11. ročník prvomájového sletu „Plzeňský historik“.
S velkými obavami jsem sledoval, jako autor a letitý hlavní pořadatel této tradiční akce, vývoj počasí v posledních dnech. Po velmi větrném sletu na Všeni se zdálo, že letošní ročník postihne stejný osud – pro historiky prakticky nelétatelného počasí…. 30. 4. však v Plzni přestalo pršet a tak Milan Valenta vyjel na plochu letiště se svojí technikou. 1. 5. nás po ránu přivítalo prakticky jasné nebe a vítr kolem 6 m/s, tedy hraničně létatelno. Alespoň že tak….
Ač bylo přihlášeno pouze 11 aktivních účastníků, v 10 hodin dorazila dvacítka členů klubu a jako host Mirek Dvořáček ze SAMu 95 se svým Alertem, který byl zároveň nejvzdálenějším aktivním účastníkem sletu. Z Třebíče najel 285 Km. Tomu se říká zapálení pro historické modely!! Úplně nejvzdálenějším účastníkem, ač pouze divákem, byl pan Žáček, který bydlí v Pulheimu v Německu. Na památku na dnešní den obdržel diplom účastníka a pamětní nálepku na model. Tyto drobnosti potom obdrželi tradičně všichni účastníci sletu.
Zahájili jsme tradičně nástupem účastníků, tradiční focení modelů jsme kvůli poryvům větru tentokráte vypustili. Na nástupu byly vyhlášeny dobrovolné soutěžní kategorie. O soutěžení není v našem klubu v poslední době příliš velký zájem, slety se stávají spíše příjemnou společenskou záležitostí spojenou s létáním. Proto jsou soutěže vždy pouze vložené do programu sletu. Úplně s tím sice nesouhlasím, ale nezbývá, než tuto tendenci respektovat, neb klub působí po celých Čechách a několikrát za rok si chceme prostě pohodově „pokecat“ a k tomu si zalétat s svými historiky, „zařvat“ si se svými unikátními motory, které jinak opatrujeme jako „oko v hlavě“…. Dnešní den byla vypsána kategorie pro OTMR bez rozdílu kubatury, nejdelší let na 2 ccm paliva a větroně o nejdelší let. Samostatně se letěly i RC Vosy, tentokrát na vleku.
Létat jsme začali v 10.30 hodin a vzhledem k nárazům větru dosahujícím chvílemi asi 8m/sec, velmi nesměle. S vervou se do létání pustili větroňáři, kteří jsou na tomto letišti schopni letět na plnou délku vleku.
S nádherným Albatrosem létal Mirek Vaněk z Prahy.
Tygra představil František Beránek z Klatov.
Nádherné Káně létal v silném větru Zdeněk Pašek. Po zásluze získal vítězství za nejdelší let větroně a poprvé za dobu svého členství v KHMM se stal vítězem vložené soutěže…
Na sletu se také představil Petr Flídr s motory vlastí výroby. Pro svůj designově unikátní šestihranný motor představil kostru modelu Mini Hogan 45 z roku 1950. Perfektní práce modelářská a motorářská!!
Petr poletoval s vlastoručně vyrobeným Kubíkem instalovaným do známého Mercuria.
Za každého počasí létá Jirka Veinfurt. Dnes představil celkem tři modely a zvítězil se svým modelem Tomboy v soutěži o nejdelší let na 2 ccm paliva.
Alert Mirka Dvořáčka osazený jiskřivým motorem Forster .29 je pěkným a relativně často stavěným historikem pro SAM kategorie OTMR AB. V soutěži odlétl i v silných poryvech plný počet letů….
Depo Luboše Zalabáka /Antares/ a Mirka Dvořáčka /Alert/
Svojí dnešní účastí na sletu nás překvapil dávný průkopník a nadšenec dmychadlových modelů Pavel Bosák z Klatov. Vosy se mu líbily, takže Pavle: Na podzim volně na Sylvánu a klidně přijeď se šesti postavenými, ať je posbíráš všechny najednou !!!
S Vosami se ostatně dnes létalo netradičně na vleku, po odlétání velkých větroňů. V soutěži o nejdelší let Vosy zvítězil letem dlouhým 240 sekund František Beránek.
V soutěži modelů OTMR jsme dnes spíše seřizovali motory a „vyháněli pavouky“ z palivových systémů po zimní nečinnosti. Na 30 sec. motoru jsem ve větrných poryvech dosáhl velmi slušné výšky a jediným letem 248 sekund zvítězil v soutěži o nejdelší let OTMR. S modelem C-Raider s motorem Super Cyclone .65 jsem dosáhl výšky odhadem asi 200m po téměř kolmém, ale v závěru velmi obtížně řiditelném motorovém letu.
Okolo 14. hodiny byly soutěžní vložky odlétány a vítězové jednotlivých kategorií byli odměněni diplomem, drobnou věcnou a tekutou cenou. Vítr se trochu zklidnil a tak odlétli i další účastníci, kteří do této chvíle váhali…
Mohl jsem si, jako pořadatel, konečně vydechnout: Snad se i přes nepřízeň větru slet vydařil a já si konečně mohl na letišti vypít kávu, kterou tradičně připravovala paní Loukotová a paní Kulhavá. Tradiční zákusky paní Loukotové šly „na dračku“, slané zákusky připravila paní Veinfurtová a pikantním občerstvením tradičně přispěl Petr Flídr. Ujišťuji, že se vše snědlo na letišti. Všem výše jmenovaným patří dík za dobrovolnou „službu v kuchyni“, Jirkovi Veinfurtovi za technické zajištění bufetu.
Velký dík patří Milanu Valentovi st. a ml. za přípravu letiště den před sletem.
Všem přítomným děkuji za účast, je to pro mne motivací k pokračování tradice našeho setkávání prvního května pod tradičním názvem, který jsem zvolil před 11. lety pro akce historiků, tenkráte pořádané podle pravidel a pod hlavičkou SAMu 78, jehož jsem ostatně členem dodnes.
Předávám pořadatelskou štafetu na 13.5. pořadatelům do Hosína !! Již se těším na obnovení tradice Sletů na tomto letišti !!
Historikům 3x zdar !!!
Fotogalerie Martina Křesadla naleznete zde
Fotogalerii od Ládi, Ivana a moji maličkosti naleznete zde
Fotogalerii od Mirka Dvořáčka naleznete zde
Plzeň 1.5. 2017 Dr Karel Slupský