7. Svatováclavský slet v Plzni.
Svátek Svatého Václava je již 7 let významným dnem pro všechny příznivce autentických historických leteckých modelů. Když jsem před sedmi lety tradici setkávání zakládal, netušil jsem, zda bude mít akce nějaký ohlas a zda si získá své příznivce. Postupem času vešla akce ve známost a dnes můžeme i říci, že přispěla ke vzniku a formování principů činnosti a fungování KHMM.
V rámci komunity modelářů věnujících se historickým leteckým modelům je komunita KHMM velice konzervativní, pro někoho možná provokativní, nebo naopak málo „pokroková“. Soudcem smyslu naší činnosti je však čas, účast na sletech a ohlasy čtenářů našich webových stránek. Letošní účast na akci mě osobně velmi překvapila. Slet vždy patřil k těm menším a pro většinu členů klubu příliš vzdáleným. Již registrace však naznačovala, že účast bude hojná. Celkem se registrovalo 19 účastníků. Reálně se dostavilo 23 aktivních pilotů s téměř čtyřicítkou modelů, z nichž bylo asi 5 větroňů. Zalétali si se svými modely i dva nečlenové KHMM a to je také potěšujiící skutečnost, neb museli své modely postavit tak, aby dodrželi stavební pravidla klubu. Nevím, jestli se na nějaké historicko-modelářské akci v ČR dokáže sejít přes třicet historických modelů se spalovacími motory. Navíc v měřítku 1:1. Na sletech KHMM se tak stává a to je pro vedení klubu potěšující a povzbudivé.
Letošní slet, na letišti našeho člena Milana Valenty a LMK Robčice, proběhl za téměř ideálního modelářského počasí. Téměř bezvětří, nebo mírný vánek, teplota okolo 20°C, místy termika. Nelétala se žádná vložená soutěž. Na závěr sezóny jsem chtěl, aby akce byla jakýmsi klubovým rozloučením se sezónou létání s motorovými modely. Toto řešení se ukázalo jako šťastné, neb škála dnes létaných modelů byla skutečně pestrá. V Plzni tedy bude, v příštích letech, jako soutěžní, pojat tradiční slet 1. května a „na pohodu“ si zalétáme vždy 28. 9. na závěr sezóny motorových modelů.
Po obvyklém přivítání na nástupu v 10 hodin a stanovení letového prostoru, následovalo tradiční focení modelů na ploše letiště. Potom již nic nebránilo účastníkům v létání. Každý si zalétal dle své chuti, došlo samozřejmě i na setkání při kávě. Svépomocí bylo tradičně zajištěno drobné občerstvení.
Komentovanými fotografiemi Vás provedu celým, modelářským palivem krásně vonícím dnem:
Novinkou sletu byl model Satyr pana Jaroslava Cibulky z Klatov. Model vyrobený bez použití stavebnice, dle původního plánu, pohání motorem GP .40. Jaroslav předváděl realistické lety a pěkná přistání.
Na sletu se představil i Petr Svoboda ze SAMu 95 s pěkně provedenou Můrou, prý postavenou jen proto, aby měl model odpovídající našim pravidlům… Každopádně pěkná práce s využitím pro kategorii CRC Atom v SAMu.
Radek Loukota létal Luňáka a stále zajímavého a krásného Slickera v jeho menší verzi s motorem MP Jet 0,6
Rodinný tým manželů Matoušových z Českých Budějovic předvedl Playboye Seniora s Ohlssonem .60 a sice známou, ale parádně provedenou Miss Ameriku s motorem Contestor .60.
Petr Hrubý startuje svůj mistrovský model kategorie OTMR-C Playboy Sr. s motorem Anderson Spitfire . 60.
Celou letošní letní letovou sezónu budil zaslouženou pozornost Míra Vaněk z Prahy s nádherným a vzácně stavěným modelem Record Hound /1939/ s invertně uloženým motorem McCoy .60 ignition. Krásný zvuk a pěkný výkon motoru a skutečně nádherný kluz stojí za shlédnutí. Vyvolává kdekoliv zájem všech přítomných.
S motory MP Jet Classic létali Zdeněk Pašek /Korzár/ a Jiří Křepelka s pěkně postaveným modelem Snorky.
