Bolešiny u Klatov ve znamení pohody.
Perfektní modelářské počasí s vánkem SZ směrů, dokonale střižený trávník místního letiště „U Kolihy“ nás přivítaly spolu s místními modeláři dne 3.6.2017 na tradičním Sletu historických modelů v Bolešinech. Dalo by se říci: Konečně letos akce v počasí pro historiky naprosto dokonalém. V Bolešinech jsou tyto akce vždy pořádány pod hlavičkou LMK a jsou prací členů celého klubu. Za KHMM byl letos hlavním organizátotem domácí Pepa Bašta.
Pepa letos odvedl perfektní práci a ještě stačil zalétávat ve svém C-Raideru motor Anderson Spitfire 0.65. Jistě je i jeho zásluha, že slet byl sletem skutečných historických modelů. Oproti předchozím ročníkům již i nečlenové KHMM létali jen se spalovacími motory. Žádný elektrokýč se akce letos neúčastnil. I to je pozitivní posun v myšlení účastníků a také důkaz toho, že stavební zásady klubu jsou již dostatečně známy v širší modelářské veřejnosti, neb akce není omezena jen členům KHMM.
Na tradičním nástupu se prezentovala téměř dvacítka pilotů a asi 25 motorových modelů. Akce se též účastnily i 3 větroně. V motorových modelech převládaly originály, nebo repliky originálních motorů. Zastoupení originálů a replik odhaduji na 75% a to je skutečnost, ve kterou jsme v počátcích činnosti klubu ani nedoufali. Je stále vice členů, kteří jsou ochotni podstoupit trnitou cestu získání, zprovoznění a údržby historických motorů. Výsledky však určitě každého nakonec naplní uspokojením, protože zvuk motorů, atmosféra létání a prožitek z akce jsou zcela vyjímečné, zvláště pokud vyjde počasí jako letos.
Žádnou soutěžní úlohu dnes pořadatel nevyhlásil a tak byl slet zcela ve znamení létání do sytosti. Mohli jsme se občerstvit chladivým mokem, případně tradiční klobáskou…. Díky mimořádnému počasí si někteří z nás přivstali a naplnili startovní čáru dávno před zahájením sletu.
Rodinný tým manželů Matoušových létal dnes s Tomboyem a Miss Amerikou.
Svoji letovou premiéru měl dnes i Mini Hogan Petra Flídra, který pohání originálním šestihranným motorem vlastní výroby. Úctyhodné dílo !!!
Jirka Veinfurt dnes létal se Siriusem a Bikem….
Samozřejmě se i diskutovalo. Na snímku Ivan Hejra a Jarda Hybben.
S Nebeskou Raketou si dnes Jarda opravdu dokonale polétal. Další z modelů, který jsem v autentické podobě neviděl létat někde jinde, než v KHMM ….
Mirek Vaněk dnes zalétal svého Pacera C, model, který těžko uvidíte létat jinde s autentickým motorem s jiskřivou svíčkou. Krásně postaveno a pěkný letový projev.
Mirek se však dnes vyřádil i s dalším, málo stavěným, modelem Wedgy. Lehký modýlek naprosto raritního tvaru nepostaví nikdo, komu jde o výkony na soutěžích. Vidět jej ve vzduchu je rovněž zajímavé.
Bylo toho dnes mnoho k vidění, uskutečněny byly desítky startů. Vrcholem celého sletu však byly bezesporu lety Fratiška Kohouta s jeho Low Wing Monoplane, konstrukce C.E.Bowdena z roku 1937. Naprosto autentický model, poháněný originálem motoru Atwood Champion, má skutečně úctyhodné rozměry. V Evropě létají pouze dva modely tohoto typu. Model Petera Scotta v Anglii je však poháněn 4-taktním motorem Stebro a můžete jej vyguglit na internetu. Františkův model má určitě autentičtější letový, zvukový i vizuální projev. Vidět jej v letu je skutečný prožitek pro každého leteckého modeláře. Model je mimochodem držitelem titulu „Model roku“ na Modelhobby. Posuťe sami:
František Kohout však všechny překvapil i replikou historického tryskového modelu na nízkotlakový raketový pohon. Nebylo to sice dnes dokonalé, ale kdo ví, zda to v budoucnu nezkusí více členů klubu….
Dnešní slet se bezesporu vydařil. Opět se potvrdila skutečnost, že na akcích KHMM se vidí opravdu velká škála typů modelů, které v jiných klubech historického modelářství nelétají. Je to dáno tím, že provozujeme i modely bez soutěžních ambicí a tak máme daleko širší výběr typů modelů. Tato skutečnost je ostatně viditelná i na našich akcích: Pokud je vyhlášena nějaká soutěž, klesá počet rozličných typů modelů a výkonné modely se ve startovním poli opakují. Je to otázka do budoucna, jak v klubu soutěžit. Je to na delší diskusi na našich setkáních, ale hlavně to prodiskutujeme na závěr sezony ve Ždírci, či tradičně v lednu na neletovém sletu.
Nezbývá než poděkovat všem členům a hostitelům z LMK Bolešiny za vytvoření skutečně vynikajících podmínek pro dnešní slet. Jménem vedení klubu děkuji všem aktivním účastníkům, kterým byly jistě odměnou dnešní letové zážitky. Pepovi Baštovi děkuji za výrobu pamětních listů a nálepek a organizaci celé akce.
Historikům 3x zdar !!! Karel Slupský
Fotogalerii od Karla Slupského a Ládi Kulhavého naleznete zde: