Atom Major 3,5 ccm – motor jehož existence je téměř neznámá.
Jméno Vladimíra Hrušky mají věci znalí modeláři – historici, pevně zafixováno ve spojení s motorem Super Atom 1,8 ccm. Tento jednoduchý detonační motor byl vyráběn ve velkých počtech a v současné době je vyráběna jeho replika firmou MP Jet. Sběratelé jsou potom schopni doložit existenci dalších objemových variant vzniklých v dílně geniálního konstruktéra. Mě osobně byly známy varianty tohoto motoru s názvem Atom 2 ccm a Atom 2,5 ccm. Velkým překvapením pro mě proto byl mail od Petra Knoba, ve kterém mi zaslal video běžícího motoru Atom Major o objemu 3,5 ccm. V první chvíli jsem si myslel, že se prostě jedná o zvětšený Super Atom, že se tedy vlastně nejedná o repliku, ale zvětšeninu, byť velice zajímavou. Výrobcem motoru je pan Hála Jindřich. I přes své pochybnosti jsem požádal Petra Knoba, zda by nepožádal autora o více informací. Pan Jindřich reagoval rychle, doložil další snímky a podrobnosti o motoru, ale hlavně: Dokonale doložil publikaci tohoto neznámého Atoma v zahraniční literatuře !!! Sepsal také pár řádek, které jsem volně převedl do následujícího článku. Předpokládám, že existence tohoto motoru bude pro většinu čtenářů stejným překvapením, jako pro mne.
Na existenci motoru upozornil pana Hálu jeho kamarád z Holandska, který se zabývá opravami starých motorů. Pan Jindřich píše doslova: „Existence motoru mi začala vrtat v hlavě a také skutečnost, že motor nikdo v Čechách prakticky nezná. Byl publikován v anglické knize o detonačních motorech a tak musel existovat alespoň v jednom exempláři !! Po tomto zjištění bylo vše jasné: Motor prostě musím udělat !!!“
Pan Hála dále píše: „Zajímalo mě, jak bude motor fungovat. Shodou okolností jsem od modelářů dostal před nedávnou dobou originál zničeného motoru Atom 1,8 ccm s přední nádržkou, tedy původního typu od Vladimíra Hrušky, autora Atomu Major. Major vychází konstrukčně právě z tohoto motoru, má drobné úpravy, ale vnitřní uspoádání je prakticky totožné s malou verzí původního Atoma.“
K výrobě a technickým podrobnostem pan Jindřich píše: „Kliková skříň je odlita do pískové formy, vložka válce je litinová a lapovaná, stejně jako píst a protipíst. Ocelový klikový hřídel je uložen kluzně u prototypu bez, u připravované série bude v bronzovém pouzdru. Ojnice je duralová, frézovaná, ve spodním oku s bronzovým pouzdrem.“
Po zkompletování byl motor pouze párkrát protočen a upevněn na zkušební stojan. Vyniká snadným spouštěním, výborně reaguje na změnu kompresního poměru a není citlivý na seřízení palivové jehly. Zvuk motoru je fantastický, s vrtulí 12×6 točí 6200 otáček, s vrtulí 16×9 točí 3500 otáček za minutu. Obě vyrobené repliky mají naprosto stejné vlastnosti.
Závěrem pan Jindřich Hála píše: „Po provedených zkouškách se pokusím vyrobit malou sérii pro naše modeláře věnující se historickým modelům, neboť tento motor si zaslouží dostat se do krásných historických modelů a s nimi na oblohu.“
S tímto závěrem autora replik nelze než souhlasit. Přeji mu hodně zdaru v jeho práci a tajně doufám, že v našem klubu bude co nejvíce majitelů tohoto unikátního motoru, kteří bezesporu dokáží motor vrátit autenticky na oblohu, nejlépe v krásných replikách českých leteckých modelů… Vždyť toto je hlavním cílem Klubu historických modelů a motorů CZ.
Odkaz na videa ze zkoušky motoru naleznete zde a zde.
Text pana Jindřicha Hály uspořádal a komentářem doplnil Dr. Karel Slupský.
Psáno v Plzni 31. 5. 2016