy-vytrvalostní soutěž, sponzorovaná od poloviny 30tých let společností Texaco Oil. Naši dávní předchůdci (je to již přes 80 let!) to však neměli jednoduché – museli zajistit měření doby letu a návrat modelu jeho „pronásledováním“ z jedoucího auta.
Fiske Hanley – autor tohoto modelu a vítěz Texaco Trophy v roce 1937 docílil času 50 min 29 sec a model překonal několik desítek kilometrů. Dnes však můžeme tyto modely pohodlně řídit RC soupravou – což je velká výhoda oproti oněm průkopnickým časům. Do původní konstrukce nebylo třeba téměř vůbec zasahovat. V rámci pravidel jsme pouze oddělili ovládací plochy kormidel a zpevnili podpěrnou konstrukci křídla (parasol). Vše je vidět na připojených snímcích. Pro pohon modelu jsem zvolil motor Forster „model 99“ – jedná se o repliku motoru v provedení z r. 1939. Tento poměrně velký motor (poradí si s 18-ti až 20-ti palcovou vrtulí) se vyráběl téměř beze změn od roku 1935 až do roku 1955 a poháněl už před válkou první americké RC- modely. V současné době je dokončená kostra modelu nalakovaná, přebroušená a připravuje se na potahování. Trochu nás potrápil stavební výkres – ten byl publikován v americkém modelelářském tisku v roce 1937 pouze v malém formátu – naštěstí jsou velmi podrobně uvedeny všechny důležité rozměry. Za vznik stavebního výkresu 1:1 vděčím Michaelu Vosikovi, a tímto mu chci ještě jednou poděkovat. Lví podíl na realizaci kostry modelu má Alexandr Strnad, bez jehož práce bych tak velký model sám nestihl včas dokončit. Bohužel jsme se nedávno dozvěděli neblahé zvěsti – než se tato krásná kategorie stačila uvést do praxe, byl původní návrh pravidel naprosto zmrzačen. Původní rok modelů této kategorie vzniknuvší do roku 1939, byl pozměněn do konce roku 1951. To už má ale s původní ideou pramálo společného. Ty krásné velké kabinové modely, s kterými se původní Texaco Trophy kdysi létalo si takovou degradaci opravdu nezaslouží. Další „nová historická“ kategorie „elektro větroň“ vzbuzuje spíše útrpný úsměv-tvůrci „igelitových bomberů“ už jsou asi líní natahovat i gumicuk!
Přikládám galerii fotografií ze současnost, další budou časem následovat a po záletu se pokusím spáchat nějaké pokračování…
Luboš Zalabák, Brandýs nad Labem, 18.3.2018