Pan Ladislav Davidovič /na snímku s manželkou/ patří bezesporu k legendám československého leteckého modelářství. Výborný upoutaný maketář z dob, kdy maketáři nikam nesměli. Několikanásobný mistr ČSSR a hlavně vynikající motorář. Tentokrát se dostavil bez modelu, zato dlouho diskutoval a rozdával rady svým mladším nástupcům.
Pepa Bašta z Kašperských Hor konečně dokonale naladil Anderson Spitfia .65 a tak jeho Raider C předváděl krásná strmá stoupání a nádherný zvuk…..
Tradičním účastníkem našeho sletu je František Kohout z Prahy. Jeho jméno ve startovní listině je vždy zárukou zajímavého, vzácně stavěného modelu s originálním motorem a dokonalé autenticity historického modelu. Na letošním slet přivezl Sportstera /1937/ s motorem Atwood Champion .625 s ovládáním otáček pomocí regulace vzduchu.
Ivan Hejra tentokráte předváděl nezvykle strmé starty se svým Trenton Terrorem /1938/ osazeným detonačním motorem MVVS 6,5.
Luboš Zalabák je výborný motorář a tak s výborně vyladěným motorem Atwood Super Champion .60 stoupá jeho Cloud Snooper jako po kolejích…. Stále pěkný a jeden z nejspolehlivějších modelů na našem historicko-modelářském nebi.
Domácí Jirka Veinfurt si tentokráte nezasoutěžil, ale pohled na jeho Bombera stavěného k „zamíchání pořadím“ na soutěžích SAMů a důkazu, že existují modely pro kategorii Texaco, které lze bez změny měřítka, úprav konstrukce a použití uhlíku postavit a bodovat na soutěžích. Motor pochopitelně MVVS 10 D. Majestátný start a letový projev stojí za shlédnutí….
Pořadatel sletu, Karel Slupský si několikrát „skočil“ s letitým Gladiátorem, který letos létá s motorem Anderson Spitfire .65.
Po celou dobu sletu byla tradičně v provozu, naše zdarma fungující občerstvovací stanice „U mlsného stolu“. Letos fungovala z části samoobslužně a trochu s vařením kávy a čaje vypomohla moje manželka. Technicky vše zajistil Jirka Veinfurt.
Z letošního, tak trochu jiného pojetí sletu, mám docela dobrý pocit. Největší odměnou byl skutečně pestrý peloton modelů. Nějak mám pocit a asi nebudu sám, že strnulé soutěžní pojetí historické modelařiny se již jaksi přežilo a nenabízí celoevropsky nic nového, kromě odklonu od historické autenticity modelů, což se naštěstí našeho klubu příliš netýká. Kromě toho nelze soutěžně porovnávat modely vývojově z různého období. Buď budeme mít na akcích pestrou paletu modelů bez soutěže a nebo několik výkonných modelů, se kterými bude létat většina účastníků…. Přijatelný kompromis bude asi někde uprostřed. Zkrátka občas bude slet soutěžní a občas bude pro pohodu, odpočinek a relaxaci. To by ostatně asi mělo být smyslem historické modelařiny.
Závěrem děkuji všem, kteří na akci přijeli a přivezli své modely. Snad se líbil náš účastenský diplom a nálepka na krabici modelu. Poděkovat musím i všem, kteří přispěli svými výrobky do našeho občerstvení, tedy paní Veinfurtové, Paškové, Petru Flídrovi a dalším. Za technickou pomoc s občerstvením děkuji Jirkovi Veinfurtovi a za obsluhu v „polní kuchyni“ mojí manželce Zdence. Za dokonalou přípravu letiště děkuji Milanům Valentovým sen. a jr. V neposlední řadě děkuji i bohu povětří Zeusovi za výborné letové počasí. Sponzorsky se podílela i moje firma.
Velké slety sezóny skončily, v Plzni si motorově zalétáme ještě tradičně 24.12. 2017 a letos to opět bude „ostrá“ soutěž CRC classic. Velkým sletem Vos na vysočině 28. 10. 2017 však začne sezóna našeho vosího svahového létání. Vše je ostatně v kalendáři….
Úplnou fotogalerii můžete shlédnout ZDE:
V Plzni 30.9.2017 Dr. Karel Slupský