IPRO IKAR 6,3 ccm – český benzinový motor s jiskřivou svíčkou
Mezi nejkrásnější české benzinové motory ze 40. let minulého století patří IPRO IKAR 6,3 ccm, který zkonstruoval ing. Konrád Pahr z Prahy. Motor byl kromě ušlechtilých tvarů krásný také díky tomu, že byl vyroben z odlitků z kovových kokil, které měly pěkný hladký povrch – odlitky ostatních tehdejších běžných motorů byly totiž odlévány do pískových forem, takže jejich povrch nebyl vždy úplně ideální…
IPRO IKAR vznikl vývojem z motoru IKAR, který ing. K. Pahr navrhnul a vyrobil v roce 1942 na základě předchozích zkušeností s motory LETNÁ 6,3 Gustava Buška. Prototyp motoru IKAR použil jeho syn Miloš Pahr do modelu Antares na prvních českých závodech modelů letadel v Kyjích roku 1942 a tam s ním i zvítězil (viz. článek „KYJE 1942“ na našich klubových stránkách…).
O ing. K. Pahrovi a vývoji motorů IKAR a IPRO IKAR pěkně napsal Jiří Kalina ve své světoznámé a skvělé knize „MODELÁŘSKÉ MOTORY“ (I. díl z roku 1980, strana 40) :
MOTOR IPRO-IKAR
Na vývoji benzinových modelářských motorů se podílel také ing. Konrad PAHR. Jako člen Letenského modelářského kroužku v Praze byl spolupracovníkem Vyskočila i Buška. Vyráběl miniaturní kuličková ložiska, oblíbené převody pro vícesvazkové modely na gumu, známé bylo i jeho akrobatické zařízení pro modely na gumu. Po dovezení motorů Baby Cyclone v roce 1938 spolupracoval při vývoji prvních čs. motorů. Jako první začal u volných motorových modelů měřit stoupání vrtule, statický tah aj. Do té doby se tyto důležité veličiny posuzovaly spíše „od oka“.
Asi v roce 1941 přešel ing. Pahr do tehdy nejznámějšího pražského modelářského klubu IPRO. Pro jeho členy, začínající právě létat se známými soutěžními modely Antares a později Super Antares, zhotovil malou serii motoru IKAR, vycházejícího z motoru LETNÁ. Zachován zůstal zdvihový objem 6,3 cm3 při použití stejných vnitřních dílů motoru. Nezměnila se ani hmotnost motoru 210 g. Patrné byly pouze vnější úpravy : hlava válce měla vyšší frézovaná žebra s menší roztečí, víko přepouštěcího kanálu (bez nápisu) z duralového plechu tloušťky 1,5 mm bylo připevněno k válci dvěma šrouby. Kliková skříň měla montážní patky zesílené na tloušťku 5 mm, takže odpadly jejich trojúhelníkové výztuhy.
„Každý z nás, kdo jsme dostali v klubu IPRO motor Ikar – jako členové klubového závodního družstva – musel si vlastnoručně zalapovat vložku válce tak, jak každý nejlépe uměl“ – to potvrdil i jeden ze zúčastněných, pozdější šéfredaktor časopisu Modelář Jiří Smola.
V časopise MLADÝ LETEC byla na podzim roku 1946 popsána připravovaná tisícikusová série motoru IPRO-IKAR 6,3 cm3. Moderní sériová výroba se však neuskutečnila a tak velmi pěkné kokilové odlitky vyrobené v ČKD Holešovice se později prodávaly spolu s výkresy jako polotovary pro amatérskou stavbu.
Jiří Kalina, 1980
Ze svého archivu přikládám fotografii Jiřího Smoly, který v roce 1943 soutěžil na závodech v Kyjích s Antaresem s motorem IKAR…
V Jirkou Kalinou zmíněném článku, který vyšel v časopise MLADÝ LETEC č. 1 z října 1946, strana 6, se mimo jiné také psalo :
Známý motor IPRO IKAR 6 konstrukce ing. Pahra, jehož prototyp a další motory z pozdější pokusné malé serie, byly zamontovány do známých Antaresů a SuperAntaresů. Úspěchy těchto modelů jsou současně úspěchem motorů IPRO-IKAR 6.
