Chřibská 19. 8. 2017 – již 5. ročník sletu !
Srpen 2017 se přiklonil do své druhé poloviny a to je v KHMM čas vyhrazený pro slet v Chřibské, nádherném místě naší republiky v Lužických horách. Tento slet je tradičně pro většinu účastníků příliš vzdáleným a tak má většinou komornější charakter. Přesto i letos bylo zastoupení typů historických modelů velmi atraktivní a byli jsme svědky i dvou zcela nových historických modelů o čemž se zmíním dále. Ač bylo přihlášeno pouze 6 členů KHMM, nakonec se sešlo 11 aktivních pilotů se svými modely. Někteří jsme pojali účast jako část dovolené a pobývali jsme v této nádherné krajině Labských pískovců a Lužických hor delší dobu. Vřele to mohu doporučit ve spojení s cykloturistikou. Opravdu nádherné. V týdnu před sletem bylo počasí pěkné a tak jsme na místě s obavou sledovali příchod studené fronty spojené s bouřkami v noci z pátka na sobotu. Na Vítem Frimlem vzorně připravené letišťní ploše však v sobotu panovalo z počátku sice zatažené dopoledne, avšak bez deště. Oblačnost se postupně zvedala, vítr slábnul a od 11 hodin bylo v podstatě ideální modelářské počasí s termikou a větrem do 2 m/sec. Tedy letos jedno z nejlepších sletových počasí !!!
Po nástupu v 10.30 začíná volné létání tentokráte zcela netradičně a to ukázkou letu modelu s historickým pulzačním motorem. Ač model nesplňuje žádné z kritérií pro modely v klubu provozované, je to natolik unikátní zážitek, vidět let s pulzační tryskou o objemu komory cca 500 ccm, že rádi povolujeme vzlet hostovi sletu, německému modeláři ze Žitavy, Matthiasi Bettinovi. Trochu s obavou sledujeme přípravu motoru a modelu. Matthias je však profík, tryska naskakuje okamžitě a za velmi silného a nezaměnitelného zvuku pulzačního motoru jde jeho polomaketa Heinkelu 162 Salamander do vzduchu. Následuje proudová akrobacie s průlety rychlostí okolo 300 km v hodině. Není to naše parketa, ale všichni, my starší, si vybavíme upoutané trysky na fotbalových hřištích z dob našeho dětství. Mathias je však bravurní pilot a po zhruba pětiminutovém letu za potlesku náš všech hladce přistává. Krásná ukázka „mimo obor“ určitě stála za to !
Po ukázce již následovalo naše „neadrenalinové“ létání. Létalo se dnes opravdu hodně a termika podporovala naše snažení. K největším klenotům sletu bezesporu patřily lety VB 548 „prvního aerodynamického motorového modelu“, jak byla konstrukce Vyskočil – Bušek nazývána dobovým tiskem. Pravděpodobně celosvětově jedinou repliku tohoto typu modelu s originálem benzinového motoru postavil a létá Miloš Petrbok. Vidět letět tento model s benzinovým motorem AlKo je skutečným zážitkem a Miloš těmito zážitky opravdu šetří !! Krásný model v krásné krajině, to jsou naše prožitky z letošní Chřibské.
Domácím účastníkem letošního setkání byl Pavel Veselý s modely Kolibřík a Korzár. Snad se v budoucnu setkáme i na jiných sletech…
František Kohout jezdí do Chřibské pravidelně a vždy přiváží nějakou novinku. Letos to byl malý dolnoplošník konstrukce z roku 1948. Detonační motor ED.
Létal však i s dvousměrovkovým modelem Doodle Bug anglické konstrukční školy s benzinovým motorem.
Pěkně si zalétal i Jirka Veinfurt se Siriusem s motorem Letmo 2,5 ccm…. Start natáčí pan Pernikl z Liberce, který si přijel na slet zaběhnout svůj nový motor. Takže Vladimíre: Příští rok s modelem!
Karlovi Slupskému se tentokráte do auta vešel pouze malý Rocketeer A a tak slet využil k zabíhání a sežizování motoru MP Jet Classic, jehož doba chodu na 2 ccm paliva se momentálně pohybuje těsně pod 4 minuty a to je málo.
Nejvzálenějším účastníkem sletu byl tentokrát Ivan Hejra, který neváhal v nejistém počasí přijet z Rožmitálu pod Třemšínem. Za odměnu si hodně užíval dnes termiky. Na snímku s Tomboyem.
Láďa Kulhavý, Colossus a příroda v Chřibské. Pastviny v okolí letiště jsou plné skotu… Modely nevadí.
Svoji premieru si dnes odbyl nový model Senator z roku 1949 opatřený motorem BE-4. Model si zhotovil Alexandr Strnad. Termicky velmi talentovaný, velký eroplán s vysokým krkem, potřebuje pro snažší řízení ještě zmenšit úhel náběhu.
Větroňáře tentokráte zastupoval pouze Miroslav Kučera s manželkou. Přestože byly dnes podmínky s ideálním směrem větru výborné.
Závěrem nezbývá než poděkovat všem účastníkům, kteří vážili cestu do vzdáleného, ale krásného koutu naší republiky. Všichni jsme za tuto snahu obdrželi naprosto originální diplom vytvořený pro tuto příležitost manželkou Vítka Frimla. Velmi si toho ceníme a děkujeme.
Majiteli UL letiště a hlavnímu organitátorovi Vítu Frimlovi děkuji za perfektní přípravu letiště a celé akce včetně možnosti ubytování či stanování. Doufám, že se za rok sejdeme ve zdraví a ve větším počtu opět neb Chřibská prostě stojí za to !! Pravděpodobně bychom slet uskutečnili v termínu o posledním víkendu v srpnu, bez ohledu na termín MČR SAMu, který pro většinu členů KHMM stejně není důležitým.
Fotogalerii naleznete ZDE:
Video reportáž od Vladimíra Pernikla naleznete ZDE:
Plzeň 20.8.2017 Slet zaznamenal: Karel Slupský