Časopis MLADÝ LETEC
Trochu naší „modelářské historie za II. války“ – časopis MLADÝ LETEC existoval kupodivu i za německého „protektorátu“…
Našim historickým modelářům je jistě všeobecně dobře známo, že kromě populárního časopisu MLADÝ KONSTRUKTÉR, který za „protektorátu“ vydával Vladimír Rauschgold (a ještě i nějaký čas po něm – vycházel v letech 1941 až 1947…) a zabýval se spíše „všeobecnou modelařinou a různými technickými a dílenskými postupy a návody, než speciálně „leteckou“ modelařinou, existoval zde i ještě populární specializovaný „letecko-modelářský“ časopis MLADÝ LETEC!
Ten vycházel v „malém“ formátu A/5 už od roku 1929 až do X. ročníku v roce 1939 (20. června 1939 vyšlo jeho poslední „trojčíslo“ č. 8 – 10.) a vycházel potom i po válce od října roku 1946 do června 1948 (už ale „velkém“ formátu A/4 v ročnících č. XII a XIII…). Potom ho ale komunisti v rámci „reorganizace československého leteckého tisku“ bohužel zrušili a na dobu do ledna 1950, kdy začal vycházet časopis LETECKÝ MODELÁŘ, doporučovali našim modelářům, aby sledovali „modelářské hlídky“ v časopise LETECTVÍ a později i časopis MLADÝ TECHNIK, který měl „modelářský obsah“ Mladého letce „převzít“…
Pozorný čtenář si ale jistě všimne, že nepíši o ročníku č. XI….!
Existoval vůbec? Ano, existoval, ale asi jen ve 4 vydaných číslech – alespoň žádná jiná čísla se mi zatím nepodařilo objevit nebo sehnat – pokud je někdo náhodou máte, nebo víte, kde by se do nich dalo nahlédnout, tak mi to prosím určitě napište!!!
Ten XI. ročník Mladého letce byl také již vydáván ve „velkém“ formátu A/4, papír měl zajímavý „světle-modrý“ odstín a první číslo vyšlo 1. října 1939 (tedy již za „protektorátu“…) a v jeho úvodu bylo napsáno:
„Snad právě ve chvíli, kdy přemýšlíte nebo pracujete na novém modelu, přistává ve Vašich rukou nové číslo „Mladého letce“. Je to prvé číslo již XI. ročníku, nové, větší, dokonalejší rozsahem, obsahem a úpravou. Jehož „start“ posunuli jsme k začátku školního roku. Budeme „Mladého letce“ stále zlepšovat, zdokonalovat. Vyžádá si to ještě velmi mnoho práce a zdokonalování, také peněz, provedeme to však se stejnou péčí a trpělivostí, s jakou zalétáváme nový model letadla. Jsme přesvědčeni, že na „zalétávání“ a zlepšování „Mladého letce“ účastníme se všichni, kdož jej vždy s radostí očekáváme. Tak zcela jistě vytvoříme časopis, který bude pýchou modelářského sportu a v němž všichni čtenáři najdou nejen ušlechtilou zábavu, ale i rychlé a přesné poučení.
Redakční rada (v tiráži bylo uvedeno, že časopis „Řídí redakční kruh, za redakci odpovídá Fr. Synecký“)
I když asi vyšla jen ta výše uvedená čtyři čísla ročníku č. XI (druhé číslo vyšlo 1. ledna 1940, třetí vyšlo 1. února 1940 a čtvrté vyšlo 1. března 1940 – to bylo ale již na „bílém“ papíře…), tak jejich obsah byl pro dnešní „historické“ modeláře poměrně velice zajímavý!
V č. 1 byl například uveřejněn malý nákres a článek M. Musila „Model větroně M-87 „Kavka“ ale také tam jsou samozřejmě články „oslavují“ německou leteckou techniku, např. „Jak říšští letci dobyli světového rychlostního rekordu“ nebo „Vzducholodi, pýcha Řiše“.
V č. 2 byl malý „plánek“ a popis modelu na gumu „Sigmundův letoun S-36“ konstrukce Standy Sigmunda a pro „motoráře“ tam byl i zajímavý popis benzinového motoru konstrukce Karla Pečivy „Nový seriový motor Peru-VI“.
V č. 3 byl otištěn několikastránkový článek Jaroslava Brože „Létáme s motory“, jehož součástí byl i podrobný 2-stránkový výkres motorového modelu LETNÁ 56, který je i v našem klubu dnes populární a stavěný. Byl tam ale samozřejmě také zase „německý“ článek „Nejrychlejší stíhačka světa Me 109 je pýchou říšské letecké zbraně“, kupodivu ale také i velké fotografie anglických stíhaček Spitfire a Hurricane „v parádním letu nad Anglií“!
V č. 4 byl kromě popisu a plánku větroně ZLÍN-01 v článku „Stavba modelu větroně dle FAI“ od O. Brachtla také článek „Největší vodní vojenské letadlo Ameriky“, ve kterém byl popsán „velký létavý člun pro národní obranu“ Sikorsky XPBS-1, jehož fotografie byla dokonce i na obálce rohoto čísla! Hlavně tam ale byl také pěkný článek pro „modeláře-motoráře“ od R. Krňáka „Létání modelů s motorky LETNÁ v roce 1939“.
Tyto „legendární“ motory „Letná“ jsme si již na našich klubových stránkách, také již podrobně popsali.
Motor na této fotografii je náhodou zrovna jeden z těch prvních kusů z roku 1939, což se pozná hlavně podle toho „kozlíku“ pro nádrž vzadu za motorem (pozdější typy tohoto motoru jej již neměly…). S historickými motorovými modely se dá v zimě na sněhu úspěšně létat i dnes (pokud ale nějaký sníh vůbec napadne…), což je vidět na fotografii modelu Satyr na lyžích:
Starty a přistání modelů na sněhu jsou skutečně efektní a navíc, nahazování historických benzinových motorů s jiskřivou svíčkou je i v chladném zimním počasí kupodivu téměř bezproblémové (až na ty zimou „zkřehlé ruce“… !), tak nečekejte s létáním až na jaro!
Jaromír Pipek, Milevsko, 17.2.2018