Výroba motoru ve velké serii umožnila odlití všech součástí z lehkého kovu do kovových forem (kokil). Tím je zajištěna jednak naprostá přesnost a vyměnitelnost součástí, jednak pěkný vnější vzhled motoru. Motor bude stát s veškerým příslušenstvím asi Kč 1000,-. Tato dosti značná cena je způsobena právě příslušenstvím, které výrobce motoru kupuje. Cena samotného motoru bude podstatně nižší a podle informací výrobce (IPRO Praha) bude motor dodáván již v nejbližší době.
Sm. (což byl tehdy asi Smola…)
K tomuto článku byl také připojen i nákres motoru IPRO IKAR v řezu a pohled zpředu :
V časopise MLADÝ LETEC č. 2 z listopadu 1946 vyšla potom tato pěkná fotografie motoru IPRO IKAR 6,3 ccm
Z historie (a i z článku J. Kaliny) je ale známo, že se „tovární“ sériová výroba těchto motorů bohužel nikdy neuskutečnila a že se tyto motory koncem 40. let (a někdy i dost později…) tedy potom vyráběly jen „amatérsky“! Důsledkem toho byla skutečnost, že se dodnes zachované Ipro-Ikary v mnoha případech „kus od kusu“ v detailech trochu liší od vydaných originálních výrobních výkresů, které byly tyto :
V těch originálních podkladech je ale jedna „nepřesnost“, na té „sestavě“ na listu č. 1 je totiž nakreslen ještě původní motor IKAR, který má vzadu za válcem „nálitek“ pro uchycení nádrže, který sériové odlitky z ČKD již neměly (viz. karter na listu č. 2)! Na ostatních listech výkresu je již nakreslen motor IPRO IKAR, který tam v souladu s těmi kokilovými odlitky má na listu č. 3 dokonce správně okótovanou tloušťku bočních patek karteru na rozměr 7,5 mm (i když nakresleny jsou ještě trochu slabší, které měl ten jeho „předchůdce“ IKAR…).
Jako příklad odlišností některých poválečných Ipro-Ikarů od originálních podkladů uvedu „amatérsky“ vyrobený motor ze své sbírky, který mám ve své sbírce od 70. let minulého století! Tento kus byl vyroben ing. Miloslavem Pokorným z Brna z původních kokilových odlitků (vyrobil jej tehdy asi i v malé sérii, protože ten můj motor má číslo 0028…) a udělal na něm trochu jiné počty chladicích žeber na válci a hlavě motoru (což ale vůbec „nedegraduje“ jeho nádherné tvary…).
Další „změna“ oproti originálu na tomto motoru je, že má v hlavě závit pro „malou“ svíčku W ¼“-32 namísto „originálního“ závitu o průměru 9,5 mm, což ing. Pokorný udělal určitě proto, že tehdy také vyráběl ve spolupráci s továrnou PAL v Táboře právě i své vlastní jiskřivé svíčky se závitem W ¼“-32, tak je ve svých výrobcích samozřejmě také používal…
Tento motor jsem v roce 1992 používal ve své první RC-replice modelu SATYR a protože jsem jej tehdy řídil RC-soupravou Graupner na frekvenci 40 MHz, která byla náchylná na rušení rádia od zapalování motoru, proto jsem jsem měl na motoru nainstalováno bezkontaktní zapalování Becker!
A protože ve svých replikách historických modelů rád používám motory, která tam v historických dobách opravdu byly, tak jsem měl později toho svého IPRO IKARA i v RC-replice modelu ANTARES, se kterou jsem létal od roku 2012. Tento model jsem ale již řídil RC-soupravou na frekvenci 2,4 GHz, která již zapalováním motoru rušena nebyla, proto byl na motoru i původní přerušovač s klasickými kontakty…
A nakonec jednu zajímavost :
Láďovi Kulhavému se začátkem letošního roku s velkým štěstím podařilo kupodivu sehnat dvě vzácné kompletní sady původních originálních kokilových odlitků na Ipro Ikara !!!
Dnes již má Láďa doma dva krásné kompletní nové „originální“ Ipro Ikary 6,3 ccm, vyrobené z těchto odlitků panem Janem Krátkým z Dolního Újezdu.
Skvělým konstruktérem amatérských modelářských motorů vlastní konstrukce a výrobcem známých replik historických benzinových a detonačních motorů pro bývalou firmu JR Model Hobby Shop! Láďa bude s těmito motory již brzo létat v nějakých svých replikách českých historických modelů na našich klubových akcích!
Sepsáno v Milevsku – srpen 2017
Jaromír PIPEK