Rocketeer „ A“ podruhé s trochou letního povídání kolem.
Známe to všichni: Jsou modely, které postavíme, zalétáme si s nimi a v podstatě si k nim nevytvoříme žádný hlubší vztah. Jsou prostě náčiním k realizaci našeho koníčka. Potom jsou modely, které si zamilujeme, budeme si je pamatovat po celý život, budeme je ochotni stavět několikrát…. V mém případě je určitě takovým modelem historický model Rocketeer „A“, konsrukce Maurice Schoenbruna z roku 1940, v indexu SAMu International je uveden rok vzniku 1941.
V mém historicko-modelářském životě a tomuto modelu se musím vrátit zhruba 20 let zpět. V té době jsem byl již delší dobu členem SAMu 78. Historické modely a dění kolem nich jsem však sledoval spíše z povzdálí, řešil jsem bydlení, rodinu, profesi, tak jako ostatně každý z nás: Na modelařinu moc času nezbývalo a navíc jsem se v té době věnoval spíše stavbě, experimentování a soutěžnímu létání v tehdy oblíbené kategorii elektrovětroňů F5B-7. V té době jsem se ani já nedokázal ubránit vějičce aplikace elektroletu do oblasti historických modelů…. Neřešil jsem v té době otázku co je a co není historický model, kde končí hranice pro historický model a začíná pseudohistorik se všemi znaky kýče…
V roce 1999 se ve zpravodaji SAMu 78 v čísle 50 objevil, pro mě zatím neznámý popis a plánek modelu Rocketeer „A“. Autorem článku byl Jaromír Pipek. Od prvního okamžiku mi bylo jasné, že model musím mít… Zároveň jsem jej však chtěl pohánět jednoduchým detonačním motorem, nikoliv elektrikou, jak bylo tehdy populární. V dílně jsem měl spalovací detonační MP jet Classic 0,6. Dodnes nádherný, snadno spustitelný motorek, se kterým tehdy skoro nikdo nelétal. Model byl v originále poháněn podstatně výkonnějším motorem, ale intuice mi říkala, že výkon musí stačit pro pohodové polétání, ale i pro soutěžní použití v tehdy zaváděné kategorii CRC Classic. Jako bonus navíc jsem bral mimořádně jednoduchý a levný provoz motoru a modelu a hlavně: Vyrostl jsem prostě v šedesátých letech na detonačních Jenách, vždy jsem si pro ně míchal palivo a pach éteru prochází celým mým životem nejen modelářsky, ale i profesně, prostě jej miluji.
Ač na plánu model vypadá komplikovaně, staví se nesmírně snadno a rychle. V roce 2001 jsem model představil na stránkách Zpravodaje SAMu78 a krátce jsem popsal svoje zkušenosti se stavbou a létáním.
Model byl pravděpodobně dlouho jediným Rocketeerem „A“ se spalovacím motorem u nás. Byl vlastně mým, asi skutečně prvním, s tolerancí RC, skutečně historickým modelem, který již tehdy splňoval pravidla stavby, která v KHMM dnes dodržujeme. Model mi sloužil hlavně k pohodovému polétání, ale byl úspěšný i soutěžně v kategorii CRC Classic. Úchvatné a zážitkově jedinečné byly lety za letních večerů létané sice pod kontrolou RC, ale neřízené, vysílač stál na zemi. To byly okamžiky, na které nikdy nezapomenu! Model absolvoval během let několik stovek letů, nikdy nebyl havarován, „spotřeboval“ celkem tři výbrusy motoru a dvě kliky. Časem byl již tak prosycený olejem, že nabyl na hmotnosti na 500g a při doteku se stařičký Modelspan bortil pod rukama. Asi v roce 2015, kdy jsem s modelem již téměř nelétal, jsem jej za symbolickou cenu prodal.
Přesto, že v současnosti mám řadu mnohem výkonnějších historických modelů s originálními motory, další modely konstrukce Maurice Schoenbruna, po malém Rocketeeru se mi prostě stýskalo.
Letos koncem června jsem se tedy pustil do stavby druhého exempláře a za tři víkendy jsem měl nový model dokončený včetně transportní krabice. Výsledek vidíte na přiložených fotografiích, letová hmotnost činí 430 g včetně všeho. Potah je tentokráte Airspanem a povrch je na rozdíl od prvního modelu chráněn proti účinkům detonačního paliva. Přiznám se, že motivací ke stavbě byl i úlet krásně postaveného Rocketeera „A“ Pepy Bašty na sletu v Hosíně při letošním prvním ročníku obnoveného setkávání s historiky na tomto letišti…. Tento model prostě umí létat volně jako před 75 lety.
Budiž tento článek inspirací dalším stavitelům tohoto skutečně skvělého historického modelu a všem, kterým vůně modelářského paliva učarovala. Postavte model podle plánu a přijďte si zalétat na akce našeho klubu. Jednoduchých a prostých pravidel klubu není třeba se obávat. Stačí stavět podle originálního plánu, nic neměnit a nevymýšlet, neb historie je dána.
Psáno v Plzni 11. 7. 2017 S tradičním pozdravem: Historikům 3x zdar !!!
Dr. Karel Slupský